Denník N

Ako podporím lokálnych farmárov a remeselníkov?

Nechcem, aby ľudia odchádzali z nášho kraja, lebo tu pre nich nie je dosť práce. V utorok som v obci Muráň predstavil jeden z nástrojov na vytvorenie nových pracovných miest v kraji. 

O turizme ako o kľúči k regionálnemu rozvoju sa toho za posledné roky narozprávalo veľa. Ak však po pekných rečiach nenasledujú konkrétne reálne kroky, ostáva debata o turizme v regiónoch na úrovni štandardných rečí štandardných politikov – a potom je jedno, či majú červené alebo zelené tričko.

Ja mám jasnú predstavu. Ponúkam riešenie, ktoré má hĺbku a obsah, ktoré je realistické a realizovateľné v horizonte volebného obdobia. Také, čo prinesie významnú, citeľnú a merateľnú zmenu pre občanov kraja – zvlášť v okresoch, kde to najviac potrebujú.


O aké riešenie ide?

Ako väčšina fungujúcich vecí, aj toto je jednoduché: špeciálne predajné pulty s lokálnymi produktmi. Prostredníctvom nich budú môcť drobní farmári a remeselníci ponúkať svoje výrobky. Takéto pulty budú k dispozícii v maloobchodoch, ale aj na čerpacích staniciach či na recepciách ubytovateľov a v každom väčšom turistickom uzle.

Neprichádzam pritom s ničím neovereným – tento model už roky úspešne funguje v Rakúsku, Taliansku, či Švajčiarsku. Je to recept na to, ako priniesť prácu pre ľudí aj do tých regiónov kraja, kam veľký investor tak skoro nepríde. Je to spôsob, ako pomôcť ľuďom, ktorí zobrali zodpovednosť do vlastných rúk. Nečakali, kým im dá niekto zamestnanie, začali sami pracovať. Takýchto ľudí, lokálnych farmárov a remeselníkov treba podporiť v rozvoji, aby svoju živnosť rozširovali a vytvárali príležitosti pre ďalších ľudí v komunite.

Remeselníci a farmári takto predajú svoje produkty za férové ceny a budú môcť rozvíjať svoju živnosť. Obchodníkom sa uľaví od administratívnych nákladov. Systém, z ktorého prosperujú všetci.


Dajme hlavy dokopy

Každá vízia na začiatku potrebuje kritické zhodnotenie a detailnú diskusiu. V utorok 2. mája 2017 sme preto zorganizovali konferenciu s ľuďmi, ktorých sa táto vízia dotýka – a týmto textom zároveň otváram diskusiu aj pre širokú verejnosť.

V rámci konferencie na tému rozvoja cestovného ruchu v kraji vystúpili odborníci zaoberajúci sa rozvojom cestovného ruchu, podnikatelia s fungujúcimi príkladmi zo zahraničia, ako aj regionálni hráči zastupujúci výrobnú aj predajnú časť spotrebného reťazca. Spoločne sme takmer štyri hodiny diskutovali o našom návrhu riešenia – aj to je pre mňa povzbudením a dôkazom, že téma je v kraji skutočne živá a navrhované riešenie potrebné.


Prečo by to mala robiť práve župa?

Drobní remeselníci nemajú organizačné kapacity na to, aby dostali svoje produkty do obchodov a na trhy. Podľa slov Mirky Vargovej (expertky na rozvoj vidieka), lokálni farmári sa boria s rôznymi praktickými problémami. Nevedia sa dostať do predajných sietí alebo majú problém s dodávkou svojho tovaru do obchodov. Problémom je pre nich aj predávať svoje produkty na trhoch vo vzdialených mestách. Remeselníkovi z Hnúšte sa neoplatí ísť predávať do Banskej Bystrice, lebo viac precestuje ako zarobí.

Názor obchodníkov predstavil Vratko Strmeň, ktorý prevádzkuje sieť maloobchodov na Horehroní. Podnikatelia podľa neho nemajú kapacity na to, aby si obiehali dvory a zazmluvňovali drobných farmárov. Lokálne produkty by však predával rád a – na rozdiel od veľkých reťazcov – je ochotný poskytnúť im potrebný priestor bez toho, aby vyžadoval od dodávateľov zvláštne poplatky za umiestnenie v regáloch.

Toto sú dôvody, pre ktoré by práve župa mala ponúknuť logistickú podporu distribučnej sieti lokálnych výrobkov. Župa by mala nastaviť systém tak, že spokojní budú aj remeselníci a farmári, aj obchodníci, u ktorých budú pulty s výrobkami a v neposlednom rade zákazníci – či už občania kraja alebo turisti, ktorí si chcú odniesť od nás niečo autentické.


Dobrý podnikateľský plán potrebuje kompetentného manažéra

Nedávno som v Hospodárskych novinách čítal od Slováka žijúceho v zahraničí komentár konštatujúci, že korupcia „nie je najvypuklejší problém Slovenska. Je ním nekompetentnosť zodpovedných ľudí na všetkých úrovniach riadenia štátu.“ Musím súhlasiť. Nakoniec, aj preto som sa nemohol pozerať na veci okolo seba so založenými rukami, aj preto som sa rozhodol kandidovať.

Dvadsaťšesť rokov v potravinárskom biznise ma naučilo, čo znamená tvrdo jednať s obchodnými reťazcami, vyvíjať a propagovať nové produkty, motivovať predajcov k lepšiemu predaju a vyrábať kvalitné výrobky. Svoje dlhoročné skúsenosti chcem teraz zúročiť pre náš kraj. Veď taký Spišský Hrhov dnes vyzerá ako rakúska dedina s nízkou nezamestnanosťou nielen vďaka prepracovanej vízii, ale hlavne vďaka manažérskym schopnostiam starostu Ledeckého. Akýkoľvek dobrý plán sa nezrealizuje sám, bez dobrého manažéra.

Nechcem, aby ľudia odchádzali z nášho kraja, lebo tu pre nich nie je dosť práce. Chceme tu spoločne žiť, vychovávať svoje deti a pracovať. Verím, že toto je jeden z reálnych krokov, ktoré nám k tomu naozaj pomôžu.

Viac o mojich aktivitách sa dozviete na facebook.com/lunter2017.

 

Teraz najčítanejšie

Ján Lunter

Všetko, na čom mi v živote záleží, je spojené s naším krajom. Tu som sa narodil, tu sme vychovali našich 6 detí. Tu som, krok za krokom, poctivou a svedomitou prácou vybudoval úspešnú firmu. Deti mali možnosť spoznať svet, šťastlivo sa vrátili domov a ja som im odovzdal svoje dielo. Myslím, že by som si s pokojným svedomím mohol užívať dobrý pocit a chovať moje včely. Lenže ja sa nedokážem nečinne prizerať, kam sa veci u nás uberajú. Najprv sme tu mali štandardných politikov: boli však častejšie v Bratislave a Bruseli, než tu doma. Potom to nespokojní voliči skúsili inak, ale ukázalo sa, že sa vlastne nezmenilo nič. Tak ako predtým aj dnes mladí hromadne odchádzajú a hľadajú svoju budúcnosť inde. Chýba tu dobrý plán na zveľadenie nášho kraja a čo je horšie, ľudia už strácajú nádej, že by to raz šlo aj inak a lepšie. Rozhodol som sa kandidovať na župana, pretože to chcem zmeniť. Viem, čo všetko sa dá dosiahnuť poctivou a svedomitou prácou, viem, aké dôležité je, aby bola rodina pokope. Všetko, čo ma život naučil, a všetko, čo viem, ponúkam do služby vám, moji rodáci. Som hrdý na svoju rodinu, som hrdý na našu firmu - a chcem byť spoločne s vami a právom hrdý aj na náš kraj.