MHD v Bratislave zadarmo?
Blížiace sa voľby majú zásadný efekt na kvalitu predvolebnej diskusie. Najnovšie župan Frešo vymyslel, že Bratislave a aj kraju by pomohla verejná doprava zadarmo. Dopravu považujem za kľúčovú kompetenciu župy a dopravné riešenia sú jadrom môjho programu. Pretože to má byť podľa mňa absolútna priorita kohokoľvek, kto má ambíciu zlepšiť kvalitu života obyvateľov kraja.
Župan Frešo za 8 rokov nemá v tejto oblasti žiadne veľké výsledky. Integrovaný dopravný systém je v porovnaní napríklad s Brnom chudobný príbuzný, za ostatné roky neprišlo z iniciatívy jeho úradu k žiadnemu viditeľnému zlepšeniu. Na prestupy sa stále dlho čaká, integrované dopravné terminály existujú len na papieri a v systéme sú zaintegrovaní len traja dopravcovia – v Brne je ich vyše 20. Aj preto začal župan začiatkom roka básniť o lanovke. Keď z toho vyšiel nedobre, potreboval vymyslieť niečo iné. A aj vymyslel – dopravu zadarmo.
Chápem, že to môže na prvé počutie znieť dobre, lenže potom je tu realita. Podobné pokusy sa už vo svete vyskytli a nikde to neprinieslo žiadny zásadný efekt. Teda okrem tých negatívnych:
- Áut neubudlo, pretože MHD sa preplnilo obyvateľstvom zo sociálne slabších skupín a stredná a bohatšia trieda sa vrátila do áut.
- Stúplo využívanie verejnej dopravy na úkor chôdze, ľudia začali aj na krátke vzdialenosti využívať MHD a o to menej chodili pešo. Výsledkom bolo menej pohybu a plnšie vozidlá MHD.
- Zhoršila sa kvalita cestovania, pretože neboli prostriedky na modernizáciu.
- Cestovné lístky ani revízori nezmizli, pretože pre ľudí bez trvalého pobytu a turistov je doprava spoplatnená.
Viac informácií k neúspechom bezplatnej verejnej dopravy môžete nájsť tu:
- Bezplatnú MHD netreba Estóncom závidieť, výsledky sú rozpačité
- The Tallinn experiment: what happens when a city makes public transport free?
- The prospects of fare-free public transport: evidence from Tallinn
- Free public transit in Tallinn is a hit with riders but yields unexpected results
Naviac Frešo vedome zavádza verejnosť a zamlčiava podstatný fakt – nehovorí o MHD v Bratislave, len o regionálnych autobusoch. Tvrdí totiž, že mu postačí 8 miliónov eur na vykrytie strát po spustení verejnej dopravy v kraji zadarmo. Táto suma by postačila na vykrytie bezplatnej dopravy v autobusoch Slovak Lines. Koľko Bratislavčanov tieto autobusy využíva? Len zlomok a preto nemožno očakávať žiadny rapídny nárast trvalých pobytov v Bratislave. Ak by chcel zdarma aj bratislavskú MHD, ktorá je úplne mimo jeho kompetencií, tak by potreboval ďalších 45 miliónov eur ročne. O týchto peniazoch radšej mlčí, lebo ich nemá odkiaľ vziať.
Verejná doprava je s malými, veľmi špecifickými výnimkami, ako napríklad Hong Kong, vysoko stratová a dotovaná verejná služba. Aj v bohatých západných mestách je bežné, že je verejná doprava pre koncového užívateľa relatívne drahá, inak by nemohla byť kvalitná.
Kvalita verejnej dopravy v Bratislave stúpa hlavne vďaka mestskému dopravnému podniku – nakupujú sa nové, moderné, nízkopodlažné vozidlá, po desaťročiach stagnácie sa rozširujú električkové a trolejbusové trate, pribúdajú elektronické informačné tabule a pribúdajú nové komfortné spôsoby platby za lístky, postupne sa modernizujú zastávky, aby boli prístupné pre všetkých. Naproti tomu si župa, väčšinový akcionár integrovaného dopravného systému neplní ani základné úlohy.
Spoje v regióne na seba nenadväzujú, linky autobusov a vlakov sú často vedené nelogicky a súbežne, neexistujú moderné dopravné terminály. A ak už existujú, ako napríklad v Pezinku, tak sa nevyužívajú, pretože to tak vyhovuje súkromnému autobusovému dopravcovi, ktorý si radšej naháňa obsadenosť vlastných vozidiel, za ktoré mu župa platí. Namiesto toho, aby človek v Pezinku presadol do vlaku, ktorý ho vyhodí rovno v centre, môže sa v autobuse zaradiť do dopravnej zápchy na Račianskej. A nikomu to nie je čudné.
V najbližších dňoch predstavím súbor opatrení, ktoré pokladám za prioritu, namiesto nezmyselných, populistických a nebezpečných sľubov o doprave zadarmo. A ak naozaj chcete vedieť, ako vyzerá realita dopravy zadarmo, skúste sa opýtať ľudí, ktorí majú tú česť cestovať našimi slávnymi bezplatnými vlakmi.