Denník N

Ako odrezať jednu štvrť “od sveta”.

Donedávna dopravné značenie na nadchode pri ŽST Predmestie
Donedávna dopravné značenie na nadchode pri ŽST Predmestie

Sídlisko Dimitrovka / Nobelova patrí medzi tie najviac zanedbávané štvrte v Bratislave. Uprostred leta sa však jeho obyvatelia dočkali viacerých rekonštrukcií. Človek by povedal možno až priveľa, lebo dostať sa z Nobelovej na Račiansku ulicu bolo posledné dva týždne takmer nelegálne. Ako to vyzerá, keď sa verejné inštitúcie skoordinujú?

Rozbité prejazdy cez železnicu, roky zanedbaný nadchod pri stanici Predmestie alebo rozbitá cesta na Odborárskej si vyžadovali rekonštrukciu. Proti týmto dôležitým akciám samozrejme nenamietam. Spôsob a vzácna koordinácia Magistrátu, mestskej časti Nové Mesto a železníc však znepríjemnili obyvateľom život nad rámec únosnosti. Zabudlo sa predovšetkým na peších a cyklistov, ktorí tu ostali „v pasci“.

Nadchody v réžií Nového Mesta

Ponad železnicu vedú celkom dva nadchody pre peších, ktoré spájajú sídlisko s Račianskou ulicou. Jeden je pri Palme a druhý pri stanici Predmestie. Oba sú dnes uzatvorené. Jeden pre havaríjny stav a druhý kvôli roky odkladanej rekonštrukcií. Príbeh oboch pekne ilustruje fungovanie nášho mesta, kde je človek až na poslednom mieste.

Uzatvorený nadchod pri Palme.
Foto: M.A.

K uzatvoreniu nadchodu pri Palme som v konečnom dôsledku prispel sám . Oslovil ma kolega dobrovoľník, že sa jeden úsek nadchodu nebezpečne prepadáva. Zadal som preto podnet na portál Odkazprestarostu.sk a po približne dvoch mesiacoch na prepadnutom úseku pribudla akási oceľová platňa. Po ďalších mesiacoch bol však nadchod nakoniec mestskou časťou uzatvorený pre havarijný stav.

Provizórna oprava prepadávajúceho sa nadchodu.
Foto: M.A.

Dnes je to už viac ako rok a čaká sa nevedno na čo. Pravdepodobne však na vybudovanie podzemnej železničnej stanice na Filiálke, v rámci ktorej vznikne podjazd pre autá medzi Račianskou a Podnikovou. Dovtedy budú musieť ľudia používať vedľajší nadchod, ktorý je vzdialený 250 metrov, alebo budú riskovať svoje zdravie podobne ako pán na fotografií.

Pohyb na uzatvorenom priechode, ktorý natoľko predĺžil obchádzkové trasy, že ľudia riskujú. Dole početné stopy v snehu.
Foto: V.Ž.

Keď už spomíname druhý nadchod, tak ten je uzatvorený od júna tohto roka kvôli rekonštrukčným prácam. Donedávna šlo o jeden z tých bizarnejších nadchodov nakoľko časť z neho bola zrekonštruovaná ešte v rámci prác na stanici Predmestie. Jeden nadchod má však dvoch pánov a preto približne v strede ste prešli z čiastočne zastrešeného zrekonštruovaného nadchodu na popukaný asfalt a nebezpečné schodisko na strane bližšie k Podnikovej.

Porovnanie oboch strán toho istého nadchodu.
Foto: Odkazprestarostu.sk

Logicky vás napadne, že zrejme chýbali peniaze. Pravda je však taká, že peniaze na rekonštrukciu boli k dispozícií od roku 2013, kedy bolo na rekonštrukciu v roku 2014 vyčlenených 20 000 eur. Akcia sa nerealizovala, a tak si na rok 2015 Nové Mesto pripravilo 50 000 eur na rekonštrukciu nadchodu. Akcia sa opäť odložila a na rok 2016 bolo na rekonštrukciu toho istého nadchodu k dispozícií 57 500 eur. Ani v roku 2016 to však mestská časť nestihla, a preto sa na rok 2017 vyčlenilo presne 71 409,14 eur.  

Donedávna dopravné značenie na nadchode pri ŽST Predmestie. Foto: M.A.

Na štvrtý pokus sa tak rekonštrukcia začala realizovať a to na základe bizarných zmluvných podmienok. Zmluva bola podpísaná so spoločnosťou Texo Partner. Tá sa v nej zaviazala začať s rekonštrukciou nadchodu 1.4.2017. Lenže v ten deň sa nič nestalo. V skutočnosti sa rekonštrukcia začala niekedy v júni, alebo približne v období, kedy mala byť rekonštrukcia podľa zmluvy dokončená. Na webe som nenašiel dodatok k zmluve a ak termíny platia, tak dnes rekonštrukcia mešká približne dva mesiace. Zmluva obsahuje okrem iného aj pokuty z omeškania, možnosť odstúpiť od zmluvy a ďalšie nástroje. Či boli využité nevieme. Nevieme ani to, prečo k omeškaniu došlo, len môžme dúfať, že to malo nejaký vážny dôvod súvisiaci so železnicami.

Ten istý stavebník však získal zmluvu aj na druhú fázu rekonštrukcie a náklady na rekonštrukciu nadchodu tak narástli na 112 560 eur čo je takmer 6x viac ako bolo odhadované v roku 2013. Stavebník je povinný dokončiť nadchod do polovice septembra. Pre chodcov náhradné riešenie nemajú. Aby sa dostali z Dimitrovky na Račiansku ulicu, musia použiť chodník cez železničné priecestie. Teda používali, do momentu, kedy aj ten uzatvorili pre rekonštrukciu.


Priechody v réžií železníc

K uzatvorenému nadchodu pri Palme a k rekonštruovanému priechodu pri stanici Predmestie sa teda v auguste 2017 pridala rekonštrukcia železničných prejazdov na Nobelovej ulici v réžií železníc. V rámci týchto prác sa stanú minulosťou dva rozbité prejazdy cez koľanice, kde ste riskovali svoje duševné zdravie i tlmiče, ak ste šli rýchlejšie ako druhým prevodovým stupňom.

Rozhodnutie sa takto “skoordinovať” s mestskou časťou Nové Mesto však znamenalo, že chodci i cyklisti prišli o legálny priechod medzi Nobelovou a Račianskou. Jedinou legálnou alternatívou je obchádzka od Nobelovej až na Vajnorskú a chôdza po celej Pluhovej k “priechodu” cez koľajnice, ktorý sa nedávno pokúsili uzavrieť železnice. Celková obchádzka je teoreticky dlhá absurdné štyri kilometre.

Teoretická legálna obchádzka pre peších a cyklistov.
Zdroj: Maps.google.com

Je samozrejme skvelé, že sa dožijeme Nobelovej bez týchto už legendárnych deravých prejazdov, ale jedna vec je sedieť v aute štyri kilometre a druhá vec je kráčať štyri kilometre. Samozrejme si môžeme povedať, že veď jazdí MHD (Nobelovu obsluhuje spoj č. 51 s intenzitou 2x za hodinu v špičke). Ústretovejšie voči peším a cyklistom by však bolo vybudovanie jednoduchého dočasného priechodu cez koľajnice na Nobelovej.

Alternatívy, ktoré majú na výber chodci a cyklisti.

Odborárska v réžií Magistrátu a Nového Mesta

Aby toho na Dimitrovku / Nobelovu nebolo málo, tak na 14.8. 2017 bol naplánovaný začiatok rekonštrukcie Odborárskej ulice. Tá nadviazala na dávnejšie opravený úsek bližšie k Vajnorskej a skončila pri dome Odborárska 50. Vodiči sa tak môžu tešiť z konca ďalšieho tankodromu. Respektíve jeho časti, lebo medzi Nobelovou a spomínanou Odborárskou 50 ostala cesta v zlom stave a čaká na rekonštrukciu neskôr. Prečo sa neurobila celá cesta naraz nevedno. A samozrejme, hrboľatú, takmer nepoužiteľnú cyklotrasu na Odborárskej neopravili spolu s cestou, čiže pre zlepšenie cyklodopravy zasa nič.

Rozvoj mesta po bratislavsky?

Bratislava evidentne nie je Kodaň a ani Praha či dokonca už ani Trnava.

  • Ako inak pomenovať fakt, že v roku 2017 sa opravujú bariérové nadchody namiesto budovania bezbariérových priechodov na úrovni koľajníc.
  • Ako inak pomenovať “rekonštrukcie”, kde sa myslí len na motoristov a to čo je centimeter vedľa cesty nás už nezaujíma.
  • Ako inak vysvetliť situáciu, keď sa pri rekonštrukciách vôbec nemyslí na peších a cyklistov i riešenie obchádzkových trás.
  • Ako inak pomenovať byrokratické fungovanie samospráv, kde sú zmluvy len zdrapom papiera a termíny sú na srandu.
Príklad komplexnej rekonštrukcie ulice z Trnavy. Opravovalo sa nielen cesta pre autá, ale aj pre peších a cyklistov.
Zdroj: Facebook stránka Peter Bročka

Platí jednoduché pravidlo, ak chcete vedieť ako sú nastavené priority toho ktorého mesta, stačí si porovnať stav ciest, chodníkov a cyklotrás. V prípade sídliska Dimitrovka / Nobelovej zvíťazila kombinácia vo svete prekonanej predstavy o potrebe nadchodov a preferencie automobilovej dopravy.

Asi sa netreba teda čudovať, že je sídlisko Nobelova preplnené autami a najväčším problémom je pre ľudí parkovanie.

Matúš Čupka

www.facebook.com/cupka2018

www.cupka2018.sk

Teraz najčítanejšie

Matúš Čupka

Obyvateľ bratislavskej mestskej časti Nové Mesto odhodlaný meniť prostredie okolo seba k lepšiemu. Okrem aktivít Zelenej hliadky sa venujem drobným zlepšeniam bratislavských ulíc a spolu s mnohými ďalšími sa zameriavame na dlhodobo neriešené problémy údržby toho čo je naše spoločné. Venujem sa komunálnej politike v Novom Meste a v roku 2018 som kandidoval za starostu Mestkej časti Bratislava - Nové Mesto.