Denník N

Ústava ako trhací kalendár

Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK

„Mimoriadne zaujímavým úkazom je popri všetkých jeho formách kalendár, ktorý nazývame trhací“.

Druhy kalendárov

Jestvuje mnoho druhov kalendárov. Tie, ktoré ako – niekedy pekné a inokedy nevkusné – plagáty visia na stene a zobrazujú nášmu pohľadu prehľad celého roka. Alebo ich miniaturizované verzie, ktoré občas ešte nosíme v peňaženkách. Jestvujú aj otáčacie stolné kalendáre, do ktorých si vpisujeme pracovné úlohy v prehľade týždňa. Špecifickou kapitolou je kalendár, ktorým disponuje náš smartfón. Skrátka a dobre, kalendáre sú u ľudí stále v obľube, ako to dokladajú ich rozličné formy. Mimoriadne zaujímavým úkazom je popri všetkých jeho formách kalendár, ktorý nazývame trhací. Je zaujímavý preto, lebo jeho forma má naproti iným formám kalendárov špecifickú povahu.

Ontológia trhacieho kalendára

V trhacom kalendári totiž neuzrieme prehľad svojho roka, neumožní nám vrátiť sa späť, neprerolujeme sa ním o niekoľko rokov vzad. Vždy nám neúprosne svojou stenčujúcou sa formou pripomenie, že čas konca a zároveň nového začiatku sa blíži, že je potrebné zaobstarať si nový kalendár. Trhací kalendár nám dáva najavo minulosť uplynulých dní. Nevrátime ich s nim späť, pretože sú už dávno odtrhnuté, kdesi v koši či na skládke, pre prítomnosť nefunkčné. Je to kalendár, ktorý nie je kronikou, neuchováva rok, týždeň, ba ani posledný deň. Za to však núti človeka byť tu a teraz, pozerať sa práve na dnešný deň, ktorý tiež raz skončí, a preto už dnes radšej aj na dni budúce. Je to forma, ktorá nevyvoláva nostalgické spomienky, ale neúprosne nám oznamuje číru prítomnosť a očakávanú budúcnosť. Trhací kalendár nám naproti iným kalendárom ukazuje nezvratnú lineárnosť času, demonštruje, že svet sa neúprosne pohybuje vpred. Spája nás so svetom prítomnosti a budúcnosti.

Ústava ako trhací kalendár

Keď sme už pri trhacom kalendári, iste si spomenieme, ako nám len pred nedávnom odporcovia i apologéti rušenia amnestií spolu v jednom šíku nahovárali, že trhací kalendár asociuje negatívne významy, keď k nemu nechceli prirovnávať základný kameň nášho štátu, Ústavu, ktorej sviatok sme práve oslávili mimo zatvorených slovenských obchodov v obchodoch mimo Slovenska. Hlasy, ktoré nechcú pripustiť, že Ústava by mala byť trhacím kalendárom, ešte iste budeme počuť. No práve táto forma dáva Ústave zmysel, robí ju živou, aktuálnou, prítomnou. Ústava nie je kronika typu stolného kalendára. Mala by zohľadňovať nový, zmenený charakter súčasných dní a mala by dokázať odtrhnúť od seba trápenia, ktoré by mnohým z nás otvárali ledva zahojené rany pri jej retrospektívnom listovaní. Ústava by mala byť trhacím kalendárom, ktorý by mnohým z nás oznamoval, že nastali nové dni, pri ktorých sa nebudeme musieť bojazlivo obzerať späť na tie staré. Ústava je tu totiž pre nás všetkých, aj pre tých, ktorým sa na začiatku pomyselného roka neušlo zakrúžkované číslo, pre tých, na ktorých sa v kalendári zabudlo. A práve ako trhací kalendár ju bude mať zmysel oslavovať, lebo v takej forme nám dá najavo, že neprestupujeme na mieste, že si ledabolo nelistujeme v hraniciach nášho uplynulého času, ale neúprosne a lineárne sa pohybujeme vpred, už dnes v ústrety zajtrajšku.

Teraz najčítanejšie