Denník N

Hoďte analýzu do koša a bavme sa o R2 seriózne

Analýza útvaru Ministerstva financií Hodnota za peniaze o neziskovosti výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 spôsobila rozruch. Oprávnene. Príčinou hnevu však nie je navrhovaný variant, možno mierne pohŕdanie občanmi, keď sú ich potreby prirovnané k hodnote diaľničnej známky.

My tu dole totiž poznáme tie varianty všetky. Ku každému aj kreatívne formy odôvodnení, prečo sa ten ktorý nedá realizovať a prečo je ten pred ním výhodnejší a prečo to čo sa povedalo minulý rok už nie je tak ako tomu bolo dva roky predtým. A stále dokola.

Od Kriváňa (nie toho) to malo ísť v násype, na pilieroch, dokonca aj tunelom. S pruhmi to bolo rôzne. Od plného profilu, cez polovičný, jeden variant hovoril o troch, jeden dolu, dva v stúpaní.

A ohromný nápad Hodnoty za peniaze? To sme ako starostovia predniesli päť rokov dozadu, keď nám bolo jasné, že štát nie je schopný tu niečo postaviť. Boli sme za neprogresívnych, nemysliacich na ďalšie generácie a za sebcov, ktorí počítajú len svoje volebné obdobie. Niečo v duchu, že čo sme to za hospodárov, ak chceme vrážať peniaze do rozširovania cesty ak o tridsať rokov bude potrebná diaľnica. Už to neplatí?

Z pohľadu jednej obce
Približne stodesať domov v obci Mýtna delí od cesty I. triedy chodník široký 1,2 metra a úzka predzáhradka. V každom dome žijú priemerne traja občania. Vynásobte si to a zistíte počet ľudí, ktorým prejde denne pod oknom 16 000 automobilov. Akú časť tvorí tranzit a nákladná doprava je viditeľné už laickým pozorovaním. Ak bývate od cesty ďalej, tiež nemáte vyhrané. Hluk, prašnosť či cesta do práce alebo s deťmi do školy, na nákup do obchodu, to všetko je s cestou spojené.
Kým ľuďom neboli jasné vlastnícke pomery medzi štátom, VÚC a obcou, považovali tú našu za obecný majetok a výstavbu obchvatu za vec obce. Toto sa pomaly mení, no stále je to starosta, koho povinnosťou je tlmočiť požiadavky jeho občanov na vyššie úrovne moci. Preto nerozumiem povzneseniu, prečo sa nejaký starosta ozýva. Z dlhej chvíle to nebude.

Tak nám povedali tí hore
Možno to nie sú ani tri týždne, kedy sa konalo v Banskej Bystrici pracovné stretnutie. Všetky dotknuté subjekty a orgány štátu, tak ako bežne, prerokovanie trasy Kriváň – Lovinobaňa. Plný profil, mimoúrovňová križovatka, dokumentácia, posudky, vyjadrenia. Poznám to naspamäť.

Deje sa to totiž každoročne, niekedy aj častejšie. Odtiaľ pochádza aj historka o starostovi, ktorý navrhol vynechať stretnutie na budúci rok. Na každom nám totiž oznámili začiatok výstavby plus dva roky. On dúfal, že takto by sa to konečne neposunulo.

A tak máme na úrade každý rok novú krabicu s projektovou dokumentáciou. Tá najväčšia má rozmery okolo 1 x 0,5 x 0,6. V metroch. Chodia si ich ako krátenie času študovať dôchodcovia, ktorí sa v aktívnom živote venovali príbuzným odborom.
Zabudol som, hore opísané sa deje už dvadsaťpäť rokov.

Oprávnený hnev
Medzi komentármi typu načo im tam na juhu treba diaľnicu (hoci technicky od križovatky Zeleneč nejde juhom žiadna, iba rýchlostná cesta) som postrehol jednu myšlienku, s ktorou súhlasím. Je to aj vinou dlhodobého rozprávania a neustáleho odsúvania.

Čo čakáte od ľudí, ak žijú s tureckým kamiónom pod oknom, ak sa nebudia na zvonenie budíka, ale trúbenie nákladiaku, ak dvadsať kilometrovú cestu do práce zdieľajú s poľskými kamionistami v kolóne? A v kampani každej politickej strany sa hovorí, že cesta bude, už len jeden podpis. A hlas.

Čo čakáte od ľudí, ak im pred dvomi rokmi za záhradami blúdili vŕtacie súpravy, ktoré robili geologický prieskum s tým, že na jar sa ide stavať?

Akú reakciu ste čakali, ak Národná diaľničná vykúpila a prenajala od občanov minulý rok všetky pozemky pod trasou cesty pod hrozbou vyvlastnenia? Že im dnes poviete, pardon, ešte raz to spočítame?

Zisk neexistuje
Diaľnica, rýchlostná cesta či len obyčajný chodník, to všetko napĺňa svoj účel, rieši potreby skupiny obyvateľov a dosahy či širšie vzťahy nie je možné postaviť k zisku.

Neviem totiž ako a či vôbec je možné vyčísľovať zisk vo vzťahu k verejným statkom. Lampa verejného osvetlenia neprináša zisk. Tou veličinou je úžitok.

Ak meníme paradigmu, prepočítajme potom aj železničnú dopravu. Ziskový je možno len nejaký rýchlik z Košíc do Prahy. Znamená to, že by sa nemali nakupovať nové súpravy lebo nebudú ziskové?

Potom sa v duchu tejto metodiky zamyslime nad investíciami do IT. Nestačilo nakúpiť tony papiera na tridsať rokov a ušetrili by sme miliardy?
Takto to zrejme fungovať nemôže.

Čo s tým?
Ja si nerobím ťažkú hlavu z analýzy Hodnoty za peniaze. Partnerom v diskusii je pre občana jedine vláda. A jej úlohou nie je hovoriť mu čo by bolo pre neho lepšie, ale realizovať a zhmotňovať jeho potreby a požiadavky.
Ak je v systéme cyklu tvorby verejnej politiky už roky definovaná agenda vybudovania cesty vyššieho významu južnou trasou, tak úlohou vlády je túto agendu uskutočniť. Nerozumiem prečo by sme mali pristúpiť na garde a meniť si úlohy.

Nikto nečaká, že prestrihnutím pásky si budú investori podávať kľučku a už vôbec nie je nikto tak naivný, že rýchlostná cesta zrazí nezamestnanosť pod päť percent do konca týždňa.
Rozprávame o raste a rozvoji. A toto je otázka generácií. Ak chceme aby mestá a obce juhu Slovenska realizovali svoje vízie a predstavy, ak očakávame zmierňovanie disparít a vyrovnávanie, možno potom aj nejakú kohéziu, tak bez vytvorenia podmienok to nepôjde. A tými určite nie je vedľajšia cesta.

Preto zahoďme tú analýzu do koša a vložme do rovnice nové premenné.

Teraz najčítanejšie

Pavel Greksa

Mark Twain: "Není čas, tak krátký je život pro hašteření, omluvy, zlomená srdce a dovolávání se spravedlnosti. Je pouze čas pro lásku, ale abych tak řekl, musí to být hned."