Denník N

Násilie na verejnosti a zásah proti násiliu

Dva dobré filmy aj o násilí: „Hombre“ a „Unforgiven“

Pri násilných, nebezpečných a iných nepríjemných situáciách na verejnosti je často postihnutý človek odkázaný na pomoc. V mnohých prípadoch sa ťažko nájde niekto v okolí kto by riskoval a vstúpil do deja poskytnutím pomoci. Tak to popisujú aj texty, ktoré občas čítam ako psychologické rady pri nepríjemných situáciách na verejnosti [1,2].  Ako každý z vás aj ja som bol niekoľkokrát v podobných situácií svedkom, ale aj pri zásahu aktívnym účastníkom.

Prečo si myslím, že kto vstúpi do deja riskuje? Nuž, nemám psychologické vzdelanie, ale zo skúseností ale aj z pozerania westernov sa dá k hektickým situáciám niečo poznamenať. Situácie do ktorých som sa dostal opisovať nebudem. V úvahách budem vychádzať z dvoch filmov, ktoré sa oplatí vidieť [3,4]. Sú poučné, dramatické, hrajú v nich herci, ktorých mám rád a sú výborne natočené.

Scéna 1. Film „Hombre“.

John Russell (Paul Newman) žije v indiánskej rezervácii. So svojimi dvoma priateľmi – indiánmi ide do odľahlej dostavníkovej stanice na stretnutie. Russell rozpráva pri stole s poslom, ktorý mu odovzdáva správu o smrti jeho dobrodincu – vychovávateľa. Indiáni popijajú pálenku pri bare. Do miestnosti vchádzajú dvaja pištoľníci, ktorým sa nepáči že v bare pijú indiáni. Provokujú ich, vyrážajú indiánovi pohár z ruky a vysmejú sa z indiánov. Russell vstane od stolu a zozadu sa postaví za pištoľníka. Keď sa ten obráti, tak Russell mu pažbou pušky vyrazí pohár s pálenkou priložený k ústam. S namierenou puškou donúti pištoľníkov k odchodu.

Poučenie 1.

Proti násiliu je možné zasiahnuť násilím. Zásah musí byť prekvapivý, nečakaný a tak úderný aby pôvodného násilníka paralyzoval. Nesmie dostať možnosť protiútoku. Je však ľahko možné, že z ochrancu sa stane nový násilník, ktorý sa dopustí trestného činu.  

 

Scéna 2. Film „Hombre“.

Cicero Grimes (Richard Boone) chce aby mu John Russell odovzdal cestovný lístok na obsadený dostavník. Russell to nemá v úmysle, chce cestovať. Do dialógu vstupuje vojak (Larry Ward), ktorý má tiež miesto v dostavníku. Je na strane Russella, zastáva jeho právo cestovať. Grimes opúšťa dialóg s Russellom a žiada vojaka aby mu odovzdal lístok. Obviní ho z urážky, dá mu na výber, odovzdať lístok alebo oň bojovať. Berie mu lístok. Nik z prítomných sa vojaka nezastane ani Russell.

Poučenie 2.

Ak sa chceš niekoho v spore zastať, musíš vedieť či dotyčný chce aby si sa ho zastal, a tiež, že vstupom riskuješ takmer určite obrátenie násilia proti sebe. Sám sa potom musíš obrániť.

 

Ďalšia scéna (3) filmu  „Hombre“ ukazuje, že aj účasť na násilí alebo zločine ako svedok je spojené s nebezpečím. Hlavne keď násilník má možnosť ohroziť svedka.  Neodporovať násilníkovi a odmietnutie svedčiť proti nemu pri vlastnom ohrození je ťažko kritizovať.

Celý rad ďalších scén z filmov „Hombre“ a „Nezmieriteľní“ ukazuje, že násilie plodí násilie, ktoré je príčinou ďalšieho násilia, nezávisle od toho či účastník je pôvodca alebo len vstupuje do už rozbehnutého konfliktu.

Je ťažko niekomu vyčítať, že v hektických situáciách ostane pasívny a konfliktnej situácii sa vyhne. Žiaľ väčšina takýchto situácií sa bez razantného útoku riešiť nedá. Pokiaľ sa problém dá riešiť verbálnym protiútokom je vstup akceptovateľný. Je to prípad keď vstupujúci má aj evidentnú fyzickú prevahu. Násilník vtedy nemá inú možnosť ako si to priznať a ukončiť násilnú činnosť.  Naproti tomu fyzický vstup, ako už bolo uvedené, je spojený s veľkým rizikom a možnosťou fatálnych následkov.

Pri zásahu do konfliktu musí vstupujúci: mať odvahu a odhad miery rizika, formy zásahu, razancie a možnosti ukončenia konania. Je len málo prípadov, pri ktorých sa dá konflikt riešiť dobrým slovom alebo pokojnou argumentáciou. Takýto prípad je zdokumentovaný fotografiou mladučkej skautky dohovárajúcej  skinhedovi [5]. Áno, nevinnosť je zbraň, žiaľ len asi v jednom prípade z milióna. Vtedy krása okamihu v našej krutej dobe obletí svet. Takej odvahe patrí obdiv. Je to príklad, ktorý nás nabáda urobiť čo je v našich silách.

 

[1] Martina Kováčová: 2 exkluzívne zážitky v MHD alebo kedy sa ozvať a kedy byť ticho, z pohľadu psychológie. Denník N, Blog, štvrtok 27. júla 2017 19:00

https://dennikn.sk/blog/2-exkluzivne-zazitky-v-mhd/

[2] Michaela Peterková: Když omdlíte na Václaváku, nejspíš vám nikdo nepomůže. Psychologie, 7.7.2017

http://michaelapeterkova.psyx.cz/kdyz-omdlite-na-vaclavaku-nejspis-vam-nikdo-nepomuze/

 

[3] Hombre, (Western / Dráma) USA, 1967, 111 min.
Režia: Martin Ritt. Predloha: Elmore Leonard (kniha), Scenár: Irving Ravetch, Harriet Frank Jr., Kamera: James Wong Howe, Hudba: David Rose, Hrajú: Paul Newman, Fredric March, Richard Boone, Diane Cilento, Cameron Mitchell, Barbara Rush, Margaret Blye, Martin Balsam, Skip Ward, Frank Silvera, David Canary, Val Avery.

[4] Nezmieriteľní / Unforgiven, Western / Dráma, USA, 1992, 131 min

Režia: Clint Eastwood, Scenár: David Webb Peoples, Kamera: Jack N. Green, Hudba: Lennie Niehaus, Hrajú: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, Rob Campbell, Anthony James, Lochlyn Munro, Jeremy Ratchford, John Pyper-Ferguson, Shane Meier, Aline Levasseur, Beverley Elliott, Larry Joshua, Ron White, Frank Charles Turner, Ben Cardinal.

[5]  http://echo24.cz/a/w4ShE/odvazna-skautka-z-brna-fascinuje-svet-dostala-se-i-na-cnn

Teraz najčítanejšie

Pavol Daučík

Moje články sú o futbale. Nie som fanúšik. Som chemik a (ex)futbalový tréner II. triedy s neplatnou licenciou. Píšem keď musím a mám čas.