Doprava zadarmo je podvod. Pozrite sa prečo.

Prednedávnom prišiel súčasný bratislavský župan s témou dopravy zadarmo. Vo volebnej kampani nejde o žiadnu novinku, pretože takýto nápad sa objavil už v roku 2006, keď to sľuboval kandidát na primátora Bratislavy Marián Kočner. Nalejme si teda čistého vína a pozrieme sa, čo tento sľub znamená.
1) Bude MHD v Bratislave zadarmo?
Nebude, tento návrh sa týka len regionálnej dopravy v kraji. Frešo to síce prezentuje ako návrh celej dopravy zdarma a tvrdí, že má 8 miliónov na vykrytie strát. Tých 8 miliónov postačí len na vykrytie strát v červených autobusoch Slovak Lines. Na to, aby bola zadarmo aj bratislavská MHDčka, by bolo potrebných ďalších cca 45 miliónov eur ročne (viď. Výročná správa DPB za rok 2016, strana 18). Okrem toho župan sľubuje niečo na čo nemá dosah. Dopravný podnik Bratislava je mestský podnik Bratislavy a župa v ňom nemá ani zástupcu a nijako ho nevie ovplyvniť.
2) Pokryjú sa náklady z podielových daní, ako tvrdí Frešo?
Nepokryjú. Podielové dane sa prideľujú na základe sčítania obyvateľstva, nie na základe trvalého pobytu. Okrem toho ľudia v Bratislave nebudú mať žiadnu motiváciu na prihlásenie pobytu, keďže zadarmo bude len doprava v regióne. Dokonca v Bratislave môže klesnúť počet trvalých pobytov, pretože mnohí ľudia bývajúci v satelitoch majú trvalý pobyt v Bratislave. Môže sa teda stať, že napríklad ľudia z Čiernej vody si prehlásia trvalý pobyt z Bratislavy do Chorvátskeho Grobu. V takomto prípade ostane kraj na nule.
3) Zlepší sa kvalita dopravy?
Nezlepší, pretože župa už teraz nemá dostatok prostriedkov na objednávanie dopravných výkonov. Ak by mala, tak by zaviedla pravidelnú taktovú dopravu, aby ľudia dlho nečakali na autobusy Slovak Lines, ktoré sú práve v kompetencii župy.
4) Zníži sa počet áut smerujúcich do Bratislavy?
Nezníži. Podobne ako v Talline (ktorý súčasný župan používa ako príklad, pričom porovnáva región s mestom) sa bude prímestská doprava viac využívať, bude plnšia a bohatší ľudia, ktorí napríklad dnes už verejnou dopravou cestujú sa vrátia do áut. Rovnako, ako pri slávnych vlakoch zadarmo premiéra Fica. V Talline sú vozidlá plnšie aj preto, že ľudia začali využívať verejnú dopravu aj na kratšie vzdialenosti, ktoré predtým absolvovali pešo. Toto je zároveň aj odpoveď na kvalitu dopravy v predošlej otázke.
5) Má teda župa finančné krytie na takýto populistický experiment?
Nemá. Dnes župa na dopravu prispieva približne 12 miliónov eur ročne. Na bezplatnú dopravu by chýbalo od 6 – 10 miliónov. Keby ich župa mala, tak ich môže investovať aj dnes, pretože rovnako ich nebude mať ani o rok, ani o dva.
Nehovoriac o tom, že na pokrytie aj regionálnej aj bratislavskej verejnej dopravy by súhrnne bolo potrebných približne 53 miliónov eur ročne navyše. Celkový župný rozpočet je pritom dnes na úrovni 100 miliónov eur ročne.
6) Zmiznú automaty na lístky a revízori?
Ani v prípade bezplatnej dopravy by automaty ani revízori nezmizli. Naďalej totiž budú lístky potrebné pre mimobratislavských občanov a pre turistov. Doprava zadarmo by však mohla prilákať rôznych neprispôsobivých ľudí z celého Slovenska, aby sa v zime ohriali vo vykúrených vozidlách.
Autor nevydareného konceptu dopravy zadarmo počíta s tým, že ľudia sú ovce. Ľudia však rozmýšľajú, pretože sa nechcú nechať znova nachytať.