Denník N

Ako som schudol za rok 20 kg?

Tehotný (júl 2016)
Tehotný (júl 2016)

Asi dva roky dozadu sa ma spýtala malá neter mojej manželky, či som tehotný. Bolo to úplne nevinné a pobavilo to všetkých prítomných. Za posledný rok som schudol viac ako 20 kg. Za rok a pol je to už viac ako 25 kg.

Keďže som si viedol nepravidelné záznamy hmotnosti aj v minulých rokoch, viem, že moju súčasnú váhu som mal niekedy pred rokom 2012, čo bolo ešte na vysokej škole. Najnižšiu dospelú hmotnosť som mal niekedy v roku 2009, kedy som chodil v Dánsku do školy denne na bicykli.

 

Chudnúť sa mi darí postupne a zároveň bez nejakej extra diéty. Tiež platí, že trávim veľa času v práci, vrátane cestovania, čo mi situáciu skôr zhoršuje.

Pre kontext musím dodať, že môj štartovací bod minulý rok bola vysoká obezita. Konkrétne od spomínaného roku 2009 narástla moja váha doslovne o desiatky percent! A samozrejme v tuku, nie svaloch. Aj dnes ešte stále platí, že mám pomerne vysokú nadváhu. Hoci myslím, že mi pribudli aj nejaké tie svaly. :-)

 

Prečo píšem tento blog? O pozitívnych dopadoch „normalizácie“ hmotnosti po fyzickej aj psychickej stránke sa asi rozpisovať nemusím… Chcem sa s vami podeliť o päť hlavných zmien, ktoré mi pomáhajú v redukcii mojej hmotnosti (viac-menej zoradených podľa priority – hoci moja manželka Mariana tvrdí, že prvé by malo byť otužovanie):

 

Nejem „gebuziny“

Jednoducho som niektoré veci úplne vypustil z jedálnička. Napadajú mi napríklad tortillas či Kofola. Takéto „prázdne potraviny“ som nikdy vo veľkom nejedol, ale určite som ich zminimalizoval. Pečivo si dám možno raz či dvakrát do týždňa v malom množstve.

Ďalší potenciál: občas si predsalen nejakú gebuzinu dám.

 

Tukový metabolizmus

Súvisí to s bodom vyššie. Syry, mascarpone, orechy, smotanové jogurty, tvaroh sú najlepším zdrojom energie. (Nízkotučná mánia je nezmysel). Dnes mám niekedy skôr opačný pocit: pokiaľ nejem tuky, chýba mi energia.

Ďalší potenciál: súvisí všeobecne so stravovaním a síce: jesť niekedy menej a vždy jesť pomalšie.

 

Otužovanie

20 minút v ľadovej vode je super na vyčistenie mysle a tiež na rozbehnutie vlastného metabolizmu. V spojení so zahrievacím behom je to aj samostatné športovanie. Z istého pohľadu to vnímam ekologicky aj ekonomicky, nakoľko celoročne šetrím doma pri sprchovaní teplú vodu. :-)

 

Ranné hladovanie

Tento bod súvisí s prvými dvoma – a možno je aj trochu kontroverzný. V každom prípade, bežne raňajkujem o desiatej a neskôr. Ideálne sa to snažím kombinovať s nejakým športovaním hneď ráno.

Ďalší potenciál: niekedy si tieto neskoršie raňajky nedám poriadne + v náväznosti na celodenný program (napríklad aj ak večer športujem) jem niekedy zbytočne neskoro.

 

Športujem

Športoval som vždy, preto si myslím, že strava je pri chudnutí dôležitejšia. V každom prípade však platí, že pravidelne športujem: veslársky trenažér, kolobežka, bicykel, málokedy beh, občas fitko či turistika, pravidelne plávam (súvisí aj s otužovaním).

Ďalší potenciál: častejšie časové úseky vo vyššej intenzite, ktoré sú jednak časovo menej náročné a myslím, že aj pre chudnutie lepšie – ako len aeróbny tréning.

 

Takže takto.

Berte to prosím ako laický pohľad na to, čo vnímam, že som vo svojom životnom štýle zmenil. Môj prístup zatiaľ nebol nejaký sofistikovaný, čo je tiež ďalší potenciál do budúcnosti. Aktualizáciu teda očakávajte o rok. ;-)

 

P.S.: vlastne by som mal napísať, že uvedených päť bodov je „diéta Sýkorovcov“, keďže inšpirácia pochádza od mojich rodičov – za čo im touto cestou ďakujem! Ďakujem aj mojej manželke, vďaka ktorej mám domácu stravu a to aj na cestách.

Teraz najčítanejšie