Denník N

Elektronické colné konanie (CEP). Naozaj sa to nedá zjednodušiť?

Na analýzu formulárov, ktoré vraj nie je možné zjednodušiť, išlo 368 tisíc Eur bez DPH. 132 tisíc z toho podpísal sám Imrecze. Výsledkom analýzy je elektronický formulár s 81 položkami, ktorý by bolo možné skrátiť na 8 položiek, keby nejaká analýza skutočne prebehla. Ak by sa analýza uskutočnila, nemohli by v elektronickej službe ostať napríklad polia „miesto“ a „dátum“.

CEP funguje perfektne, špeditéri si ho nevedia vynachváliť a zjednodušiť colné konanie pre občanov nie je možné. To tvrdil František Imrecze na parlamentnom výbore po mojom blogu o elektronickom colnom konaní. Finančná správa zároveň oznámila úpravy, ktoré majú odstrániť aspoň tie najpálčivejšie chyby. Inak vraj colné konanie nie je možné zjednodušiť, lebo tak hovorí Colný kódex a to je európska legislatíva.

Ukazuje sa, že nič z toho nebola pravda. Na analýzu formulárov, ktoré „nie je možné zjednodušiť“ vyplytval štát minimálne 368 tisíc Eur bez DPH. Ukazujú to akceptačné protokoly, ktoré si vypýtalo a následne na svojom webe zverejnilo Slovensko.digital. Paradoxom je, analýzu formulárov v hodnote 132 tisíc Eur podpísal sám František Imrecze.  Z formulárov je však zjavné, že žiadna analýza v skutočnosti neprebehla. Inak nie je možné vysvetliť, že elektronický formulár obsahuje napríklad aj polia „miesto“ a „dátum“. Papierové tlačivá boli prenesené do elektronickej podoby jedna k jednej a údajná analýza bola nepochybne iba fiktívna.

Nesedí ani oháňanie sa európskou legislatívou. Nie som expert na colné konanie, ale keď mi niekto tvrdí, že Európska únia prikazuje týrať svojich občanov 81 položkovým formulárom, tak mi zabliká kontrolka. Už som niekoľko európskych nariadení videl, viem približne ako sú písané a tvrdenia pána Imreczeho mi hneď prišli nejaké pofidérne. Žiadnu takú hrôzu v Colnom kódexe únie samozrejme nenájdete. 61x tam však nájdete slovo „zjednodušiť“. Napríklad tak, že niektoré doklady za vás predloží iný hospodársky subjekt. Napríklad kuriérska spoločnosť.

Krátkou analýzou som vyhodnotil, že z 81 položkového formulára by mohlo byť pokojne iba 8 položiek. Skôr než prejdeme k samotnej analýze, musím ešte spomenúť, že aj podľa samotných špeditérov a radových colníkov je CEP tragédia.

„Pojem paškvil, ktorý v článku používate, je mimoriadne slušný a korektný termín. Mám zahltenú elektronickú stránku 30 tisíc správami, ktoré mi chodia duplicitne cez CEP aj Slovensko.sk. Je to na zoznam A4 vymenovať, kde všade sú nedostatky a komplikácie. Systém „funguje“ presne tak, ako ste ho popísali.“

No ale sťažujte sa, keď je to vaša obživa a systém musíte používať povinne. Systém viac nefunguje ako funguje. Úplne bežne sa stáva, že sa počas práce s CEP-om niečo „pokazí“. Bežnou praxou Finančnej správy je nefunkčnosť CEPu vydávať za plánovanú údržbu. 8:00 ráno sa na stránke CEP-u objaví správa o neplánovanom výpadku, ale tri hodiny na to, je už z toho plánovaná údržba.

Ako zjednodušiť elektronické colné konanie

Nižšie uvádzam všetky položky formulára. Oranžovou som zvýraznil položky, ktoré nemajú čo hľadať v colnej deklarácií určenej občanovi, fyzickej osobe, ktorá preclieva zásielku určenú pre svoju osobnú spotrebu. Lebo samozrejme colnú deklaráciu pre fyzickú osobu by bolo možné zjednodušiť, Colný kódex to nezakazuje.

Červeným som označil položky s údajmi, ktoré vám dodá kuriérska spoločnosť. Keby Finančná správa robila skutočne niečo ako službu občanovi, tak ako prvý krok elektronizácie colného konania umožní prepojenie medzi systémami Colnej správy a kuriérskych spoločností. Kuriérska spoločnosť by tak údaje o vašej zásielke poslala priamo colnej správe a vy by ste prišli iba s nejakým ID svojej zásielky.

No a modrou som označil položky, ktoré tam vôbec nemajú čo hľadať. Pri viacerých sa až rozum zastavuje. Výsledkom je, že formulár, ktorý má dnes 81 položiek, by pre fyzickú osobu bolo možné zredukovať na 8 položiek.

Aby mohla nasledujúca časť slúžiť ako plnohodnotný návod na colné konanie v jeho súčasnej podobe, najprv krátke intro:

Od 1.5.2017 musíte skoro všetko objednané z tretích krajín a doručované kuriérom precliť v elektronickom colnom konaní. Ak už máte zásielku na Slovensku a nemáte občiansky preukaz s čipom, s BOK-om a ZEP-om, tak to ani neskúšajte. Nemáte to šancu stihnúť. Nechajte si urobiť colné konanie špedičkou, resp. kuriérskou firmou. Bude vás to stáť cca 20-30 Eur.

 Ak to chcete predsa len skúsiť, vedzte, že musíte mať najprv aktivovanú schránku na Slovensko.sk Fyzickej osobe sa aktivuje na tretí deň po kliknutí na tlačidlo Aktivuj. Potom sa musíte zaregistrovať v CEP-e. CEP funguje iba v Internet Exploreri. APV/ EORI číslo si už cez papierovú žiadosť vybavovať nemusíte, lebo po mojom blogu začali túto registráciu konečne vykonávať automaticky vašou registráciou v CEPe. Týmto úvodným peripetiám som sa šťavnatejšie a obšírnejšie vyjadroval v mojom predchádzajúcom blogu.

Povedzme, že registráciu ste zvládli, a našli ste aj prihlásenie do CEP-u (po kliknutí na Obchodníci, v ľavej lište dole). Prihlásili ste sa zaručeným elektronickým podpisom a pozreli ste si toto inštruktážne video, aby ste vedeli, že vo vyhľadávaní formulárov máte zadať „dovozné colné vyhlásenie“ a máte si vybrať tú najaktuálnejšiu verziu. Do pola Značka obchodníka (ZOT) môžete dať čokoľvek, je to len váš názov pre toto colné vyhlásenie. Áno, je to tam dva krát.

Konečne môžeme pristúpiť k vypĺňaniu samotného formulára. V tomto návode sa Vám pokúsim poradiť čo do ktorého pola napísať a zároveň budem niektoré položky komentovať, že ako by to mohlo vyzerať, keby ten čo to navrhoval nad tým trochu aj rozmýšľal. Tú najcennejšiu vec, predvyplnený formulár v XML, máte tu.

LRN (Local Reference Number) je váš identifikátor podania a môžete tam napísať ľubovoľné číslo. Len veľmi nevymýšľajte, lebo nemôžete mať v systéme dve podania s rovnakým LRN. Vtedy bude podanie odmietnuté s funkčnou chybou. Takže začnite napr. od 001

Komentár: zbytočnosť. Možností ako podanie identifikovať je viacero. Napríklad kombinácia rodného čisla (IČA) a Značky obchodníka (názvu podania)

Kód deklarácie – vyplnil som IM, dovážal som z Kórey (mimo spoločenstva)

Komentár: ak je kód deklarácie závislý od krajiny dovozu, stačilo by fulltextové pole s našepkávačom. Začali by ste písať krajinu a našepkávač by krajinu automaticky ponúkol. Kód deklarácie by sa určil interne. Ale o určovaní kódu deklarácie nemám dostatočné vedomosti, takže môže to byť zložitejšie.

Kód druhu deklarácie – uvedieme A, chceme štandardné colné konanie

Kód požadovaného režimu – 40 (súbežné prepustenie tovaru, ktorý nie je predmetom dodávky oslobodenej od DPH do voľného obehu a na domáce použitie)

Kód predchádzajúceho režimu – 00 (predchádzajúce konanie neexistuje)

Komentár: pri fyzických osobách 3x nezmysel. Však všetci chcú v štandardnom konaní prepustiť tovar a žiadne predchádzajúce konanie neexistovalo.

Nákladové kusy spolu – uvedieme počet kusov tovaru

Počet položiek – ak dovážate pinpongové loptičky aj rakety, uvediete 2. Ak iba loptičky, alebo iba rakety, či inú jednotlivú vec, tak 1. Jednoducho počet položiek.

Údaje o hodnote – neuviedol som, neviem načo to tam je

Typ zastupovania subjektu – preclievate si to sami, takže si vyberiete z dropdownu možnosť 1, bez zastúpenia

Komentár: som fyzická osoba prihlásená v CEP-e, vypĺňajúca colné vyhlásenie. Tým pádom je táto položka nadbytočná.

ISO kód krajiny odoslania – dovážal som z Kórey, takže v mojom prípade KR. Čína je CN.

ISO kód krajiny určenia – Slovensko, SK

Región krajiny určenia – cez vyhľadávanie si nájdete kód pre váš kraj. Bratislava má 1.

Komentár: keď už, tak tu malo byť dropdown menu. Ale na čo to tam je?

Evidenčné číslo a štát registrácie dopravného prostriedku pri príchode / odchode – tu by malo byť napísané číslo letu, ktorým zásielka prišla a mali by ste ho dostať z kuriérskej spoločnosti. Ja som ho nemal a colníci mi poradili napísať číslo 40. Neviem čo to znamená.

Komentár: bežne sa používa nápoveda. Tu by sa hodila.

Kód dodacej podmienky – uviedol som XXX, iné ako vyššie uvedené dodacie podmienky

Popis miesta dodania – Bratislava

Evidenčné číslo dopravného prostriedku prekračujúceho hranice – tu chcú evidenčnú značku vozidla, ktoré priviezlo zásielku z letiska do colného skladu. Údaj mi dodal Fedex.

ISO kód krajiny registrácie dopravného prostriedku prekračujúceho hranice – SK

Kód meny fakturácie – USD

Celková fakturovaná suma v mene fakturácie – napíšete cenu tovaru

Prepočítavací kurz NBS z meny fakturácie na menu CV platný ku dátumu prijatia CV – nič som tam nenapísal, ale vyslovene ma uráža, že takéto niečo si dovolia dať do elektronickej služby

Druh obchodukód A – zadáte 1, neviem čo to znamená, nápoveda tam nie je

Druh obchodukód B – tiež zadáte 1

Druh dopravy na hranici – kód pre letecky je 4. Až teraz pri písaní týchto riadkov som si všimol, že ja som tam omylom zadal 1,  čo je kód pre námornú prepravu. Myslíte, že mi to niekto vytkol? Nie, nikto si to nevšimol. Musí to byť veľmi „podstatná“ položka.

Druh dopravy vo vnútrozemí – 3 znamená cestná preprava

Kód vstupného colného úradu – Fedex mi dodal kód, ktorý tento elektronický paškvil neakceptoval. Pre Schwechat je vraj správne AT330100

Dátum vstupu na územie EÚ – dátum kedy zásielka prišla na Slovensko

Kód colného úradu dovozu – kód pre Colný úrad Bratislava-letisko je SK524200

Kód colného úradu, ktorému je tovar predložený – detto, SK524200

Komentár: ak som počas mojej preclievacej tortúry správne pochopil, toto oni používajú pre identifikáciu colnice kam má podanie doraziť. Je to samozrejme nezmysel, lebo však normálne vyberiem podanie z databázy všetkých podaní a hotovo. Nevidím ani iný dôvod existencie týchto položiek. Však kam si to máte prísť precliť vám musí oznámiť kuriérska spoločnosť a colnica, ktorá to spracuje je predsa v systéme identifikovaná ako tá, ktorá to nakoniec celé potvrdí.

Kód umiestnenia tovaru – má tam byť  „A“. Netuším čo to je, nápoveda tam nie je

Kód krajiny umiestnenia tovaru – SK. Duplicitná položka.

Umiestnenie tovaru – nevypĺňal som, neviem načo to tam je

Schválené umiestnenie tovaru – vypĺňa colník. Systém to však umožní vyplniť aj vám. A potom to samozrejme vyhodí funkčnú chybu.

Odklad platby – nevypĺňal som, asi tiež pre colníka

Miesto zápisu – napísal som Bratislava

Dátum zápisu – dátum kedy to vypisujete

Komentár: už aj vám došlo ako znelo zadanie? „Tu máš tlačivo, urob ho elektronicky“. To je jediné vysvetlenie ako mohli vzniknúť polia miesto a dátum vyplnenia.

Kontajner – ak sa váš tovar neprepravoval v kontajneroch, dáte „nie“

Kód výsledku kontroly – ďalšia položka pre colníka

Dátum prijatia CV – a ešte raz položka pre colníka

Identifikáciu odosielateľa, dovozcu a deklaranta v návode vynecháme. Vedzte však, že identifikátor subjektu pri Dovozcovi a Deklarantovi je  vaše APV číslo, ktoré vám pridelili pri registrácií úplne na začiatku. Bude to vaše rodné číslo a zadajte ho aj s lomítkom, lebo ak vás zaregistrovali s lomítkom a vy dáte bez lomítka, tak vám vráti chybu, že ste neexistujúci subjekt.

Číslo tovarovej položky – má tam byť 1, opäť neviem čo to je

Opis nákladových kusov a tovaru – sem som napísal čo dovážam

Kód nomenklatúry tovaru – ak máte šťastie, kód nomenklatúry vám dodala vaša prepravná spoločnosť. Ak šťastie nemáte, budete si ho musieť nájsť sami, tu. Vyberiete zaradenie tovaru, ktoré najlepšie vystihuje obsah vašej zásielky a opíšete číslo. Ak máte smolu, colník s Vašim zaradením tovaru súhlasiť nebude a colné vyhlásenie budete podávať opakovane. Pokiaľ bolo colné konanie v písomnej podobe, mohli ste napríklad nechať kód nomenklatúry neuvedený a colník si ho uviedol sám. V elektronickom colnom konaní už túto možnosť nemáte.

Komentár: spôsobov ako toto v elektronickej dobe zjednodušiť by sa určite našlo veľa. Napríklad vyhľadávač s našepkávaním.

Doplnkový kód tovaru 1 – toto sú doplnkové čísla k nomenklatúre tovaru. V mojom prípade som neuviedol nič. Nemá to tu čo hľadať, lebo doplniť sa to má do predchádzajúceho pola.

Doplnkový kód tovaru 2 – detto

Doplnkový kód tovaru 3 – detto

ISO kód krajiny pôvodu tovaru – v mojom prípade Kórea, takže KR

Kód preferencie – napísal som 100.  Colné sadzby pre tretie krajiny erga omnes.

Kód národného režimu – nenapísal som nič

Poradové číslo požadovanej kvóty – opäť nič

Kód metódy hodnotenia – napísal som 1

Voľný popis ku certifikátom a osobitným záznamom – napísal som D0600, poradili colníci

Cena za položku vo fakturovanej mene – cena tovaru

Štatistická hodnota za položku v mene CV – toto tu opäť nemá čo hľadať a je to celom sranda vypočítať. Colníci majú totiž určený kurz, ktorý je platný celý mesiac (a neviem kde ho nájdete). K tomu ešte musíte pripočítať cenu dopravy a tá sa už kurzom neprepočítava. A to je štatistická hodnota. Ako sa vraví, have fun.

Náklady po colné územie Spoločenstva v mene CV – nenapísal som nič

Náklady po štatistické územie Slovenska v mene CV – nenapísal som nič

Náklady po prvé miesto určenia na Slovensku (DPH) v mene CV – nič

Krajina preferenčného pôvodu – nič

Kód CUS (identifikátor chemických výrobkov) -nič

Ukazovatele colnej hodnoty – nič

Kód druhu nákladových kusov – ak vám to prišlo obálkou, tak správne je „EN“ ako envelope

Počet kusov – počet kusov tovaru, ktorý vám prišiel. Inak duplicitná položka, už sme to vypĺňali na začiatku.

Značky nákladových kusov (balení) – nič

Evidenčné číslo RDT (register dodaného tovaru) – nič

Číslo MRN (register dodaného tovaru) – nič

Kód mernej jednotky – vaša zásielka bude asi niečo vážiť, takže kilogram, konkrétne „KGM“

Kód kvalifikátora mernej jednotky – toto je horúci favorit o najtupšiu položku formulára, keďže ide opäť o mernú jednotku. Lenže tento krát je správny kód „G“ a nie KGM ako v predchádzajúcom políčku.

Množstvo tovaru v mernej jednotke s kvalifikátorom – moja obálka mala 0,5 kg, takže 0.5. Údaj dodá kuriérska spoločnosť.

Kód kategórie dokladu – dajte Z

Kód typu dokladu – dajte 740

Číslo predchádzajúceho dokumentu – napísal som INSP-DU5242-00012. Kuriérska spoločnosť Vám dodá „číslo leteckého manifestu“ alebo „pozičné číslo“, ktoré sem napíšete. Pred to patria ešte čísla Z 740, čo sú tie predchádzajúce dve položky.

Hrubá hmotnosť (predchádzajúci doklad RDT = register dodaného tovaru) – nevyplnil som nič

Číslo položky predchádzajúceho dokumentu – rovnako nič

Kód certifikátu – certifikátov budete mať viacero. Do prvého dajte N740, čo znamená letecký nákladný list. Potom do ďalšieho pola napíšete jeho číslo. Do druhého napíšte N380 ak máte faktúru alebo N325 ak máte proforma faktúru. Do ďalšieho pola potom napíšete číslo faktúry.

Číslo certifikátu (licencie) – napísal som 779036670989, čo bolo číslo môjho leteckého nákladného listu. Do ďalšej položky certifikát som napísal číslo faktúry.

ISO kód krajiny, resp. kód skupiny krajín pôvodu tovaru, ktorý certifikát potvrdzuje – nevyplnil som nič

Príznak určujúci, či tovar vstupuje/vystupuje do/z colného režimu s ekonomickým účinkom – nevyplnil som nič

Dodatkový údaj – nevyplnil som nič

Nomenklatúry – nič

Údaje o skladovej evidencii pre tovarovú položku CV – nič

Deklarácia údajov o colnej hodnote – nič

Druh zabezpečenia – napísal som „U“ ako Úhrada colného dlhu pred prepustením do režimu

Osvedčenie záruky – nič

 

A to je všetko priatelia. Z 81 položiek formulára je 73 nepotrebných. Ak by formulár obsahoval iba naozaj potrebné položky, tak okrem adresy odosielateľa by mal formulár iba 8 polí. Týchto osem:

Počet položiek, Počet kusov, Opis tovaru, Kód nomenklatúry, Krajina pôvodu, Cena za položku, Suma fakturácie, Mena fakturácie

Dôrazne odporúčam si formulár pred odoslaním uložiť do dátového súboru. Nefandite si, na prvý krát to nezvládnete, súbor sa vám zíde. Môj predvyplnený formulár v XML máte ešte raz tu.

Prajem veľa šťastia a pevné nervy!

Teraz najčítanejšie

Peter Cmorej

Venujem sa najmä finančnej oblasti, dôchodkom, daniam a odvodom. Člen strany SaS a komunálny poslanec v Bratislave. A ešte sem tam vyvíjam softvér, radím s investíciami, či chránim spotrebiteľov ;) Viac na mojom LinkedIn.