Denník N

Týždeň v reklame: ako hrať lode na Zemanovom účte, smrteľná kampaň ŽSR a votrelec z baklažánu (+ako mŕtvy Nehera neprišiel)

Transparentný účet českého prezidenta je generátor kreativity. Ale aj na Slovensku sa diali mocné veci.

Poďte si zahrať lode na transparentný účet Miloša Zemana

Minulý týždeň česká Fio banka zdieľala na svojom Facebooku satirický obrázok ako reakciu na dianie na transparentnom účte českého prezidenta, ktorý je vedený práve vo Fio bank.

Možnosť pridať poznámku k sume, ktorú Zemanovi venujete, rozprúdila veľkú zábavu. Ľudia mu posielajú jeden český halier a do poznámok okrem vulgárnych nadávok na hlavu štátu či zoznamovacíh inzerátov píšu aj komerčné posolstvá. Slevy, samozrejme.

Už vznikla aj stránka TransparentniMilos.cz, ktorá všetko toto zbiera a triedi, a na ktorej môžete lajkovať príspevky. No ale najviac ma pobavilo to, že ľudia už začali cez ten transparentný účet hrať lode.

V každom prípade výborná reakcia banky v rámci „krízovej komunikácie“ a sranda-nesranda, na účte sa pre Miloša Zemana vyzbieralo už viac ako 170 tisíc českých korún. Heh.

Nehera neprišiel

Ešte minútku ostaňme v Česku, kde sa na pražskom Mercedes Benz Fashion Weeku predstavila kolekcia od značky Nehera, ktorej „zmŕtvychvstanie“ má na svedomí slovenská rodina Zdútovcov. Nehera bol kedysi slávny český módny dom, v rámci product placementu sa objavil aj v kultovom filme Spalovač mŕtvol.

Jeho zakladateľ Jan Nehera vybudoval sieť maloobchodných domov na troch kontinentoch a umrel v Casablance v roku 1958. To si nevšimli niektorí českí novinári, ktorí sa posťažovali, že Jan Nehera na svoju prehliadku neprišiel

Kuknite ešte aktuálne video z kampane Nehera od Michala Pudelku, mladého svetoznámeho slovenského fotografa. Uvidíte, že je lepší fotograf jak videomaker.

Ako robiť road safety kampaň

Tak začnime tým, ako ju nerobiť. Takto:

Fotka tohto billboardu sa objavila v mojej FB skupine, kde si zdieľame dobré, a zjavne, aj zlé kampane. Miesto toho, aby mi ŽSR pomohla nehodám predísť, tak sa mi cynicky vyhráža. Pred rokmi robilo austrálske Metro kampaň, ktorej hlavnou ideou bolo ukázať, aká hlúpa je smrť na koľajniciach.

Základ tvorila pesnička s animovanými postavičkami, ktorá sa stala jednou z najhranejších a najsťahovanejších pesničiek. Mala viac ako dvesto cover verzií, jej karaoke verzia bežala na zastávkach, vydali k nej detskú knižku, hru do mobilov, atď. Ale najmä, v porovnaní s rokom predtým sa znížil počet nehôd o 21%. Ak máte chuť pozrieť si ako vyzerajú aj iné kampane na túto tému, nech sa páči video, ktoré som pripravil pre Sketcher.sk.

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1173494972795486/

Obsahuje navigáciu, ktorá hovorí detským hlasom, aby ste zbystrili pozornosť na ceste pri škole, či Grahama – umelecký objekt demonštrujúci, ako by musel vyzerať človek, aby mal šancu prežiť aspoň ľahšiu nehodu. Ak sa vám nechce pozerať to video, tak takto:

Je to výsledok práce skupiny odborníkov na dopravné nehody a umelkyne, ktorý po prezentácii v galérii odštartoval celosvetový buzz (viac vo videu vyššie,).

Votrelec z vidličiek a baklažánu

Pri príležitosti 13tych narodenín našej reklamenej agentúry Respect APP sme si s kolegami spoluzakladateľmi zaspomínali na tie naj spoty. A Ondrej vytiahol už zabudnutú reklamu na Gorila.sk, ktorá skombinovala skupinu Para s filmom Votrelec. Vesmírna loď bola zriadená vo firemnej kúpeľni, votrelca vytvoril scénograf Martin Dúbravay zo zubných kefiek a vidličiek.

„Ja mám rád túto, lebo som tam a okrem iného som robil asistenta masiek, rekvizít a kostýmov. Mojou úlohou bolo zmeniť interiér agentúry na kozmickú loď, vykúpil som dva celé vietnamské stánky s elektronikou. Odvtedy sa teším na Miletičke sláve a rešpektu, mláďa votrelca bolo z baklažánu, tiež z Miletičky.“ spomína Ondrej Štefánik. Inak opäť finalista literárnej súťaže Anasoft litera s románom Som Paula. Zistite o ňom viac (alebo menej)  v tomto bizarnom rozhovore.

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: Sú Slováci rasisti a vedia prežiť týždeň zo 100€? (+feta bez kríža a motivácia vs. citové vydieranie v charite) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency