Denník N

Bikesharing bude už na jar

Mám ďalšiu dobrú správu: tento týždeň som podpísal memorandum o spolupráci pre projekt verejných bicyklov – takzvaného bikesharingu – so spoločnosťou Slovnaft. O bikesharingu sa dlho rozprávalo, konečne sa stáva realitou.

Konkrétne návrhy sa intenzívne riešia práve v týchto dňoch, už teraz však viem povedať, že systém bude mať približne 80 staníc po celom meste, ktoré budú ponúkať bicykle aj elektrobicykle Bratislavčanom aj návštevníkom mesta. Na projekte spolupracuje aj Dopravný podnik, pretože cyklodopravu v meste vnímame ako integrálnu súčasť systému verejnej dopravy. Princípom systému je, že na jednom mieste si bicykel jednoducho požičiate z automatizovanej stanice, prepravíte sa kam potrebujete a tam bicykel vrátite do ďalšej stanice. Je to systém, ktorý už mnohí poznáte z metropol ako Barcelona, Paríž, Londýn, či Kodaň a mám veľkú radosť, že sa ho dočkáme aj my v Bratislave.

Za partnera sme vybrali spoločnosť Slovnaft, a to najmä z týchto dôvodov:

  • Materská spoločnosť Slovnaftu má niekoľkoročnú skúsenosť s prevádzkou podobného systému v Budapešti.
  • Ich ponuka bola najkonkrétnejšia, najkomplexnejšia a zahŕňala aj prevádzku celého systému.
  • Financovanie tohto modelu nestojí na príjmoch z prenájmu reklamných plôch na staniciach a  bicykloch.
  • Slovnaft je súčasťou histórie aj súčasnosti mesta a tešíme sa, že je ďalšou veľkou firmou, ktorá má záujem participovať na verejných projektoch.

Cyklodoprava je vo veľkej časti Bratislavy výbornou alternatívou k  iným spôsobom dopravy a  systém verejných prenajímateľných bicyklov je veľkým krokom vpred. Našou ambíciou je presvedčiť ľudí, aby bicykle využívali hlavne na kratšie vzdialenosti, pretože je to rýchle, pohodlné, ekologické a v neposlednom rade aj zdravé. A hlavne platí: čím lepšie podmienky pre cyklistov, tým menej áut v meste. Verejný záväzok mesta a silného partnera je garanciou, že projekt nepôjde do stratena, ako to bolo bežné v minulosti. Pilotnú prevádzku bikesharingu v Bratislave spustíme už na jar.

Teraz najčítanejšie

Ivo Nesrovnal

Narodil som sa v Bratislave 19. mája 1964. Bývali sme na Jelačičovej. Po ukončení gymnázia som chcel študovať históriu, lebo dejiny ma vždy priťahovali. Nakoniec som však išiel na právo. Vo vzdelávaní som pokračoval ďalej na univerzitách v USA, Nemecku a Francúzsku. Profesionálnu dráhu som začal v Akadémii vied a ako právnik som mal tú česť pracovať so skvelými ľuďmi v kancelárii prezidenta Václava Havla. Ako advokát som žil a pracoval v rôznych európskych krajinách. Trinásť rokov som spoluviedol pobočku renomovanej medzinárodnej advokátskej kancelárie Gleiss Lutz Rechtsanwälte pre Česko a Slovensko. Dlhšie som žil v Hamburgu, Štuttgarte, dobre poznám Viedeň, Mníchov, Zurich či Kodaň. Po návrate zo zahraničia som ostal z mnohých vecí v Bratislave nemilo prekvapený. Odstup od západnej Európy sa zväčšil, Bratislava strácala konkurencieschopnosť a vypadla z rebríčkov kvality života. V roku 2009 som preto vstúpil do komunálnej politiky a stal som sa poslancom mestského zastupiteľstva. Pochopil som, že keď chce človek meniť veci, mal by začať niečo robiť. Pre mesto sme spolu s kolegami, mestskými poslancami vykonali kus roboty. Snaha vyvrcholila v roku 2014 zvolením za primátora hlavného mesta SR Bratislava.