Denník N

Čo je v skutočnosti McDonald´s?

V roku 1974 Ray Kroc, zakladateľ gigantu McDonald´s, prednášal na Texaskej univerzite v Austine študentom MBA a opýtal sa ich otázku : „V akom biznise pôsobí McDonald´s?“  Všetci sa len usmievali a nikto neodpovedal, pretože im prišla otázka triviálna. Keď sa opýtal druhýkrát, tak sa cez smiech ozvala jedna odvážna duša dievčaťa a povedala: „Pán Kroc, kto na svete by nevedel v akom biznise sa nachádzate? Predsa biznis s hamburgermi.“ Väčšina ľudí by povedala to isté a ani na sekundu by nezapochybovali, že odpoveď môže byť úplne iná. Čo študentom odpovedal Ray Kroc? „Dámy a páni, McDonald´s nie je biznis s hamburgermi ani so stravou, je to biznis s realitami.“

Realitný biznis? Tak isto som sa čudoval nad touto ideou, až kým som sa nezačal hlbšie zamýšľať nad tým, čo je skutočným aktívom McDonald´s. Nerobia najlepšie hamburgery na svete a dokonca fakt je ten, že častokrát si urobíme chutnejší hamburger doma na grilovačke a je aj zdravší. Nerobia najlepšiu zmrzlinu ani kávu a tak isto nemajú ani najkvalitnejšie suroviny či obsluhu. To, čo robí McDonald´s tak úspešným je spôsob distribúcie ich produktov k ľuďom, ich distribučný kanál. Na svete je okolo 36 000 zariadení vo vyše 100 krajinách sveta, ale iba 15% z nich je riadených priamo spoločnosťou McDonald´s. Zvyšok je riadený prostredníctvom franchise. Ray Kroc vymyslel brilantný systém, pretože si uvedomil, že budovanie zariadení po celom svete na vlastnú päsť by trvalo príliš dlho a bolo by to príliš nákladné. Preto zvolil spôsob franchisingu, teda začal sa o značku deliť s podnikateľmi, ktorí mu platili za licenciu a dávali určité % z obratu. Dokonca Ray Kroc zašiel ešte ďalej a začal skupovať nehnuteľnosti,z ktorých vytváral zariadenia McDonald´s a tie prenajímal týmto franšízantom, ktorí mu platili nájmy aj licenciu a poberal určité % z obratu. Takouto biznis stratégiou bol schopný oveľa rýchlejšieho rastu, pretože zariadenia riadili a starali sa o nich franšízanti a on sa mohol starať len o najdôležitejšie veci – otváranie nových zariadení. Tak isto bol schopný oveľa vyšších ziskov, pretože diverzifikoval svoje biznis portfólio a poberal príjmy nielen z predaja hamburgerov, ale hlavne z nájmov zariadení, z licencií a z obratov zariadení, ktoré riadili franšízanti. Ray Kroc sa sústredil na kvantitu, pretože vedel, že čím masívnejšie distribučné kanály vybuduje, tým úspešnejšia sa jeho značka stane. V roku 2014 pochádzalo 82% zisku celého McDonald´s z franchise. Celkom paradoxné na to, že väčšina ľudí má zafixovanú značku s predajom hamburgerov.

Ďalším dôkazom toho, aká je obrovská sila siete je fakt, že McDonald´s je najväčším distribútorom hračiek na celom svete. Opäť paradoxné pre fast food s hamburgermi, že? Stačí, aby k ich happy meals dávali hračku a ich distribučná sieť je tak masívna, že sa okamžite dostali na prvé miesto v predaji sortimentu, ktorý je na míle vzdialený ich oboru. Celý príbeh podčiarkuje fakt, že schopnosť predať produkt alebo službu je najkľúčovejší faktor v biznise. Môžete mať najkvalitnejší produkt na svete, ale ak nie ste schopný ho na trhu predať a osloviť ním ľudí, tak nikdy nič nezmeníte, neuspejete. História ukazuje, že práve tí, ktorí sa neboja rozmýšľať nad kvantitou, ktorí sa neboja vytvárať systémy, ktoré oslovia masy ľudí sú tí, ktorým sa dostáva najväčšieho úspechu. A vytváranie siete je kľúčovým prvkom každého biznisu a najväčším aktívom, ktoré prináša peniaze. Ako povedal Kiyosaki: „Najbohatší ľudia na svete budujú sieť. Tí ostatní v nej hľadajú prácu.“

Teraz najčítanejšie

Miloš Jaseňák

Podnikateľ, sieťový marketér, vizionár, ktorý vidí najväčší priestor na zlepšenie vo finančnom sektore a finančných službách. Verím v hodnotné podnikanie založené na morálke a pevných hodnotách a vnímam, že v tejto oblasti je veľký priestor na realizáciu. Dennodenne zvádzam so svojim tímom boj voči nepoctivým finančníkom a poradcom, aby ľudia neboli zavádzaní, aby rozumeli malým písmenkám na zmluve a aby nesporili cez životné poistenia - jedno z najväčších klamstiev v tomto sektore. Výstupom mojej práce je na jednej strane uvedomelý a spokojný klient s profesionálne nastaveným na mieru ušitým finančným portfóliom a na strane druhej profesionálne vybudovaný tím samostatných podnikateľov pripravených slúžiť ľuďom po celom Slovensku, časom aj za hranicami našej republiky.