BLOG
Jozef Uhler
Jozef Uhler
4 986

MHD v Bratislave zadarmo?

Blížiace sa voľby majú zásadný efekt na kvalitu predvolebnej diskusie. Najnovšie župan Frešo vymyslel, že Bratislave a aj kraju by pomohla verejná doprava zadarmo. Dopravu považujem za kľúčovú kompetenciu župy a dopravné riešenia sú jadrom môjho programu. Pretože to má byť podľa mňa absolútna priorita kohokoľvek, kto má ambíciu zlepšiť kvalitu života obyvateľov kraja.

Župan Frešo za 8 rokov nemá v tejto oblasti žiadne veľké výsledky. Integrovaný dopravný systém je v porovnaní napríklad s Brnom chudobný príbuzný, za ostatné roky neprišlo z iniciatívy jeho úradu k žiadnemu viditeľnému zlepšeniu. Na prestupy sa stále dlho čaká, integrované dopravné terminály existujú len na papieri a v systéme sú zaintegrovaní len traja dopravcovia – v Brne je ich vyše 20. Aj preto začal župan začiatkom roka básniť o lanovke. Keď z toho vyšiel nedobre, potreboval vymyslieť niečo iné. A aj vymyslel – dopravu zadarmo.

Chápem, že to môže na prvé počutie znieť dobre, lenže potom je tu realita. Podobné pokusy sa už vo svete vyskytli a nikde to neprinieslo žiadny zásadný efekt. Teda okrem tých negatívnych:

  • Áut neubudlo, pretože MHD sa preplnilo obyvateľstvom zo sociálne slabších skupín a stredná a bohatšia trieda sa vrátila do áut.
  • Stúplo využívanie verejnej dopravy na úkor chôdze, ľudia začali aj na krátke vzdialenosti využívať MHD a o to menej chodili pešo. Výsledkom bolo menej pohybu a plnšie vozidlá MHD.
  • Zhoršila sa kvalita cestovania, pretože neboli prostriedky na modernizáciu.
  • Cestovné lístky ani revízori nezmizli, pretože pre ľudí bez trvalého pobytu a turistov je doprava spoplatnená.

Viac informácií k neúspechom bezplatnej verejnej dopravy môžete nájsť tu:

Naviac Frešo vedome zavádza verejnosť a zamlčiava podstatný fakt – nehovorí o MHD v Bratislave, len o regionálnych autobusoch. Tvrdí totiž, že mu postačí 8 miliónov eur na vykrytie strát po spustení verejnej dopravy v kraji zadarmo. Táto suma by postačila na vykrytie bezplatnej dopravy v autobusoch Slovak Lines. Koľko Bratislavčanov tieto autobusy využíva? Len zlomok a preto nemožno očakávať žiadny rapídny nárast trvalých pobytov v Bratislave. Ak by chcel zdarma aj bratislavskú MHD, ktorá je úplne mimo jeho kompetencií, tak by potreboval ďalších 45 miliónov eur ročne. O týchto peniazoch radšej mlčí, lebo ich nemá odkiaľ vziať.

Verejná doprava je s malými, veľmi špecifickými výnimkami, ako napríklad Hong Kong, vysoko stratová a dotovaná verejná služba. Aj v bohatých západných mestách je bežné, že je verejná doprava pre koncového užívateľa relatívne drahá, inak by nemohla byť kvalitná.

Kvalita verejnej dopravy v Bratislave stúpa hlavne vďaka mestskému dopravnému podniku – nakupujú sa nové, moderné, nízkopodlažné vozidlá, po desaťročiach stagnácie sa rozširujú električkové a trolejbusové trate, pribúdajú elektronické informačné tabule a pribúdajú nové komfortné spôsoby platby za lístky, postupne sa modernizujú zastávky, aby boli prístupné pre všetkých. Naproti tomu si župa, väčšinový akcionár integrovaného dopravného systému neplní ani základné úlohy.

Spoje v regióne na seba nenadväzujú, linky autobusov a vlakov sú často vedené nelogicky a súbežne, neexistujú moderné dopravné terminály. A ak už existujú, ako napríklad v Pezinku, tak sa nevyužívajú, pretože to tak vyhovuje súkromnému autobusovému dopravcovi, ktorý si radšej naháňa obsadenosť vlastných vozidiel, za ktoré mu župa platí. Namiesto toho, aby človek v Pezinku presadol do vlaku, ktorý ho vyhodí rovno v centre, môže sa v autobuse zaradiť do dopravnej zápchy na Račianskej. A nikomu to nie je čudné.

V najbližších dňoch predstavím súbor opatrení, ktoré pokladám za prioritu, namiesto nezmyselných, populistických a nebezpečných sľubov o doprave zadarmo. A ak naozaj chcete vedieť, ako vyzerá realita dopravy zadarmo, skúste sa opýtať ľudí, ktorí majú tú česť cestovať našimi slávnymi bezplatnými vlakmi.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Žijem so svojou rodinou v okrajovej časti Bratislavy, v Jarovciach, ktoré ma fascinujú tým, že sú dedina aj mesto zároveň. Ľudia sa tu navzájom poznajú, na ulici vás bez problémov pozdraví človek, ktorého nepoznáte a hovorí sa tu štyrmi jazykmi. Nuž ako kedysi v Prešporku. Vyštudoval som informatiku na Matfyze, ktorý je na Slovensku jednou z najprestížnejších škôl a pre svoj život som si ako IT-čkár mohol vybrať ktorékoľvek iné mesto sveta. Mne sa však páčilo doma. Cítil som, že v Bratislave chcem žiť, pretože tento región spĺňa moje predstavy na pokojný a šťastný život. Chcem, aby každý, kto sa do bratislavského kraja prisťahoval, našiel v ňom svoj domov. Tiež chcem, aby ľudia, čo tu žijú od detstva, nehľadali svoju budúcnosť za hranicami. Toto je môj cieľ a dôvod prečo chcem byť županom a v júni 2016 som ohlásil svoj záujem kandidovať na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja.

Blogy

|