Denník N

Keď nič nepestuješ, nesklame ťa, ak rastlina neprežije

Maliarka Dominika Žáková píše o obrannom cynizme; keď je väčšia sila v zraniteľnosti ako v nedôvere

Nedeľa 14. máj 2017

“Keď som sa prvýkrát pozrela na text, ktorý som mala interpretovať, zdúpnela som a na prvé prečítanie sa mi zdal veľmi vzdialený. No v živote a ateliéri mám rozbehnutý projekt Krasohľad: snažím sa nachádzať krásu aj tam, kde je to nečakané - nuž som si povedala, že takto isto sa môžem pokúsiť hľadať význam a múdro aj tam, kde ich na prvý pohľad nevidím. Čiže môj svetonázor? Asi hľadajúci optimista.” 

Prvý Petrov list − 1 Pt 4, 13-16

Keď vás hanobia pre Kristovo meno, ste blahoslavení

Milovaní, radujte sa, keď máte účasť na Kristových utrpeniach, aby ste sa radovali a plesali aj vtedy, keď sa zjaví jeho sláva.

Keď vás hanobia pre Kristovo meno, ste blahoslavení, lebo Duch slávy a Boží na vás spočíva.

Len nech nik z vás netrpí ako vrah alebo zlodej, alebo zločinec, alebo sliedič. Kto však trpí ako kresťan, nech sa nehanbí, ale nech oslavuje Boha týmto menom.

To nie je masochizmus, to je vernosť

Michal Patarák

Nemám veľmi rád texty, ktoré sa mi snažia utrpenie ozdobiť radosťou (1Pt 4, 13-16). Na prvé počutie mi vždy vyznejú masochisticky. Nemám rád utrpenie, nemám rád zlo, celkovo sa nerád trápim, čo vám budem hovoriť! Jedna z hlavných Freudom opísaných zákonitostí psychických dejov je princíp slasti (Lustprinzip), ktorého cieľom je vyhnúť sa strasti a zabezpečiť si slasť. To nie je žiadny hedonizmus, to je prirodzená súčasť našej psychickej výbavy. Našťastie, tento výsek z Petrovho listu mi vlastne nehovorí, aby som sa radoval priamo z utrpenia. Hovorí mi, aby som bol verný, čo môže pre mňa znamenať značné riziko, najmä ak som kresťanom v jeho dobe. Vo vete pred týmto citátom totiž spomína „oheň skúšok“ (πυρώσει πρὸς πειρασμὸν). Ako skúsený veriaci vie, že niečo také v živote človeka určite raz nastane, a že to môže byť aj veľmi blízke a fatálne preskúšanie. Trpieť pre Krista znamená byť vo veľmi intímnom kontakte s ním. My tu však o tom iba čítame a píšeme, ale kdesi vo svete sa to naozaj stále deje.

 

Prvý Petrov list – 1 Pt 2, 4-9

Dajte sa vbudovať ako živé kamene do duchovného domu

Milovaní, prichádzajte k Pánovi, k živému kameňu, ktorý ľudia síce zavrhli, ale pred Bohom je vyvolený a vzácny, a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu, do svätého kňazstva, aby ste prinášali duchovné obety, príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. Preto je v Písme: „Hľa, kladiem na Sione kameň uholný, vyvolený a vzácny; kto v neho verí, nebude zahanbený.“

Vám teda, ktorí veríte, je na česť; pre tých však, čo neveria: „Kameň, čo stavitelia zavrhli, sa stal kameňom uholným,“ „kameňom úrazu a skalou pohoršenia“. Oni naň narážajú, lebo neveria slovu. A na to sú aj určení.

Ale vy ste vyvolený rod, kráľovské kňazstvo, svätý národ, ľud určený na vlastníctvo, aby ste zvestovali slávne skutky toho, ktorý vás z tmy povolal do svojho obdivuhodného svetla.

V chladnom kameni pomaly pulzuje život

Dominika Žáková /umelkyňa/

Mala som asi šesť rokov, keď mi mama zverila moje prvé živé kamene- lithops karasmontana. Fascinovalo ma, že existuje niečo, čo vyzerá ako chladný kameň, no vo vnútri pomaly pulzuje život. Čo som však netušila: život v ňom prebýval o dosť krehkejší, ako to jeho zovňajšok napovedal. Venovala som mu všetku svoju detskú pozornosť, no aj tak sa stalo, že som svoj prvý živý kameň zahubila. Druhý tiež a tretí… tretí dopadol bez rozdielu.
Ani neviem, koľko som ich od mamy vydrankala, skončili vždy rovnako. Až kým napokon neprišlo sklamanie a moja viera v udržanie živých kameňov pri živote neuvädla. No bolo to toto, azda prvé, detské sklamanie, kvôli ktorému som si uvedomila jednu zásadnú vec: keď nič nepestuješ, nesklame ťa, ak rastlina neprežije.
Na dlho bol toto koniec môjmu záujmu o rastliny. Vari aj tu niekde vyrašil malý korienok obranného cynizmu.

Prebehlo zo dvadsať rokov a z malých korienkov a veľkých sklamaní vyrástla nejedna burina nedôvery. Nie je ľahké tejto buriny sa zbavovať. No predsa len, nedávno prišlo uvedomenie si: niekedy je väčšia sila vo viere a v zraniteľnosti a nedôvera je silná len klamlivo.

A ja si tento text o živých kameňoch, krehkosti a sile formulujem presádzajúc kvety na balkóne. Pretože už viem, že keď nič nepestuješ, nesklame ťa, ak rastlina neprežije – no ani kvetov sa nedočkáš.

 

Pokračovať v debate ste vítaní na Facebooku:

Nenechali ste si uniknúť seriál komentárovliturgickým čítaniam. Používame v ňom tradične na mieru vypočítané úryvky z Biblie pre aktuálny deň a hovorovo ich tlmočíme pre každého, kto nesrší práve fundovanou teológiou a azda by sa aj rád trochu vyznal. Môžu to byť kľúče k súkromným alebo celospoločenským problémom, aj ak znejú značne zákulisne, lebo nie sú bežne dostupné nezainteresovaným alebo majú chronicky nepríťažlivú reputáciu. Touto iniciatívou oprašujeme tisíceročné texty, aby sme zistili, čo v nich toľkí pred nami videli, vidieť mohli alebo vidieť chceli. Keď aj rozprávame rovnakou formou ako naši oponenti, či predkovia, hovoríme niečo úplne iné. Tak sa stáva štýl komunikácie vo všetkých sférach základom nesprávneho spracovania informácií. A neživiť nedorozumenia je predsa prvým predpokladom skutočných riešení.

Autori 
Mária Bruneau, pôvodne servisná manažérka v IBM, má tri deti (jedno s Downovým syndrómom), píše, žije vo východnom Francúzsku. 
Michal Patarák, psychiater vo Fakultnej nemocnici F.D.Roosevelta, má tri deti, píše, prednáša, žije na strednom Slovensku.
Pišta Vandal Chrappa, muzikant, spisovateľ a moderátor v Slovenskom rozhlase, má jednu dcérku, žije v Jure. 
Verona Šikulová, spisovateľka, pracuje v Malokarpatskej knižnici v Pezinku, má dve deti, píše, moderuje, žije v Malých Karpatoch. A ako bonus komentáre hostí z alebo mimo fachu.

Teraz najčítanejšie

Prepočuli sme Božie slovo

Seriál aktuálneho, domácky tlmočeného Božieho slova a spoločenských tém s ním súvisiacich: jedna epizóda mesačne. Ponúkame rôzne uhly pohľadu. Keď rozprávame rovnakou formou ako naši oponenti či predkovia, hovoríme niečo úplne iné. Tak sa stáva štýl komunikácie príčinou nesprávneho spracovania informácií. Touto iniciatívou podporujeme vzájomnú interpretáciu. Naším úmyslom je neživiť nedorozumenia, a preto dešifrovať, debatovať a porozumieť si.