Denník N

Primátor Raši hrá ruletu

Ako 19 ročný som vyskúšal i prácu v živom kasíne, takže rulete rozumiem. Po dvadsiatich rokoch si opäť pripadám ako zamestnanec kasína. Červená? Čierna? Košice realizujú podľa expertov dopravnú „stavbu storočia“. Bez harmonogramu, ktorý by bol verejný. Dôvod? Harmonogram sa stále aktualizuje, takže vlastne ani neexistuje. Primátor neustále tvrdí, že 31.7.2015 bude všetko hotové. Bude, nebude? Párna, nepárna? Ruleta sa už roztočila…

Na začiatok treba podotknúť, že primátor Raši s harmonogramom ani stavbou nemá nič spoločné. Doslova. Od začiatku problémov sa k tejto téme ani raz nevyjadril, s občanmi i poslancami komunikuje výlučne prostredníctvom hovorkyne alebo príhovormi v rôznych PR prílohách „nezávislých“ denníkov. A celú agendu prehodil na „čerstvého“ viceprimátora, ktorému nemožno uprieť snahu :). Ako nováčika v komunálnej politike a zároveň stavbára ma zaráža hneď niekoľko vecí.

Stavba bez harmonogramu a etáp

Hneď, ako sa začalo s rekonštrukciou, stala sa zvláštna vec. Zhotoviteľ najprv uzatvoril Staničné námestie a o pár týždňov, bez toho aby urobil na danom úseku čokoľvek, bolo námestie opäť otvorené. Už vtedy bolo jasné, že pôvodný harmonogram treba hodiť do koša a vytvoriť nový. V každom prípade mala rekonštrukcia prebiehať po etapách. To sa pravdepodobne aj stalo (môžem sa len domnievať, keďže ako som zistil, verejná kontrola je v Košiciach neznámy pojem), ale ani nový harmonogram sa nedodržiaval. Nakoniec je rozkopané celé mesto naraz (jednoducho nočná mora) a Magistrát Košíc opakuje už len jednu vec: buďte trpezlivý, 31.7.2015 bude všetko hotové. I laikovi je jasné, že nebude.

Ignorancia volených poslancov

Pri vstupe do politiky som považoval za samozrejmú vec, že ako volený zástupca ľudí budem mať aspoň prístup ku kľúčovým informáciám a budem môcť byť nápomocný pri riešení problémov. Omyl. V Košiciach to funguje podľa pamätnej vety straníckeho kolegu primátora Rašiho „vyhraj voľby, môžeš všetko“. Ignorancia verejných výziev a zavádzanie pri odpovediach na interpelácie je úplne bežná vec. Rozumiem tomu, že Richard Raši má veľa povinností v Bratislave, ale pri „stavbe storočia“ by som očakával z jeho strany aspoň minimálny záujem. Ale ako môžme všetci vidieť na jeho FB profile, podstatné sú iné veci – akoby problém a ani stavba neexistovali.

Podstatný je mediálny obraz Rašiho

Pri prvých problémoch sa Richard Raši z mesta vyparil. Na otázky odpovedá prostredníctvom hovorkyne, verejné výzvy poslancov ignoruje a v odpovediach na interpelácie zavádza. Stále som mal pocit, že náš primátor je len „do dobrého počasia“. Jeho postup pri riešení problému rekonštrukcie električkových tratí tento pocit zmenil na istotu. Úzkostlivé stráženie si vlastného mediálneho obrazu je kľúčovým momentom pôsobenia nášho primátora. Je krásne chváliť sa EHMK (pri ktorom mimochodom všetky stavby meškali tiež, ale tam sa bolo na koho vyhovoriť) alebo pripravovať ďalší z krásnych PR projektov „Európske mesto športu“, počas ktorého budeme určite vidieť Rašiho v meste takmer každý deň. Iné je však prebrať zodpovednosť za zbabraný priebeh rekonštrukcie. I tu však už môže pozorný divák zbadať vinníka – zhotoviteľa. Vo všetkých mediálnych vystúpeniach Magistrát konšatuje, že „zhotoviteľ nedodal“ alebo „žiadali sme zhotoviteľa“ atď. Mediálny obraz nášho primátora musí ostať nedotknutý.

Ako to celé skončí?

Samozrejme, stavba sa dokončí (a všetci dúfame, že Košice nebudú musieť doplácať z vlastnej kasy), Raši strihne pásku a všetci si vydýchneme, že to máme za sebou a zrekonštruované električkové trate nám budú slúžiť ďalšie desaťročia. Keď to bude veľmi meškať, možno padne i nejaká tá hlava (viceprimátor?) alebo sa zhotoviteľovi naúčtujú penále. A v prípade opätovnej kandidatúry Rašiho na primátora v roku 2018 to bude jeden z hlavných úspechov jeho vládnutia v meste.
Čo však po týchto „úspechoch“ Rašiho ostáva na jazyku je pachuť. Či už je to nákup nových električiek (bez klimatizácie a vôbec nie moderné), alebo divné priority EHMK (zrekonštruovaný mestský park ako Paškova predzáhradka) či už spomínaná prebiehajúca rekonštrukcia električkových tratí. Zveľaďovať a modernizovať Košice je potrebné – ide však o to ako.
Do komunálnej politiky som vstupoval s presvedčením, že prioritou má byť predovšetkým pokojný a príjemný každodenný život Košičanov. A pri všetkých stavbách, ktoré sa realizujú sa má pozerať predovšetkým na život bežných ľudí. Nie na vlastné PR. Všetky projekty, ktoré sú pre Košičanov dobré a prínosné podporujem – tak ako prebiehajúcu rekonštrukciu električkových tratí.

Čo ma však ako nováčika prekvapuje, je neprofesionalita, akou je realizovaná zo strany investora (mesta Košice) a zvláštna (ne)komunikácia primátora Rašiho.
Udivuje ma tiež nastavenie priorít mesta, ale o tom nabudúce.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Špak

Otec veľkej rodiny. Stavbár. Majiteľ SPAK s.r.o. Poslanec mesta Košice.