Ficov a Počiatkov schránkový Fleet-pay-well-(ness) ?
V kauze palivových kariet pre elektronické mýto zaznelo na odvolávaní Jána Počiatka takmer všetko. Až na jednu vec: Vláda R. Fica v tejto veci drzo „oblafla“ Európsku komisiu.
Ako si možno pamätáte, systém palivových kariet zverila spoločnosť SkyToll firme Fleetpay bez akejkoľvek verejnej súťaže. Tento postup vláde R. Fica vytkla Európska komisia, o čom svedčí aj list EK z 18.3.2010 adresovaný vtedajšiemu ministrovi zahrančných vecí p. Lajčákovi (celý list tu).
Druhá Ficova vláda preto 143 miliónový kšeft pre FLEETPAY musela zrušiť a vypísala súťaž, do ktorej sa prihlásili štyri spoločnosti, z ktorých ale dve boli vylúčené, takže nakoniec „súťažili“ spoločnosti len dve: PAYWELL a KEDROS.
Zmyslom verejnej súťaže je boj firiem, ktoré si navzájom konkurujú a vďaka tomuto konkurenčnému boju šetria prostriedky štátneho rozpočtu.
Ako ale uvediem nižšie, v prípade týchto dvoch firiem, spoločností PAYWELL a KEDROS nešlo o žiaden konkurenčný boj.
Išlo o spolupracujúce, spriaznené, navzájom prepojené firmy. To nebola žiadna súťaž. Nominanti Smeru iba vytvorili zdanie, že tu niekto súťažil.
O spoločnosti PAYWELL, ktorá túto zákazku získala, je známe, že je na trhu nováčikom, a preto potrebovala referencie, ktoré jej poskytol pôvodný dodávateľ, firma FLEETPAY. Takže o spriaznenosti bývalého a súčasného víťaza niet žiadnych pochýb.
Čo sa však doteraz nevedelo, je fakt, že v orgánoch KEDROS-u, ktorá s PAYWELLom „súťažila“, sedia ľudia z FLEETPAY-u:
Karol Vlasko
Jaromír Živna
predseda predstavenstva v KEDROS
Lucia Živnová
členka DR vo FLEETPAY
Spoločnosti FLEETPAY, PAYWELL a KEDROS je jedna a tá istá skupina. Jedna veľká, šťastná podnikateľská rodina.
Do obrazu akože „súťaže“ potom už len zapadajú ďalšie 2 absurdity:
- Hoci bola súťaž vyhlásená októbri 2013 a podľa §49a ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní musia byť už pri vyhlásení súťaže známe súťažné podklady, zverejné sú súťažné podklady datované 8/2014 (teda august 2014, t.j. o 10 mesiac neskôr – viď A.1 pokyny pre záujemcov).
- NDS sa podarilo zazmluviť „ekonomický nonsens roka 2014“- v uzavretej zmluve v ods. 5.10 (a 5.1) dohodla NDS s Paywellom valorizáciu podielovej odmeny?! Štandardne sa použiva valorizácia ako ochrana pred infláciou pri nominálne (pevne v €) dohodnutných platbách (napr. dôchodky). Ale valorizovať podielovú odmenu znamená valorizovať 2-násobne (štandardne sa totiž mení – valorizuje –základňa, z ktorej sa podielová odmena vypočítava). Je to rovnaký nezmysel, ako by sa valorizovali sadzby daní – až by sme sa po niekoľkých rokoch prepočítali a zvalorizovali k sadzbe daní cez 100% (A teda odovzdali by sme štátu viac, ako by sme vôbec zarobili.) Napr. pri 5% inflácii tak bude provízia Paywellu o 8 rokov nie 7,38% (6,15 + DPH), ale 10,9% (9,09% + DPH). A tomu sa už povie schránkový fleet-pay-well-(ness)!
PS: Pre detailnejší pohľad do celej kauzy odporúčam aj linky tu, tu a tu.