Denník N

„Roaming (nie je) voľný statok“

Európsky telekomunikačný trh sa minulý týždeň zobudil na rachot malého veľkého tresku. Spoločne sme vstúpili sme do éry, kedy pre obyvateľov Európskej únie prestávajú existovať komunikačné hranice … veľká vec.

Búranie hraníc v rámci Európy je výborná myšlienka, tak ako pri voľnom pohybe osôb (mnohí si spomenú na našu kampaň k 17. novembru), tovarov, kapitálu a v neposlednom rade služieb.

Tak ako každý iný Európan, aj ja sa samozrejme teším, že moju rodinu bude dovolenka v rámci Európskej únie, Islandu, Lichtenštajnska a Nórska stáť menej (pozor však na Švajčiarsko …). Ako operátor sa na to celé potrebujem(e) pozerať komplexnejšie.

Zrušenie roamingových poplatkov totiž neznamená transformáciu roamingu na „voľný statok“. Operátorov to naďalej bude stáť peniaze, najmä pri dátach (a nie malé).

„Koniec“ roamingu preto nie je ani absolútny, ani permanentný. Cieľom novo zavádzaných zmien je regulovať ceny smerom k čo najnižšej zmysluplnej cene, keď cestujete na návštevu za priateľmi, alebo si práve dávate zaslúžený oddych. Roaming však nie je a nemôže byť zadarmo.

„Zrušenie” roamingu rovnako neznamená, že sa európsky zákazník bude “trvale” správať v roamingu ako doma.

Ak sa nejaký dobrodruh rozhodne „uletieť“, operátori sú a budú chránení princípom/politikou tzv. férového využívania služieb (Fair Usage Policy). Tento obranný mechanizmus umožňuje operátorom posvietiť si na neobvykle vysokú spotrebu v zahraničí. Vzorec „správania sa“ je jednoduchý, služby máte využívať viac doma než v zahraničí. Žiaden bezmedzný free-riding.

Od 15. júna teda môžeme v 31 štátoch komunikovať ako doma. Je však potrebné nezabudnúť kde sme doma.

Je to ako na návšteve u dobrých priateľov. Cítite sa u nich ako doma, máte voľný prístup do chladničky a môžete si pochutnať na čo máte chuť. Nedovolíte si však úplne ju vyprázdniť. Aj ten najlepší priateľ hostiteľ očakáva, že raz odídete späť domov.

Pre nás tento tresk pochopiteľne prináša hádanku… aký to bude mať dopad na biznis. Rozlúštenie tejto hádanky nám pár týždňov či mesiacov potrvá.

A tak ako je našim základným princípom byť fér voči zákazníkom,  je rovnako potrebné byť fér aj voči operátorom.

Teraz najčítanejšie

Peter Gažík

Generálny riaditeľ O2 Slovakia. V spoločnosti O2 pôsobil na pozícii Public Affairs Director v rokoch 2011 – 2014 a následne spolupracoval s O2 ako konzultant v oblasti regulácie, zodpovedal za vzťahy s parterskými, štátnymi inštitúciami a regulátorom. V tomto období sa zároveň venoval startup-om a podpore inovatívnych projektov v Neulogy ako Riaditeľ pre business developement a inovácie. Peter Gažík študoval lingvistiku a politológiu na Univerzite Komenského v Bratislave ako aj na London School of Economics. 1. júna 2015 sa stal Generálnym riaditeľom O2 Slovakia, s.r.o.