Denník N

Arch Enemy – pohľad diablovho advokáta

Alebo ako má cirkev na svedomí najlepší vtip tejto festivalovej sezóny.

Niektorí z vás pravdepodobne mali možnosť čítať list od exorcistu PhDr. Imricha Derga. Nieje pre mňa problém pochopiť stanovisko cirkevných predstaviteľov vo vzťahu k metalovej hudbe a rešpektujem ich právo na vlastný názor. V tomto blogu vám rád poskytol svoj pohľad ako informovaného fanúšika Arch Enemy, len doplním že ma posledné udalosti motivovali zaoberať sa tvorbou ale aj postojmi členov skupiny viac do hĺbky.

Pozrime sa na jedno z ich živých vystúpení:

Arch Enemy – Dark Insanity

Tibike Rostás si určite všimol na plátne za bubeníkom znak illiterátov, pardon illuminátov. Do vašej pozornosti by som však dal „A“ v kruhu na tričku speváčky Angely Gossow, a kombináciu čiernej a červenej farby. Oboje sú znaky anarchistického hnutia. Nejedná sa teda o žiadne okultné symboly ako by niekto mohol tvrdiť.

Angela Gossow bola speváčkou Arch Enemy medzi rokmi 2000 a 2014 a je považovaná za jednu z mála speváčok ktorá zvláda techniku spevu zvanú „growling“. Sama o sebe tvrdí že politickým anarchistom a dáva si záležať aby „krajná pravica nedostala jej hlas“. V rozhovore na tému náboženstva Angela prezradila, že je ateistka a že odporúča knihu „God Delusion“ od Richarda Dawkinsa („pápež ateistov“ poz. autora). Angela i ďalší členovia skupiny ďalej propagujú vegánstvo a životný štýl straight edge (ktorý je proti pitiu alkoholu, fajčeniu a užívaniu akýchkoľvek rekreačných drog). Ateistické témy sa samozrejme odzrkadlili aj v tvorbe kapely:

Arch Enemy – Bloodstained cross

Touto formou skupina propaguje názor že všetky náboženstvá sú vymyslené človekom, pričom cirkevné organizácie slúžia ako nástroj na ovládanie ľudí a zdroj príjmu. (Pozn. na tom koncerte v Bratislave som bol).

V roku 2014 post speváčky prebrala kanaďanka Alissa White-Gluz a prvý krát sme ju mohli v debutovom klipe „War Eternal“:

Alissa je odhodlanou bojovníčkou za práva zvierat (v mene mojej rodiny vďaka za to) a od roku 1998 vegánkou. Z pohľadu mnohých „militantných“ vegetarinánov a vegánov je zabitie zvieraťa pre potravu vražda. V jednom zo svojich FB postov sa vyjarila nasledovne:

rozhovore poskytla svoj pohľad na ateizmus v skupine Arch Enemy. Deklarovala že všetci členovia skupiny sú ateisti a majú silné výhrady voči fungovaniu cirkví, avšak to neznamená že nenávidia veriacich. Väčšinu veriacich s ktorými sa stretla sú v jadre dobrí ľudia, ktorým viera pomáha hľadať cestu vo filozofii a duchovných veciach.

Ako najviac urazíte členov Arch Enemy?

Nájdete si cirkevnú autoritu, ktorá ich označí za „satanistov“.

V tomto kontexte vyznievajú vyjadrenia zo strany cirkevných autorít o „satanizme“ ako strašenie detí. Som vďačný, že mi tieto udalosti dali možnosť písať otvorene o ateizme (pozn. práve čítam „God is Not Great“ od Christophera Hitchensa). Tí z čitateľov ktorí ma poznajú osobne tiež vedia, že som proti užívaniu rekreačných drog vrátane alkoholu a tabaku. Síce jem mäso ale nikto nieje dokonalý (a predalen som predsa Kocúr). Ak niekto verí že kvôli svojim zásadám skončím v pekle, je to jeho vec a má plné právo na svoj názor a ani necítim potrebu tvrdiť mu opak. Ja však neverím ani v Nebo ani Peklo, a práve preto som presvedčený že dobro treba konať na tomto svete.

Argument o satanizme neobstál, rovnako neobstojí argument o prípadnej „pokleslej kultúre“ narkomanov a alkoholikov. Neobstál argument o propagácii zla alebo temnoty. Súhlasím iba s jedným bodom v správe pána exorcistu a to že posolstvo skupiny nieje v súlade s kresťanským učením. Rozhodnutie zúčastniť sa alebo nie nechávam však na slobodnom rozhodnutí každého.

Ako o udalostiach píšu médiá?

Túto časť ponechám bez komentára.

Každopádne očakávam že pri nasledujúcom konaní predstavenia „Faust a Margaréta“ podá nadšený občan návrh proti hercovi ktorý stvárni postavu Mefistofela z dôvodu, že jeho charakterizácia bola inšpirovaná skutočným démonom a tiež že návštevníci divadla (prípadne opery a baletu) budú dopredu informovaný cirkevnými autoritami z dôvodu možného „démonického zamorenia“.

Alebo žeby nie, pretože je to hlúposť.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kocur

Metalista. Mám rád thrash, death, industrial, grind... Ale hlavne mám rád tú slobodu ktorú to prináša. Považujem sa za mierumilovného človeka ale veľmi zle znášam nekonečný vesmír ľudskej hlúposti.