Denník N

Prosím, nenechajme SNS modernizovať armádu

Minister Peter Gajdoš. Foto - TASR
Minister Peter Gajdoš. Foto – TASR

Minister Gajdoš (alebo ktokoľvek naozaj rozhoduje na Ministertve obrany) pokračuje v šlapajách svojho predchodcu Glváča. V čase prípravy najväčšieho kontraktu za 1,2 mld. eur minister obrany pokračuje v nezverejňovaní zmlúv. Napriek tomu, že ho na nesprávnosť tohto ťahu už upozorňujú súdy.

V marci 2017 Krajský súd Bratislava rozhodol, že krok ešte predošlého ministra Glváča, nezverejniť nič zo zmluvy na nákup lietadiel Spartan za takmer 100 mil. eur  je nesprávny a nezákonný. V máji toho istého roku zopakoval nový minister Gajdoš, to čo točil na tlačovkách stále – ministerstvo bude nakupovať čo najtransparentnejšie.

Úradná zásielka z Krajského súdu mu dala možnosť ukázať, či to myslí vážne. Nemyslí. Ministerstvo obrany ten istý mesiac, ako sa dušovalo o potrebe otvorenosti rozhodlo, že názor Krajského súdu odignoruje.

Všetko, čo podľa MOSR môžeme vedieť o nákupe Spartanov.

 

MOSR nezverejnilo nič zo zmlúv k Spartanom z dôvodu obchodného tajomstva, údajne na žiadosť talianskeho výrobcu Alenia. Súd ministerstvu vytkol formalistické zdôvodnenie, bez presnej analýzy toho, ktoré detaily zo zmluvy to obchodné tajomstvo predstavujú. Odpoveďou Gajdoša na súd je však ten istý formalizmus rozšírený o dve-tri vety naviac. Na hulváta. Záujem súkromnej spoločnosti je prvoradý. (Jeho plné znenie si viete prečítať tu, zásadná časť od strany 7.)

Reakcia MOSR naberá bizarnosti v momentoch, kedy je obchodné tajomstvo vyhlásené za nástroj národnej bezpečnosti. Ak by sa k zmluve dostala cudzia vojenská moc, bolo by zle. Prečo zmluva nie je utajená a nemajú k nej prístup len ľudia s previerkami netušíme. Dnes k nej nemá prístup akurát verejnosť.

Len, aby bolo jasné, nik netvrdí, že zmluvu majú zverejňovať celú. Sú v nej, napríklad technické detaily, ktoré sú citlivé. Určite by sme o nej mali a mohli vedieť oveľa viac ako dnes. Ministerstvo nemôže stáť len na strane svojho dodávateľa. Musí v prvom rade chrániť verejný záujem.

S posledným tvrdením súhlasia aj súdy. Najvýšší súd už v roku 2004 povedal, že ak len časť zmluvy spĺňa kritériá obchodného tajomstva, nie je to dôvod na jej nezverejnenie ako celku. V roku 2015 v spore o prístup k investíčným zámerom Dusla Šaľa Krajský súd zdôraznil, že na použitie argumentu obchodné tajomstvo nestačí formálna konštatácia. V neposlednom rade, Ústavný súd v roku 2006 potvrdil, že kontrola nakladania s verejným majetkom zakladá zásadný verejný záujem, na ktorý treba prihliadať.

Toto všetko nie je len právna teória. Už dnes vidíme, konkrétne dopady nezverejnania zmluvy, ktoré smerujú ku konkrétnej škode. V januári tohto roka ministerstvo oznámilo, že dodávka lietadiel mešká. Tých istých lietadiel, ktoré nám pred pár rokmi boli super-výhodne ponúkané a my sme ich super-akútne potrebovali. Zrazu ich niet. Ako ochránila zmluva záujmy daňového poplatníka v tomto prípade? Netušíme.

Veľké nákupy a zlé znamenia

Prístup nezverejňovania nie je ojedinelý. Ministerstvo požiadalo minulý rok z vlastnej iniciatívy vládu USA, aby nezverejnila kontrakt na nové Blackhawky. Bol to jediný dôvod prečo sa nedostali na verejnosť, Spojené štáty s tým problém nemali.

No a potom sú tu obrnené vozidlá. Najväčší modernizačný projekt v histórii Ozbrojených síl a vlajková ľod aktivít SNS v obrane. Už dnes mi je jasné, že veci nepôjdu dobre ani pri tomto projekte. Ministerstvo pred pár týždňami odmietlo zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti k tomuto projektu. Vraj tak spravia po začatí súťaže. Úplne tomu neverím.

Minister Gajdoš (alebo ktokoľvek, kto tam reálne rozhoduje) pokračuje v šľapajách Martina Glváča. Modernizáciu armády treba podporovať. Nemôže však byť vedená pod taktovkou SNS.

Teraz najčítanejšie

Martin Dubéci

Som členom predsedníctva a sekretárom hnutia Progresívne Slovensko. Píšem si tu svoje poznámky k politike a spoločenským otázkam. Venujem sa politickej stratégii a bezpečnosti.