Denník N

Prečo som sa rozhodla kandidovať za predsedníčku Nitrianskeho samosprávneho kraja?

Volám sa Renáta Kolenčíková. Som vdova a mama jedného už dospelého syna. Mám 52 rokov – vek, kedy už človek vie, čo chce, má za sebou mnoho životných skúseností a môže ich zúročiť.

Do politiky som vstúpila v roku 2000. 15 rokov pracujem na komunálnej úrovni.

Moja dlhoročná práca poslankyne mestského zastupiteľstva, ktorú vykonávam štvrté volebné obdobie, hovorí za všetko. Nechám na histórii, nech moju prácu zhodnotí.
Svoje ambície považujem za prirodzené vyvrcholenie mojej práce v oblasti komunálnej politiky.

V samosprávnom kraji som poslankyňou druhé volebné obdobie a naplno som sa venovala sociálnej politike, ktorú som vyštudovala, ktorá ma napĺňa a vnútorne obohacuje. Hovorím, že venovala, lebo som bola z jej predsedníctva a členstva odvolaná. Na návrh SMERu ma odvolali zo všetkých pozícií, ktoré som v samosprávnom kraji vykonávala. Dnes nie som členkou žiadnej komisie ani župnej rady, ani rady školy. Som poslankyňou kraja a nemôžem pracovať v žiadnej komisii, pretože súčasná koalícia SMER a KDH sa na tom dohodla. Pripravila som etický kódex, ktorí poslanci zastupiteľstva ani nezaradili do programu a nemali vôbec, ale vôbec ochotu o ňom rokovať. Vyhovárali sa, že som materiál predložila na rokovanie a neprešiel žiadnym procesom. Pritom pred každým zastupiteľstvom koalícia SMERu a KDH predkladá x, y materiálov, ktoré neboli v riadnom procese, ale o etickom kódexe nemali záujem sa vôbec baviť. Súčasný župan, pán Belica, reagoval na moju iniciatívu vyjadrením, že etický kódex už je a že nový nie je potrebný. Pán predseda ani nevedel, že etický kódex je schválený pre zamestnancov úradu a organizácií NSK. Ja som navrhovala etický kódex pre predsedu samosprávneho kraja a jeho poslancov. Ale kde nie je vôľa, tam nie je cesta.

Veľa mojich známych sa ma pýta, prečo do toho boja idem, prečo sa na to nevykašlem? Preto, lebo politika je moja práca, ktorú robím 17-ty rok, ktorá ma baví, ktorá ma napĺňa. Každý by mal robiť prácu, ktorá ho baví. Nemôžem predsa teraz začať robiť niečo, k čomu nemám vzťah len preto, že niekomu sa to nepáči. Každý má svoju cestu a tou ide. Ja som si vybrala túto. Je to moje rozhodnutie.
Som veriaci človek, ktorý neposudzuje ľudí a nerieši rozhodnutia iných.
Som veľký lokálpatriot a úprimne mi záleží na našom kraji.
Náš kraj potrebuje zmenu.
Súčasný predseda kraja pán Milan Belica je županom štvrté volebné obdobie. Keďže som poslankyňou kraja, tak pomery na nitrianskej VUC-ke poznám veľmi dobre. Nitriansky samosprávny kraj je spolitizovaný na celej čiare. Politika presahuje odbornosť. Všetky pozície sa obsadzujú politicky, na základe dohody koalície. Pri všetkých návrhoch je politika uprednostňovaná pred odbornosťou.
Ľudia, ktorí mali úprimný záujem pracovať v samosprávnom kraji a nie počúvať pokyny zhora, museli odísť. Ostali tam väčšinou tí, ktorí „poslúchajú“ a plnia príkazy. Žiadna sloboda slova, kompetentnosť a veľmi zlé medziľudské vzťahy.
Župu riadi koaličná rada zložená stranami SMER a KDH, nie predseda kraja. Pred hlasovaním v zastupiteľstve sa vždy dohodnú na postupe, ako budú poslanci hlasovať. Komunikácia v župe je veľmi zlá. Veľký problém vidím v tom, že predseda kraja nekomunikuje pravidelne so svojimi podpredsedami. Neviem, že či za 16 ročné obdobie predsedovania aj zvolal poradu s podpredsedami kraja. Úrad sedí inde a predseda je zamknutý na Župnom námestí a je veľký problém sa k nemu dostať. Toto nie je správny postup, ako riadiť samosprávny kraj.
No a ten najväčší problém, prečo je to tak, je financovanie kampane a zákon o financovaní volieb do samosprávnych krajov
Ako môžu poslanci NR SR prijať zákon, že nezávislý kandidát na predsedu môže na predvolenú kampaň minúť 250-tisc eur a ak kampaň vedie politická strana alebo hnutie, tak maximálne 500-tisíc eur? Odkiaľ vezme kandidát na predsedu kraja 250-tisíc eur? Vezme jedine od oligarchov a sponzorov, ktorí ho v kampani podporujú. A tu je ten najväčší problém politiky. Ty ma finančne podporíš, dáš mi peniaze na kampaň a ja ťa budem poslúchať a môj dlh počas predsedovania splácať. A potom to takto v našej politike vyzerá. Keď sa začala kampaň, tak pán Belica mal tisícky bilbordov v kraji, bol na každom city lighte a v každom autobuse. Ale aj iní kandidáti na predsedu majú bilbordy po celom kraji. Odkiaľ nato vzali financie? Robila som veľa kampaní a viem koľko takáto reklama stojí. Obyvatelia, ktorí majú problém v tejto krajine s vlastnou existenciou, vidia na každom rohu plagát človeka, ktorý má riadiť ich kraj. Občania to veľmi kritizujú, veľmi negatívne to vnímajú. Stretávam sa denno-denne s  ľuďmi, počúvam ich názory a toto je to, čo ľudia najčastejšie a oprávnene kritizujú. Ja na bilbordy financie nemám. Založila som si transparentný účet, previedla som naň z môjho súkromného účtu 5-tisíc eur a do tejto sumy sa musím zmestiť. Mali by sme sa zakrývať iba takou perinou, na akú máme! Keď chcete slobodne rozhodovať o verejných záležitostiach, tak nemôžete byť v područí podnikateľov a sponzorov, ktorí vás financujú a potom vyžadujú vrátenie svojho vkladu.
Moju kandidatúru na županku odôvodňujem tým, že chcem odovzdať svoje dlhoročné skúsenosti z  politickej práce, ktorú robím rada, ktorá ma napĺňa, ale hlavne chcem zanechať HODNOTY pre ďalšie generácie, na ktorých môžu v budúcnosti stavať. Chcem zanechať odkaz mladej generácii, že politika sa dá robiť slušne, bez korupcie a s čistým svedomím.

Renáta Kolenčíková, kandidátka na funkciu predsedníčky Nitrianskeho samosprávneho kraja

Teraz najčítanejšie