Denník N

Maurícius #3: Palmové Vianoce*

Globalizáciou som minule skončil, teraz ňou pre zmenu začnem – pri nedávnej návšteve supermarketu totiž na mňa spomedzi paliem nečakane vykukol vianočný stromček. Nie že by ma posledné roky naša krajina svedomito nepripravovala na novembrový príchod Vianoc! A to sa miestam, kde tento šialený kult vyznávajú, vyhýbam ako čert krížu (inak najlepšia taktika, ako sa týmto miestam vyhnúť, je nenavštevovať ich).

palmove vianoce

Tento tropický vianočný stromček mi však pripomenul (keďže toto nie je vedecký príspevok, dovoľte mi prosím vyžívať sa v personifikáciách všetkého druhu, no najmä toho arboreálneho), že čas tu vnímam oveľa statickejšie ako na Slovensku, resp. v Európe. Je samozrejme mnoho psycho-sociálnych faktorov, ktoré ovplyvňujú vnímanie času. Už minule som spomínal, že človek tu jednoducho musí spomaliť, ak nechce zošalieť – všetko a všetkým tu trvá dlhšie. Stres sa tu zatiaľ moc nenosí, čo však neznamená, že sa ľudia netvária zaneprázdnene! Naopak, keď potrebujete niečo vybaviť, väčšinou je váš kontakt práve vtedy „busy“, ale určite sa vám ozve hneď ako to bude možné, teda nikdy. Človek sa prosto naučí urgovať a vyvolávať pre holé prežitie.

Čo však moje vnímanie času skresľuje najviac sú miestne klimatické podmienky. Každý deň je síce ako z obrázku, no ako z obrázku je každý deň. Najväčšie zmeny od môjho príchodu pred tromi týždňami predstavujú predĺženie dňa asi o desať minút (ani len ten čas tu nemenia na zimný! či na letný?) a oteplenie asi o jeden stupeň. Človek si zrazu uvedomí že čas letí, hoci evidentne stojí. Neviem či je to len problém cudzinca, ktorý ešte nevníma zmeny v prostredí sprevádzajúce (dve) ročné obdobia, alebo či je to problém aj samotných zmien, ktorých je naozaj menej a sú menej viditeľné ako u nás. Každopádne som si predsavzal, že každý deň si skontrolujem dátum, pozriem predpoveď počasia pre Slovensko a urobím čiarku na stenu, nech ma ten Silvester neprekvapí!

P.S. Skteu z FC Liverpool je tu jediný najznámejší Slovák.

*Poznámka: Príspevok bol napísaný v Novembri.

Teraz najčítanejšie