Denník N

Zamestnanie verzus podnikanie, alebo čo je to cashflow kvadrant?

Mal som 17 rokov, keď mi kamarát doniesol knihu s prazvláštnym názvom Cashflow kvadrant, že to si musím prečítať, že on to už čítal 5krát. V tom čase som bol študent gymnázia, ktorý ešte nepracoval a tak isto nerozbiehal žiadne podnikanie a nemal s tým žiadnu skúsenosť. Mohol som sa na problematiku témy zamestnanie verzus podnikanie pozrieť z perspektívy nepoškvrneného, nezávislým očkom. R. Kiyosaki v tejto knihe rozdelil ľudí z hľadiska toho, akým spôsobom zarábajú peniaze do 4 skupín – kvadrantov. Nebudem v tomto článku hodnotiť, či je dobré alebo zlé byť zamestnaný, či je správne alebo nesprávne byť živnostník. Chcem porovnať aký životný štandard, aký životný štýl vie priniesť človeku účasť v jednotlivom kvadrante. Všetko nesie svoje pozitíva aj negatíva, ale mňa zaujíma výsledok kontinuálneho snaženia sa človeka, zaujíma ma kde sa môžem dostať, ak niekde investujem roky energie, práce a sústredenia. Poďme na to.

  1. Kvadrantzamestnanec, je spôsob zarábania peňazí prácou pre niekoho. Človek má šéfa alebo zamestnávateľa a svoju prácu vykonáva za určenú mzdu. Peniaze, ktoré zamestnanec zarobí, sú priamo úmerné času, ktorý v práci strávi. Inak povedané, 100% príjmu pochádza zo snahy a práce 1 osoby.
  2. Kvadrantsamostatne zárobkovo činná osoba alebo živnostník, je slobodnejší spôsob zarábania peňazí, keďže ľudovo povedané „človek robí sám na seba.“ Pracovná doba je flexibilnejšia, živnostník robí sám pre seba a je sám sebe šéfom, ale stále je jeho príjem závislý od jeho prítomnosti.

Situácia na tejto ľavej strane kvadrantu je taká, že peniaze sa dajú zarábať len vtedy, keď je človek priamo prítomný v práci, akonáhle nepracuje, nezarába. Ak by som desať rokov niekde pracoval, venoval tam energiu a čas a po desiatich rokoch by som chcel odísť, aby ma to, čo som vytvoril živilo do konca života, alebo aspoň minimálne ďalších 10 rokov, tak je to nemožné. Každý mesiac začína človek od nuly a musí znova pracovať, aby dosiahol na konci mesiaca veľmi podobný výsledok. Takýto príjem je aktívne lineárny, pretože ho musím neustále aktívne vytvárať a jeho rast je lineárny, závislý od počtu odpracovaných hodín..

  1. Kvadrantmajiteľ biznisu, na opačnej strane vytvára systémy zložené z ľudí, ktorí pracujú pre neho a vytvárajú mu zisk. Ako povedal Tomáš Baťa : „Najprv vybuduj ľudí a oni ti vybudujú podnik.“ Ak niekto buduje spoločnosť, organizáciu, tak nielenže pri jej úspešnom vybudovaní dokáže zbohatnúť, ale časom dokáže bohatnúť bez fyzickej prítomnosti. Ako čerešnička na torte je to, že dokáže vytvárať priestor pre druhých ľudí uplatniť sa na trhu práce. Umožňuje im rozvíjať sa, pretože len vtedy majiteľ vybuduje organizáciu do veľkých rozmerov, pokiaľ bude poskytovať ľuďom prostredie a podmienky pre rast. Ak by som vybudoval úspešnú firmu a po desiatich rokoch by som odišiel a chcel by som, aby ma živila do konca života, tak je to možné. Čas sa stáva irelevantným. Príjem nie je priamo úmerný času, ktorý človek vo firme strávi, príjem je naviazaný na veľkosť organizácie a jej úspech a ten je priamo úmerný kvalite ľudí v nej.
  2. Kvadrant investor, je podľa motta „peniaze tvoria peniaze“ najslobodnejším spôsobom vytvárania zisku. Nie je jednoduché sa tu dostať, nie je jednoduché sa tu udržať, ale možnosti, ktoré prináša tento kvadrant sú neobmedzené.

Na pravej strane kvadrantu sa rozprávame o pasívnom progresívnom príjme, teda príjme, ktorý dokážem poberať aj keď nie som fyzicky prítomný pri jeho vytváraní a príjme, ktorý progresívne rastie. Stojí však roky tvrdej práce a disciplíny vybudovať niečo také, ale finančná sloboda, ktorú je možné dosiahnuť stojí za všetok ten čas a energiu. Každý mesiac nezačínam od nuly, pretože mám systém, firmu, organizáciu, ktorá funguje a rastie a tým rastie aj môj príjem. Je mi jasné, že nie každý začne podnikať a nie každého to vôbec láka. Článok som chcel zacieliť hlavne na ľudí, ktorí sa rozhodujú či sa zamestnať, či podnikať a rozmýšľajú, či to riziko podnikania za to bude stáť. Bude.

Pre viac podobných článkov follow facebook.com/jasenakmilos

Teraz najčítanejšie

Miloš Jaseňák

Podnikateľ, sieťový marketér, vizionár, ktorý vidí najväčší priestor na zlepšenie vo finančnom sektore a finančných službách. Verím v hodnotné podnikanie založené na morálke a pevných hodnotách a vnímam, že v tejto oblasti je veľký priestor na realizáciu. Dennodenne zvádzam so svojim tímom boj voči nepoctivým finančníkom a poradcom, aby ľudia neboli zavádzaní, aby rozumeli malým písmenkám na zmluve a aby nesporili cez životné poistenia - jedno z najväčších klamstiev v tomto sektore. Výstupom mojej práce je na jednej strane uvedomelý a spokojný klient s profesionálne nastaveným na mieru ušitým finančným portfóliom a na strane druhej profesionálne vybudovaný tím samostatných podnikateľov pripravených slúžiť ľuďom po celom Slovensku, časom aj za hranicami našej republiky.