Denník N

Teraz sa ukáže kvalita Kočnerových nahrávok

Mariána Kočnera som spoznal začiatkom jesene 2006. V tom čase som bol poradcom ministra Jána Počiatka a zachraňoval som Rovnú daň pred Ficom, čo sa aj podarilo. Počas svojej prvej vlády sa jej Fico prakticky nedotkol. Ak sa teraz chytáte za hlavu, že ako som mohol robiť Počiatkovi poradcu, vedzte, že som sa ním stal v júli 2006 a vtedy nemal povesť až tak zhumpľovanú a nemal za sebou toľko pofidérnych tendrov ako dnes.

Jedného dňa ma J. Počiatek poprosil, aby som sa stretol s M. Kočnerom, pretože sa ako kandidát na primátora Bratislavy chce rozprávať na tému bezplatnej MHD. Toto stretnutie som odmietol, no o pár dní prišiel Počiatek opäť a naliehal, že to je jeho dobrý kamarát a že mu na tom veľmi záleží. Tak som súhlasil a na stretnutie som si vyhradil 30 minút. Asi po 4 hodinách som odchádzal zo stretnutia doslova ohúrený – Kočner vedel všetko. Na čokoľvek v oblasti politiky došla debata, vedel reagovať tak, že to dávalo hlavu a pätu a sedelo s mojimi útržkovými informáciami.

Treba aj povedať, že v tom čase mal Kočner lepšiu povesť, niektorí ľudia s ním sympatizovali napríklad, keď dotiahol tank na pozemky pre Kiu a v primátorských voľbách skončil na treťom mieste s vyše 8 tisíc hlasmi.

Potom som ho videl náhodne niekoľko krát počas najbližších rokov, až do roku 2010, kedy naše stretnutia prestali byť náhodné. Dôvod bol opäť ten, že vedel prakticky všetko a čo nevedel, vedel zistiť. Niekedy sa však čas naplnil, množstvo potrebných informácii tiež nie je nekonečné a v októbri (stretnutí mohlo byť spolu asi dvanásť) som sa stretnutiam začal vyhýbať. Kočner mi totiž začal dávať životopisy rôznych „preverených“ a „kvalitných“ ľudí, ktorých som nepoznal a odmietol som sa s ním baviť o personálnych otázkach.

Stretnutia teda ustali v októbri 2010, celý november som ho nevidel a 4. decembra ma Kočner vylákal k sebe pod zámienkou, že mi povie, kto boli zradcovia pri voľbe Trnku za generálneho prokurátora. To, samozrejme, bolo pre mňa mimoriadne zaujímavé. O zradcoch mi povedal nejaké kaleráby, ktoré sa ukázali ako nepravdivé (čo sa mi s ním stalo prvý krát a keďže sme sa v ten deň videli naposledy, aj posledný krát). Vtedy si ma aj natočil a najväčšie pecky pustil von začiatkom roka 2012, kedy bol na SaS vyvíjaný skutočný pohon a takmer sme sa nedostali do parlamentu. Každopádne definitívne vylučujem, že by som sa s Kočnerom bavil o kšeftoch, biznisoch, províziách a pod. V podstate po tom, ako som odmietol pretláčať kamsi jeho ľudí, som sa stal pre neho bezcenným. Ešte dodávam, že Kočner ma nikdy nevydieral nejakým videom a tiež, že viacerí ľudia, aj mne veľmi blízki, ma varovali pred stretnutiami s ním, lebo si nahráva ľudí. Naivne som si vtedy povedal, že pokiaľ nič zlé nerobím, nemôže z toho byť problém, no bol. Dnes uznávam, že sa s ním stretávať bolo chybou, navyše samotné videá vyzerajú nechutne.

Som si istý, že nebudem jediným, koho si Kočner nahral. Monika Beňová s Fedorom Flašíkom sa hlásia k jeho kamošom, a vôbec by ma neprekvapilo, keby si nahral aj ich. A u Glváča, ktorý na grémiu (keď sme sa bavili o amnestiách) trval na zrušení milosti pre mladého Kováča, avšak zásadne odmietal rušiť v tej istej veci milosť Kočnerovi, by som si tipol, že niečo zaujímavé nielen, že Kočner má, ale že aj Glváč o tom vie. Sám Kočner mi, ešte akože v dobrých časoch, púšťal nejakú nahrávku, o ktorej tvrdil, že to je autentická nahrávka z Gorily. Inokedy mi zas v maile písal, že keby sa vedelo, čo všetko sa nachádza v jednom trezore, tak by viacerí ľudia prestali kľudne spávať (v tomto zmysle, presné znenie si nepamätám). Tento mail som odovzdal vyšetrovateľovi, ale ako sme už na Slovensku zvyknutí…

Posledné roky, keď sa o Kočnerovi písalo, tak len v súvislosti s podvodmi (Glance House, Markíza, Donovaly, Technopol…) alebo v súvislosti so špinavou robotou (ja, Lipšic, Boris Kollár). Možno, že sa v tom vyžíva, no každopádne musí to byť strašidelný život, keď človek je pred celým národom za druhého Bašternáka a neporieši to ani Ferrari, ani Bugatti.

Mať dvorného vyšetrovateľa (mimochodom, toho Štefana Jombíka už niekto videl? Lebo Google nie) je na odstúpenie ministra vnútra, ale keďže ten neodstúpil kvôli tomu, že je vyšetrovaný pre majetkové podvody, tak neodstúpi ani teraz. A premiér Robert Fico ministra vnútra neodvolá, lebo on osobne berie úplatky z dotácií určených pre uhoľné bane. Práve z tohto dôvodu sa dodnes nevyšetrila Gorila a ani Bašternák a keď sa Kažimír nechá počuť, že sa otvoria nové kontroly a Kováčik preskúma spis, tak je to len na učičíkanie občanov. Veď Kováčik nebol schopný za osem rokov dotiahnuť jeden jediný prípad k obžalobe (z vyše 60).

Ale možno zase doba pokročila. Ľudia majú tohto plné zuby, tým že klesá nezamestnanosť sa viac zaujímajú o iné veci (Maslow pozdravuje) a zároveň kúsky, ktoré Kočner predvádza, sú čoraz trúfalejšie. Možno už nebude stačiť mať dvorného vyšetrovateľa a možno sa v tom reťazci nachádzajú aj ľudia, ktorí vydierateľní nie sú. O tom všetkom rozhodne kvalita Kočnerovych nahrávok.

Teraz najčítanejšie

Richard Sulík

Rozhliadnite sa. Vidíte snáď na Slovensku niekoho iného, kto nemá žiadny korupčný škandál, kto drží slovo, kto má program zostavený naozajstnými expertmi, kto má viac ako 10 rokov skúseností, ako tieto konkrétne riešenia pre ľudí presadiť, kto sa neriadi ideológiou, ale zdravým rozumom a kto má úprimnú chuť postaviť tú najlepšiu možnú budúcnosť pre Slovensko?
Všetci, ktorí nám veria, menia hru s nami. Nenechajú sa podplatiť rozhadzovaním, ktoré budú splácať naše deti. Už majú dosť chaotických amatérov. Zaujímajú ich konkrétne zmeny, pre ktoré sa mladým oplatí zostať na Slovensku. Chcú už konečne reálne výsledky.
A chcú sebavedomé Slovensko, ktoré najlepšie vie, čo potrebuje.
Sme SASKA a meníme hru.