Denník N

Prečo môj blog o samospráve…

Je síce pekné mať zariadený dom, úhľadne pokosenú záhradu a v nej hojdačku, ale váš život predsa siaha ďalej — na ulicu, do susednej štvrte, na opačný koniec dediny…A aj vaša moc zmeniť to, čo sa vám nepáči, je oveľa väčšia než si myslíte.

Už je to tretí rok, čo zastávam funkciu starostky v Kláštore pod Znievom. Stále sa však neviem zbaviť pocitu, že pre mnohých ľudí je moja práca – a vlastne komunálna politika vo všeobecnosti – nezrozumiteľná. Ľudia do nej často príliš nevidia, netušia, kto má aké kompetencie. Úprimne, vy viete, kto je zodpovedný za stav ciest v našom regióne? A kto vlastne prevádzkuje školy a zodpovedá za ich kvalitu? Za čo všetko zodpovedá obec a čo je už v pôsobnosti poslancov kraja? Presne tak, väčšina ľudí v tom má – ľudovo povedané – hokej. A práve preto im nie je úplne jasné, čo všetko pre nich dokáže ich obec, ich kraj či ich región spraviť. A ako sa tým môže zlepšiť kvalita ich života. Napríklad to, či budú mať na ulici fungujúce verejné osvetlenie. Alebo či budú každý deň jazdiť do práce po deravých cestách. Alebo či budú ich deti dostávať v škole kvalitné vzdelanie. Stretávam sa s tým, že ľudia sa o komunálnu politiku a dianie vo svojej obci a kraji nezaujímajú. Nevedia, čo všetko pre nich môžu ich zástupcovia – ktorých si zvolili – urobiť. Alebo vám vari niekedy niekto povedal, že obecné peniaze sú aj vaše peniaze a majú vám slúžiť? A že keď sa niečo neurobí, sú to aj vaše zmarené príležitosti a bude sa vám horšie žiť? Je síce pekné mať zariadený dom, úhľadne pokosenú záhradu a v nej hojdačku, ale váš život predsa siaha ďalej — na ulicu, do susednej štvrte, na opačný koniec dediny…A aj vaša moc zmeniť to, čo sa vám nepáči, je oveľa väčšia než si myslíte. No zdá sa, že väčšine ľuďom to nikto nikdy nepovedal.

Práve preto som sa rozhodla, že od tohto vydania budem prostredníctvom týchto pár riadkov zrozumiteľným spôsobom odhaľovať, o čom je moja práca starostky, čo riešim ja a riešia moji kolegovia – či poslanci na mestskom zastupiteľstve alebo vo VÚC, čomu všetkému sa na rôznych úradoch venujeme, prečo niektoré veci fungujú a iné nie.

Chcela by som, aby úrad prestal byť tajomným miestom, kam sa iba chodia platiť za smeti, no netušíte, čo sa každodenne odohráva za jeho dverami. Chcela by som, aby VÚC prestala byť inštitúcia, na míle vzdialená vášmu každodennému životu a problémom, pretože v dosť veľkej miere má na ne dosah. Chcela by som dosiahnuť, aby sa obyvatelia Turca viac zaujímali o dianie vo svojej obci, vo svojom kraji, regióne. A aby vedeli, kto, ako a prečo rozhoduje o ich každodennom živote a čo s tým vedia oni sami urobiť. Možno budete prekvapení, čo všetko sa dá, keď sa chce.

Teraz najčítanejšie