Denník N

Dávid Straka: Starší ľudia mi povedali, že sami by si zobrali zo spoločných peňazí, ak by to bolo možné.

Prečítajte si rozhovor s Dávidom Strakom, jedným z organizátorov Veľkého protikorupčného pochodu.

 

Ahoj Dávid, začnime jednoduchou otázkou. Kde a ako budú pokračovať protesty?

Ahoj, najbližšie bude pochod 25. septembra z Hviezdoslavovho námestia na Námestie SNP. Pochod sa začne o 17:00. V ten istý deň bude aj protest pred Slovenskou ambasádou v Prahe od 18:00. Protesty by mali naďalej byť mierumilovné. Spolupracujeme ako s mestom, tak aj s políciou. Nechceme rozbíjať chudákom živnostníkom výklady, ale skôr demokraticky využívať právo zhromaždiť sa a vyjadriť svoj názor. Veď predsa aj to je výdobytok Nežnej revolúcie, ktorý si veľmi vážime.

Čo je vašim cieľom, na čo chcete poukázať, prečo protestujete?

Chceli by sme poukázať, že nám chýbajú tie klasické, ale zato krásne hodnoty v spoločnosti. Ide o úprimnosť, pravdovravnosť, čestnosť aj spravodlivosť. A práve tento morálny úpadok vedie k tomu, že do politiky sa chodia ľudia riadne nabaliť, namiesto toho, aby tam išli z vnútornej motivácie pretaviť ich nápady na zlepšenie krajiny do reality. Ostatným slušným ľuďom potom rapídne klesne motivácia ísť do politiky, keď vidia toto naozaj nechutné divadlo. Až potom prichádza korupcia, ktorá je dnes tak obrovská, že sa ľudia z nej podozriví a vyšetrovaní neostýchajú ani odstúpiť z ich postov. To je v roku 2017 nemysliteľné a v krajinách západnej Európy je to nevídaná rarita, u nás je to bežné.

Koľko chodí na tieto protesty ľudí? 

Na poslednom Veľkom protikorupčnom pochode v Bratislave sa zúčastnilo 10,000 ľudí. V Košiciach, Prešove, Žiline a v Prahe bolo niekoľko tisíc ľudí.

Ako vznikla idea organizovať protesty?

Bolo to na Valentína. Volal som po škole s Kajou a len tak zo srandy nám napadlo, že by sme mohli spraviť taký študentský protest, kde vyjadríme nesúhlas s tým, čo sa v tejto krajine deje. Chceli sme sa postaviť s ampliónom na námestie a prehovoriť spolužiakov nech idú s nami. Chceli sme len vyjadriť názor, nevedeli sme, že príde s nami desaťtisíc ľudí. Založili sme udalosť na Facebooku a ľudia sa pozývali medzi sebou. Ani sme ich zo začiatku o to nežiadali. Iba sme sledovali ako číslo účastníkov rýchlo stúpa. Začali sme teda organizovať väčší protest, až sa z toho stal Veľký protikorupčný pochod. Nikdy by sme nepovedali, že sa budeme niečomu takému tak veľa venovať, a že o nás budú rozprávať politici, ktorí pre nás Dubničanov boli v tom momente tak vzdialení.

Kto to všetko organizujete?

Však to. Nikdy by mi nenapadlo, že toto bude tá najviac kladená otázka zo všetkých. Toľko času musíme venovať tomu, aby sme ľuďom vysvetlili, že sme obyčajní študenti, a že nás neorganizuje žiadna mimovládna organizácia, ani politická strana, ani ambasáda, ani tzv. „Soroš“. Keď to ľudia začali prvýkrát písať do komentárov, myslel som si, že to je otázka pár dní, ale asi som sa mýlil. Je to seriózny problém. Nikdy by som nepovedal, že toľko ľudí môže byť tak ľahko zmanipulovateľných. Ale nedá sa im to vysvetliť. Našou úlohou nie je ľuďom hovoriť, že sme nezávislí študenti. Keď neveria, tak sa nedá nič robiť. Podstatné je poukazovať na to, čo nás trápi, a prečo odchádza tak veľa z nás do zahraničia a viac sa nevrátia. Je unavujúce presviedčať ľudí pol roka o takom výmysle, že nie je pravdou. Ľuďom navrhujeme nech sa medzi nás prídu pozrieť, aby uverili. Nikto z nich sa s nami zatiaľ nestretol. Niektorí Slováci tvrdia, že sme hadojašteri, takže je to ťažko s konšpiráciami.

Protestujete najmä proti Kaliňákovi a Bašternákovi? Čo vám okrem nich ešte prekáža v slovenskej politike? 

Vadí nám hlavne nespravodlivosť. Korupcia nie je trestaná. Nikto z vysokopostavených nie je odsúdený. Buď sú všetci svätí alebo je korupcia tak extrémne prerastená do štruktúr polície a prokuratúry, že nie je možné viac proti nej bojovať, lebo samotný systém sa otočí proti vám. Vieme, že politici tvoria celý systém vlády zákona. Znamená to, že vedia, ako tento systém obísť a stávajú sa beztrestnými. Je to celé smutné, ale je to tak. Nepovažujeme za normálne a správne, aby nastal ten stav, v ktorom sa politické špičky budú snažiť oklamať systém pre dobro svojho komfortu.

S akými reakciami sa stretávaš u svojich rovesníkov?

Zdá sa mi, že väčšina v našej iniciatíve vidí zmysel. Chcú nám pomôcť. Málokto si myslí, že to nemá zmysel. Starší ľudia sú na tom horšie. Nevidia zmysel a často majú prekrútené hodnoty – povedali mi, že sami by si zobrali zo spoločných peňazí, ak by to bolo možné. Dúfam, že takýto názor nebude raz narastať aj v našej generácií.

Prečo sa podľa teba na Slovensku nekonajú častejšie podobné protesty? 

Staršia generácia akoby nebola zvyknutá vládu kontrolovať a ovplyvňovať jej rozhodnutia demonštráciami. Celá táto demokratická kultúra tú chýba. Je to celé veľmi zložité. Mladšie generácie nevidia vzor, že problémy sa riešia a sedia doma alebo radšej odídu bývať do zahraničia, kde tieto problémy niekto už vyriešil. Kvôli tomu, že ľudia na toto roky kašľali, nemôžu sa diviť, že to je ťažké a trvá to dlho.

Čo všetko plánujete do budúcnosti? 

Sme otvorení novým nápadom aj ľuďom, ktorí by s nami spolupracovali. Potrebujeme podporu od profesorov, vedcov, učiteľov, hercov a veľa iných vrstiev obyvateľstva, aby sme mohli rýchlejšie dosiahnuť odstúpenie pána Kaliňáka, Kováčika a Gašpara. To je prvý krok v boji proti korupcií. Snažíme sa rozbehnúť spoluprácu s kaviarňami, barmi či krčmami, v ktorých by ľudia mohli podpísať petíciu. Máme aj veľa ďalších nápadov, na ktoré hľadáme ľudí na realizáciu.

Ako to vyzerá so zbieraním podpisov? 

Momentálne máme 70 000 zo 100 000 podpisov. Potrebujeme aj rezervu z podpisov, pretože niektorí ľudia nevyplnili celé trvalé bydlisko.

Podporujú Veľký protikorupčný pochod aj nejakí umelci alebo iní verejne známi ľudia?

Áno, podporuje nás veľké množstvo umelcov, ale aj verejne činných osôb. Príkladmi sú herci – pán Kramár, Stanke či paní Fialová.

Ako vnímaš aktuálnu situáciu v slovenskej politike? 

Podstatné je podľa mňa, že sa hádajú kvôli škandálu s eurofondami. A zas je tu korupcia. Jednoducho, svet je plný nápadov, môžeme sa neustále inšpirovať od iných vyspelejších krajín. Napríklad od fínskeho školského systému alebo dánskej najstaršej demokracie a zároveň najmenej skorumpovanej krajiny. Na toto však nemajú roky politici čas, radšej sa venujú zametaniu káuz pod koberec. To nás trápi, pretože ak bude korupcia beztrestná, tak naša krajina bude prosperovať len na oko.

Aké média sleduješ a odkiaľ čerpáš informácie?

Informácie čerpám z internetu, tlače, televíznych novín, Facebooku, ale aj osobne. Rád si vypočujem viaceré média a názory. Snažím sa zamýšľať, či mi to dáva zmysel a či dané médium má podložené informácie, ktoré ďalej šíri. Postupom času si budujem dôveru k určitým médiám podľa toho či hyperbolizujú alebo sa snažia dosiahnuť objektívnosť.

Prečo by sa mal prísť bežný Slovák pozrieť na Veľký protikorupčný pochod?

Korupčné správanie zasahuje každého z nás. Ak chceme mať slušnú krajinu pre nás a pre naše deti, musíme sa tomuto problému postaviť. Už doterajšie pochody spravili veľa dobra. Pomohli urýchliť veľa procesov. Keďže sme doteraz nechali korupciu prerásť naprieč veľkým spektrom inštitúcií, bude ťažké ju len tak vykoreniť. Je to práca, ktorú musí niekto odmakať, ale ak nás bude veľa, bude to pre nás všetkých o dosť ľahšie a rýchlejšie. Tak nečakajme, prosím, viac ďalej. Nikto to za nás nespraví, to sme si už mohli všimnúť. Ak by sme sa nestavali za náš názor, tak sa môže tento problém s nami vliecť aj ďalšie roky. Bežný Slovak by si mal uvedomiť, že práve on je zodpovedný za to, ako táto krajina vypadá. Poďme teda spolu proti korupcií.

Mnoho sa popísalo o tvojom rozhovore pre Plus jeden deň. Chceš sa k tomuto rozhovoru nejako vyjadriť? 

Keďže príbeh okolo tohto rozhovoru je veľmi dlhý, skúsim ho skrátiť. Pani Ruttkayová z Plus jedného dňa ma v prvom rozhovore sklamala, pretože napísala absolútne blbosti, ktoré som nikdy v takom kontexte nepovedal. Zdá sa to, ale už viem, že novinár skrátením odpovedí môže veľmi ublížiť. Pani Ruttkayovej som po prvom telefonáte volal a slušne som jej vysvetliť, že som nepovedal, že pochody nie sú z mojej hlavy, ale že organizovať diskusiu na škole s policajným prezidentom nie je z mojej hlavy, ale z hlavy vysokoškolákov, takže nemám bližšie informácie, na ktoré sa pýtala. Ako som jej kvôli tomu volal, začala sa ma pýtať na kauzy Bašternák a Gorila. Nemal som chuť sa s ňou viac baviť, pretože som sa bál, že zas moje odpovede prekrúti, preto som si bol neistý s tým, či jej chcem odpovedať alebo nie. Mal som totiž zásadu, že budem novinárom odpovedať, pretože nechcem vypadať arogantne ako niektorí politici, ktorí im priam nadávajú. V tom momente som jej aj trochu odpovedal aj trochu nie. Viac ma to netrápilo, pretože nešlo o rozhovor a nahrala si ma ilegálne bez toho, aby som o tom vedel. Bolo to jednoducho 30 neistých sekúnd. A je z toho toto. Veľmi sa snažila potopiť ma, a to aj ďalšie dni. Stratil som vtedy dôveru a odvtedy si dávam veľký pozor na novinárov. Samozrejme, budú sa ma snažiť novinári skúšať, či viem, to čo oni. Mojou kompetenciou však nie je sa hĺbkovo vyznať v kauzách a korupcií. Osobne ma to zaujíma a čítam si o tom veľa. Podstatné je, že korupčné kauzy nie sú doriešené a vinníci behajú s miliónmi po slobode.

Ako by sa mal zachovať podľa teba Kaliňák alebo čo je riešenie aktuálnej situácie?

Kaliňák by mal, samozrejme, odstúpiť. Nad riešením aktuálnej situácie si lámem hlavu už niekoľko mesiacov. Informujem sa z veľa zdrojov ako sa na to pozerajú jednotliví aktéri. Riešenie vidím v robení menších krokov. Krok, ktorý sa snažíme dosiahnuť my, je osobná politická zodpovednosť. Znamená to napríklad že politici odídu zo svojich postov, ak majú nad sebou podozrenia z korupcie. Druhým krokom môže byť trestnoprávna zodpovednosť. To znamená, že politici budú postavení pred súd, ktorý spravodlivo rozhodne o vine a treste. Je tam veľa problémov a na obnovu tejto spravodlivosti bude asi potrebné, aby sa do vlády dostali strany, ktoré na tom za štyri roky zamakajú. Potom by system fungoval automaticky a ak by sa zadrhol, zas ho musia občania prísť „opraviť“. Demokracia je „makačka“.

Ak sa vám nepodarí dosiahnuť svoje ciele, budete protestovať aj naďalej? 

Nechávame to na spontánnosť. Momentálne máme novú energiu z letných prázdnin na pokračovanie v demonštráciách za odchod ministra vnútra Róberta Kaliňáka. Budeme protestovať, pokiaľ budeme stačiť. Nikdy sa nezmierime s nespravodlivosťou, ktorá v tejto spoločnosti je. Veríme, že inak nemôže krajina reálne fungovať a prosperovať. Veľa vecí je len divadlo na občanov.

V internetových diskusiách ti vyčítali, že satirickú facebookovú stránku Zomri považuješ za dobrý nástroj pre boj s extrémizmom. Chceš sa k tomu nejako vyjadriť?

Extrémizmus mi prišiel veľakrát primitívni a hlúpi. Stránka Zomri je postavená na takom veľmi krutom humore, ktorý vie efektívne poukázať na absurdity voľby extrémizmu. Myslím, že to vie otvoriť oči najmä mladým ľuďom, ktorí volia extrémizmus, lebo je to cool.

Ako vnímaš to, že nie každému sa idea Veľkého protikorupčného protestu páči? 

Rešpektujem, ak sa niekomu nepáči naša idea. Každý však vie nachádzať chyby, to aj ja viem kritizovať stále všetko dookola. A nie je na tom nič zlé, ak uvediem presnejšie, čo sa mi nepáči a ako si predstavujem riešenie. Vtedy je to vlastne pomoc. Najčastejšie sa však stane to, že si niekto zanadáva a nič viac nepovie.

Na základe komunikácie s Dávidom sme vytvorili aj anketu, v ktorej sa pýtame jednoduchú otázku:  ,,Keby ste si mohli zobrať zo štátnych peňazí, využili by ste túto možnosť?“ Možné odpovede sú ,,áno“ alebo ,,nie“.

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie