Denník N

Diaľnica cez Terchovú v roku 2017!

zdroj: internet
zdroj: internet

Neľakajte sa prosím! Nehovorím o žiadnom z prázdnych sľubov Roberta Fica a jeho vlády. Keby však pán premiér svoje sľuby plnil, už sedem rokov by sme chodili po diaľnici z Bratislavy do Košíc cez tunel Višňové a tento blog nemusel vzniknúť.
#sasvregionoch

Mimoriadne situácie si vyžadujú mimoriadne riešenia. Od minulého roku prebieha sanácia skalného brala pod hradom Strečno. Už niekoľko víkendov bola kvôli tomu cesta pod Strečnom uzavretá a doprava presmerovaná na obchádzkovú cestu II/583 cez Terchovú. V dedine sa počet áut zvýšil o niekoľko tisíc denne, ale dalo sa to zvládnuť. Boli víkendy.

Potešili nás informácie, že v júli nie sú naplánované obmedzenia premávky pod Strečnom.  Pre obyvateľov Terchovej by to znamenalo, že si počas vrcholiacej turistickej sezóny od tisícok presmerovaných áut oddýchnu. Netešili sa však dlho. 14.7.2017 zasadol v Strečne krízový štáb a situáciu s bralom pod hradom Strečno  vyhlásil za mimoriadnu.  O dva dni, 16.7.2017 cestu uzatvorili na neurčito a bez príprav a opatrení dopravu „pustili“ cez obchádzkovú trasu po ceste II/583 cez Terchovú.

Zo dňa na deň sa úzka nebezpečná cesta zmenila na poriadne vyťaženú diaľnicu. Hluk, prach, blúdiace kamióny, nervóznych vodičov, zavíjanie sirén vozidiel polície a záchrannej služby  dostali miestni obyvatelia i turisti ako nechcený bonus.  A to si turisti prišli do malebnej Terchovej, do  lona okolitej  prírody oddýchnuť, stíšiť sa a načerpať nových síl.

Nehovoriac o tom, že prejsť z jednej strany cesty na druhú sa v Terchovej a okolí stalo pre chodcov nočnou morou. Nie je totiž dostatok riadne označených prechodov tam, kde by mali byť.  A keď už sme pri značení, tak aj čiary na cestách majú už toho viac za sebou ako pred sebou.  Po zimnej sezóne sú zväčša zreteľné len pre tých vodičov, ktorí si ich pamätajú.  Naozaj nerozumiem tomu, prečo správca – Žilinská župa –  na tejto (v súčasnosti tak dôležitej) dopravnej tepne, vodorovné cestné značenie neobnovil hneď po zimnej sezóne. Vodičom by mohlo slúžiť tak počas celej jari, leta i jesene.  Teraz nám  zreteľné čiary na ceste chýbajú, čo výrazne znižuje bezpečnosť i komfort jazdy pre tisícky áut odklonených od Strečna. Predstavitelia župy síce začali používať pojem Hodnota za peniaze, ale zrejme jeho významu moc nechápu. Je už tradíciou, že vodorovné dopravné značenie sa robí v polovici leta a o jeho kvalite sa nedá povedať žiadny superlatív. V značení ciest nás zahanbujú nielen Česi, ale aj Poliaci. Stačí prejsť hranicu a vidíte ten rozdiel.

Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí si nad súčasnou situáciou mädlia ruky. Majitelia reštaurácií, bufetov, salaša pri obchádzkovej trase, predajcovia zázrivských korbáčikov a syrov, či majitelia čerpacích staníc zrejme zavetrili nárast ziskov. Vedenie nášho kraja zasa expresne  a bez  finančného zaťaženia „vyriešilo“ situáciu, na ktorú zabudlo a nedbalo sa na ňu nepripravilo.  Čo na tom, že si to odskáču  miestni obyvatelia?  Koho z tých „veľkých rýb“ zo samosprávy zaujíma, že sa rapídne zhoršila bezpečnostná situácia na ceste, ktorú počas turistickej sezóny vo veľkom využívajú dovolenkujúce rodiny s deťmi?

Pre ilustráciu si môžete pozrieť krátke video.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Milan Laurenčík

Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky. Člen Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť a Osobitného kontrolného výboru NR SR pre kontrolu NBÚ. Podpredseda Žilinského samosprávneho kraja, poslanec a predseda Komisie regionálneho rozvoja, cestovného ruchu a životného prostredia Zastupiteľstva ŽSK. Od 2014 do 2016 starosta obce Terchová. ... zasadzujem sa o rozvoj regiónov, v ktorých bude radosť žiť....