Denník N

6% – sloboda na predaj

To či premiér nacenením slobody učiteľa na 6%, dosiahol zvýšenie ich kreditu, záleží len na nich. Kredit im môže okamžite stúpnuť v prípade, že túto nemorálnu podmienku odmietnu. V opačnom prípade naveky pochovajú nádej na akékoľvek zlepšenie svojho sociálneho statusu.

Minulo týždňová tlačová beseda predsedu vlády a ministra školstva, vyvolala u tých čo sledujú dianie na Slovensku, rôzne reakcie. Pobúrenie, pobavenie, znechutenie, ale určite aj uznanie. Mňa paralyzovala. Počas premiérovho vystúpenia som pociťovala hnev, ktorý postupne prešiel do úplnej paralyzácie.

Premiér si dal ako vždy záležať na tom, aby verejnosti jasne oznámil k akému bezprecedentnému zvyšovaniu platov dochádza u učiteľov. Presne tej verejnosti, ktorá má učiteľov aj tejto témy plné zuby. Pýtať sa prečo to urobil, je úplne zbytočné. Spomenul, že všetci zúčastnení vynaložili obrovské úsilie, aby došlo k dohode. Obrovské úsilie? Prečo? Veď zvyšovanie platov učiteľov, má vláda v programovom vyhlásení. Jediné čo ponúka, je že miesto januára im zvýšia plat už v septembri. Nič viac, len zmena termínu. To považuje premiér za veľké gesto. Veľké gesto, ktoré prestalo byť gestom v momente, keď vyslovil podmienku. Podmieňovať zvyšovanie platu jednej skupiny zamestnancov zo strany vlády, považujem za bezprecedentné zas ja. Za 6% predhodených učiteľom, ako omrvinky holubom, sa majú vzdať slobody a hrdosti. Za 6%! Každý kto ovláda matematiku vie, že s percentami sa dá krásne hrať. Čiže keď ich pán minister Plavčan ,,sčítal“, tak dostal cca 39%. No mňa by zaujímalo na akých percentách sa pohybuje momentálne plat učiteľa v porovnaní s priemerným príjmom všetkých vysokoškolsky vzdelaných ľudí na Slovensku. A tiež na akom percente bude do roku 2020, keď podľa Slovenskej centrálnej banky je výhľad tohtoročnej inflácie 1,2% a v ďalších dvoch rokoch by sa tempo rastu spotrebiteľských cien malo zrýchľovať? Premiér spomenul, že k týmto ,,ústretovým“ krokom pristúpili aj s ohľadom na odporúčania OECD v rámci, ktorého sa má vláda snažiť zvyšovať sociálny status učiteľov. Tak ďakujeme pán premiér! Tým veľkým gestom, ktoré ja považujem za úplatok 6%, ste náš status určite zvýšili. Veď to je akoby ste verejne vyhlásili: ,, Ja si môžem kúpiť všetko a všetkých“ !

Čo ma paralyzovalo? Vedomie, že aj toto premiérovi, vláde prejde. Prejde im nehorázna manipulácia, ktorou v mene zvyšovania kreditu učiteľov, štvú širokú verejnosť a doslova podnecujú nenávisť proti nim. Prečo? Lebo vedia, že závisť slovenského ľudu prevláda nad zdravým úsudkom. Prejde im aj nemorálne kupčenie so slobodou a ústavným právom tejto skupiny ľudí. Prečo ? Lebo vedia, že slovenský ľud disponuje neskutočným množstvom podvedomých strachov. Strachu zo straty zamestnania, strachu z vyslovenia vlastného názoru, strachu zo straty strechy nad hlavou, strachu z toho aj onoho. Prečo? Lebo už veľmi dobre poznajú slovenskú náturu. Vedia, že priemerný Slovák sa zmôže len na hromženie v rámci centra voľného času (krčma), že čo sa ho bezprostredne netýka, nerieši, že jeho život sa sústreďuje na zabezpečenie a ukojenie výhradne svojich vlastných potrieb, že neopúšťa zónu svojho pohodlia, že nerieši.

Som smutná, že žijem v krajine kde zločin ostáva nepotrestaný. V krajine kde skutok, ktorý sleduje celý národ, sa nestal. V krajine kde inštitúcie, ktoré majú byť výkladnou skriňou jej sociálnosti, vyspelosti a humánnosti, sú na poslednom mieste záujmu rozkradnuté, zanedbané a zastaralé  (školy a nemocnice). V krajine kde bezcharakternosť, zloba a závisť sú čoraz viac na úžitok ako na škodu.

To či premiér nacenením slobody učiteľa na 6%, dosiahol zvýšenie ich kreditu, záleží len na nich. Kredit im môže okamžite stúpnuť v prípade, že túto nemorálnu podmienku odmietnu. V opačnom prípade naveky pochovajú nádej na akékoľvek zlepšenie svojho sociálneho statusu.

 

Poďakovanie

 

Ako sa zdá, náš boj za lepšie postavenie učiteľov v spoločnosti nebol vôbec márny. Je čas poďakovať sa. A teda dovoľte prosím, aby som tak urobila.

V prvom rade sa chcem poďakovať pánovi premiérovi, za enormné úsilie, ktoré vynaložil pri presadzovaní nutnosti zvýšenia platov nám učiteľom. Hoci ako vraví, toto zvyšovanie javí známky bezprecedentnosti, dokázal to. (viď. programové vyhlásenie vlády) Tiež mu ďakujem za neochvejnú snahu a vôľu zvyšovať náš kredit v spoločnosti a to, formou verejných vystúpení, mediálnych vystúpení ako aj vystúpení v parlamente. V neposlednom rade ďakujem premiérovi tejto krajiny, že nám veľkoryso pridá 6% od septembra bezprecedentnou výmenou za našu slobodu, za naše mlčanie, za našu hrdosť.

Ďalej ďakujem pánovi predsedovi parlamentu Andrejovi Dankovi za to, že nám vybral a presadil tak kvalitného, múdreho, orientujúceho sa v problematike školstva, odborníka na slovo vzatého, bezúhonného pána ministra. Ministra Petra Plavčana.

Pánovi ministrovi ďakujem za najväčšiu reformu reforiem, za zastupovanie pedagógov na tej najvyššej úrovni, za prínos a stopu, ktorú nepochybne za sebou zanechá.

Treba poďakovať aj pánovi Ondekovi. Šéfovi školských odborov, ktorý ako lev háji a presadzuje záujmy. (vlády) Nebyť tohoto chrabrého a zanieteného bojovníka, kde by sme boli milí kolegovia? Kde?
Áno páni ! Po zásluhe Vám patrí od nás jedno veľké ďakujem. Vďaka za sčitovanie percent, ktoré ako počítam, tak počítam akosi nesedí.

Premiér tejto krajiny má moc (všetkého dočasu), ale nie takú, aby si kúpil moju slobodu za 6%! Možno Vašu (kolegovia), lebo veď ,, aj to je niečo“, ale moju NIE! Pre mňa to nie je niečo ! Pre mňa je to úplatok!  Ako sa tomu hovorí? Výmenný obchod? Nie! Ten by bol, keby ponuka bola win win. Táto dohoda zďaleka jedna jedna nie je.

Luc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Lucia Slovincová

Učiteľka. Bratislavčanka, ktorej nie je jedno. Štúdium GAMČA, Univerzita Komenského Pedagogická fakulta. Neznášam vtáčie mlieko, pasivitu, štátnu školskú inšpekciu a arogantných, nevychovaných, sprostých ľudí. Milujem hudbu, knihy, svoju prácu, svoju buldočku a rannú sprchu.