Denník N

Strečniansky „Kameňák“

Strečniansky „Kameňák“

Aj vám sa dostala do uší najnovšia anekdota o našej dedinke, ktorá koluje slovenským internetom? „Aký je najlepší vtip o Strečne? Neviem, ale vraj je to Kameňák.“ Priznám sa, trochu mi dvihlo kútiky úst, no neubránila som sa aj návalu zmiešaných pocitov. Zo situácie v našej obci mi do smiechu veru nie je.

Uzávierka cesty I/18 v strečnianskej úžine. Snáď najdiskutovanejšia téma posledných mesiacov. Nečudo! Je to predsa najvyťaženejšia cesta na severe Slovenska. A jedna z najmalebnejších. Hovorí sa tiež, tam okolo Strečna, cesta nebezpečná. Udalosti spred pár dní pravdivosť tohto porekadla potvrdili. Priamo na cestu sa z brala pod hradom Strečno zrútilo niekoľko ton skál. Ešte šťastie, že cesta bola uzatvorená…

Národná kultúrna pamiatka, hrad Strečno stojí na brale. Je prirodzené, že tak ako iné bralá tiež zvetráva a ohrozuje všetko, čo sa pod ním nachádza. V prípade Strečna je to frekventovaná cesta, železnica a tiež rieka Váh, ktorá je často využívaná na rekreačné splavovanie. Jeho prvú sanáciu robili v roku 1984. Skalné previsy vtedy zabezpečili oceľovými lanami a bralo očistili. Odvtedy (dlhých 32 rokov) nikto na skalnom brale, okrem monitoringu, nič neurobil. Prírodu nevieme skrotiť a počasiu rozkázať.  Horniny zvetrávali a začali padať na cestu prvej triedy I/18. Na skalu natiahli ochrannú sieť. Až v roku 2015 Ministerstvo životného prostredia vyčlenilo na sanáciu brala približne 940 tisíc eur. V roku 2016 suma na odstránenie brala narástla na 1,1 milióna eur. Hovorilo sa o výstavbe cestnej galérie, ktorá by vodičov chránila pred padajúcimi skalami. Nikto nič nepostavil. Hovorilo sa o dostavbe tunela Višňové, ktorý by cestu popod hrad Strečno „odbremenil“. Jeho dostavba je súčasťou sľubovej agendy premiéra Róberta Fica a jeho vlády pokiaľ mi pamäť siaha. Rok 2010, keď diaľnica podľa premiéra mal byť hotová, je už históriou.

Sme v roku 2017 a realita je taká, že žiaden tunel Višňové vodičom neslúži. Po nedávnej „kamennej lavíne“, ktorá ohrozovala cestu, bola vyhlásená mimoriadna situácia.

Predstavitelia vedenia VUC ani jediný krát neprejavili záujem informovať sa, ako to s vyhlásením mimoriadnej situácie v obci naozaj je. Pri poklepkávaní základných kameňov na naše predražené a nekonečne dlho stavané diaľnice však stáli v rade prví. Aká škoda, že voličov dokážu obalamutiť strojenými fotkami a žiadnymi skutkami.

Nielen hradné bralo je problém. Obyvateľom Strečna strpčujú život aj padajúce kusy betónu z mostov č. 266 a 269 na ceste I/18. Ľudia sa čudujú a právom hromžia, prečo sa pri uzávierke cesty nezačalo s ich opravami. Sanácia hradného brala spadá pod kompetenciu Ministerstva životného prostredia. Za opravu mostov však zodpovedá IVSC – Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Vedenie obce neustále v tejto veci upozorňovalo na alarmujúci stav a žiadali Okresný úrad, vyšší územný celok a v neposlednom rade aj IVSC Žilina o nápravu. Od roku 2015, keď bolo známe, že sa začne so sanáciou brala, prečo nebola v dostatočnom predstihu vypísaná aj verejná súťaž na ich opravu? Dvojtýždňová uzávierka cesty sa na ich opravu dala krásne využiť. Aj finančne by sa takéto riešenie oplatilo. To by ale zrejme nemohli rozhodovať byrokrati z ministerstiev a spomínaných inštitúcií.

V pokynoch pre uchádzačov výberového konania na opravu mostov sa v odseku Požiadavky na výstavbu píše: „Smer Žilina – Martin bude presmerovaný na obchádzkovú trasu po ceste III/18160 cez obec Strečno. Smer Martin – Žilina bude na moste č.269 striedavo usmernený do jedného jazdného pruhu cesty I/18.“ Stručne povedané, 30 tisíc áut, ktoré denne prejdú cestou I/18 pustia do našej dediny. Vážení kompetentní, viete si predstaviť dôsledky, ak by len polovica týchto áut prechádzala cez dedinku ako je Strečno? Premávku nasmerovali cez starú časť dediny. Vážne pochybujem, že domy z tejto časti (stále v nich bývajú ľudia) staticky „ustoja“ vibrácie tisícok prechádzajúcich áut. Dokonca i merania ukázali, že navrhovaná cesta nespĺňa kritéria únosnosti záťaže pre nákladné autá pri obchádzkovej trase. Na trase je navyše kostol, obchodný dom Jednota, reštauračné a pohostinné zariadenia pre domácich a turistov. Pýtam sa, kto zabezpečí bezpečnosť ľudí? Kto bude znášať finančné dôsledky na opravu škôd spôsobených enormnou premávkou cez obec?

Vďaka takýmto situáciám mám vážne pochybnosti o tom, že sa súčasná vláda snaží hľadať najlepšie a najekonomickejšie riešenia. Zasa len prázdne slová a populistické slogany. A kým si obyvatelia Strečna a vodiči odskáču nejaké provizórne opatrenia, horúci kandidáti do VÚC vytiahnu sľuby o dokončení tunela a riešení situácie v nešťastnej strečnianskej úžine. Ach, aké smutné…

Odkedy som poslankyňou obecného zastupiteľstva v Strečne vidím viac do komunálnej politiky. Vidím tiež, že obec má málo kompetencií, aby mohla meniť vecí, ktoré by zjednodušili a spríjemnili život v našej obce. Niektoré kompetencie má VÚC a ďalšie štát. Preto som sa rozhodla, že v nadchádzajúcich voľbách do VÚC budem kandidovať za poslankyňu Žilinského samosprávneho kraja a uchádzať sa o hlas voličov. Ponúkam svoje vedomosti, skúsenosti, čas, chuť pracovať a poukazovať na problémy a snažiť sa ich riešiť v záujme nás všetkých.

Teraz najčítanejšie

Beáta Badibangová

Poslankyňa obecného zastupiteľstva v Strečne, srdcom a dušou divadelná ochotníčka :-) V živote sa riadim heslom: "Nedá sa byť vždy hrdinom. No vždy môžeš ostať človekom."