Denník N

Vstupná brána do lesoparku Kamzík – smutná vizitka mesta

Po Železnej studničke druhé najnavštevovanejšie miesto v Bratislavskom lesoparku chátra. Ide pritom o obľúbenú víkendovú destináciu pre tisíce ľudí, vstupnú bránu do lesoparku pre turistov a cyklistov. Zároveň je to oddychový areál pre rodiny s deťmi. Obrovský rekreačný potenciál areálu by sa dal pritom omnoho lepšie využiť pri určitých drobných úpravách a hlavne efektívnom manažmente.

Pravdou však je, že areál ostáva zo strany mesta a vedenia Mestských lesov akoby zabudnutý. Zatiaľ čo Partizánska lúka, Kačín alebo okolie horárne Krasňany prešli revitalizáciou, pribudli rekreačné prvky či ihriská pre deti, na Kamzíku zastal čas. Pozrime sa len na niektoré dlhodobé problémy a ich možné riešenia.

Chýbajúce ihrisko pre deti

Napriek tomu, že Cvičná lúka alebo bobová dráha sú využívané prevažne rodinami s deťmi, na Kamzíku chýba detské ihrisko. Isté zanedbané zbytky nájdete za jedným z bufetov. Miesta na vybudovanie ihriska je tu dosť a jedno vkusné, moderné detské ihrisko by deti a ich rodičia určite ocenili.

sblogdetskeihrisko
Deti by poriadne ihrisko v prírode určite ocenili.

 Niekoľkokrát sa už spomínal nápad nechať exponované lúky (napríklad bývalý lyžiarsky svah alebo výsek pod lanovkou) spásať kozami. Pasenie kôz bolo v minulosti na týchto miestach bežné a pri citlivom prevedení by vhodne dopĺňalo atmosféru tohto miesta a deti by mali atrakciu. Podobný projekt momentálne úspešne funguje na Devíne, kde kozy spásajú náletové dreviny a vytvárajú tak priestor na rast chránených orchideí.

Kontroverzné parkovanie

Keď sa povie Kamzík, mnoho ľudom sa vybaví chaos, aký tu vládne skoro každý pekný víkend. Šoféri sa snažia zaparkovať čo najbližšie k bufetom, polícia sa prizerá a autá parkujú na tráve a lesných cestách. Po dlhodobom tlaku bol osadený pred rekreačnou plochou pri bufetoch zákaz vjazdu. Bol to prvý krok k návratu tohto miesta ľuďom na úkor áut. Motoristi si však navykli parkovať tesne pred zákazom a v zákaze sa otáčať. Toto parkovanie po oboch krajoch cesty spôsobuje kolízne situácie medzi parkujúcimi autami, cyklistami, ktorí nemajú svoj cyklochodník a množstvom turistov vrátane rodín s deťmi.

sDSC09167snk
Rodičia s deťmi sa nemajú ako bezpečne dostať z parkoviska na Cvičnú lúku. Chýba bezpečný prechod a chodník.

 Jedným z riešení by bolo povolenie parkovania len na jednej strane cesty a vytvorenie priestoru pre chodcov, cyklistov a mamičky s kočíkmi. Ešte efektívnejším riešením by bolo posunutie zákazu vjazdu nižšie a využívanie len existujúcich parkovísk a prísne regulovanie živelného parkovania na miestach, kde to je zakázané. Parkovísk je v okolí niekoľko. Veľké parkovisko je pri reštaurácií pri štúdiách Koliba, ďalšie je pod elektrickým vedením. Na Kamzíku sa dá parkovať na parkovisku pred bufetmi, povyše smerom k vysielaču, ako aj pri vysielači. Návštevníci hotela West majú parkovisko priamo pred ním. Z času na čas sa opakujú názory na rozšírenie parkoviska na úkor lesa. S takýmto riešením sa nestotožňujeme. S každým rozširovaním parkoviska pribudnú ďalšie autá a následný tlak na ďalšie rozširovanie.

Pri téme parkovanie je dôležité spomenúť potrebu revitalizácie a vyznačenia parkoviska. T.j. jasné určenie, kde autá môžu parkovať a kde nie. Osadením jednoduchého dreveného plota/zábran okolo pomníkov a miest, kde sa parkovať nesmie, by Mestké lesy jednoducho zabránili blokovaniu cesty a ničeniu prírody. Zároveň pre zvýšenie bezpečnosti chodcov, by bolo vhodné osadiť pred parkoviskom retardér a vyznačiť prechod pre chodcov na/z parkoviska smerom k rekreačným plochám.

Smallautokolaz
Autá parkujú živelne mimo vyhradených plôch a ničia zeleň.

Odpad v lesoparku

V okolí najfrekventovanejších miest a parkovísk sa hromadia odpadky. Ak sa teraz prídete pozrieť na Kamzík, po krajoch chodníkov a cesty nájdete rozlámané detské boby zo zimy, plastové poháre z bufetov a množstvo podobného odpadu. Zatiaľ čo v tesnej blízkosti bufetov sa nachádzajú smetné nádoby, smerom od Cvičnej lúky na parkoviská už nenájdete ani jednu. Ide pritom o veľmi jednoduché, lacné a efektívne riešenie, ako sa vyhnúť odpadkom na zemi. Nie len psíčkari by istotne privítali aj koše na psie exkrementy.

SMALLsblogsmetikolaz
Odpadky (od komunálneho odpadu až po bio-odpad zo záhrad) sa dlhodobo kopia pri chodníkoch. V okolí bohužiaľ nenájdete žiadnu smetnú nádobu.

Vizuálny smog a chýbajúce značenie

Bratislavský lesopark je miesto, kam ľudia chodia za rekreáciou v prírode. Do lesoparku nepatria reklamné tabule a zariadenia. Napriek tomu ste nedávno mohli vidieť odparkované prezentačné auto v zákaze vjazdu s povolenkou od Mestkých lesov, ktoré bolo našťastie po sťažnostiach ľudí odstránené na príkaz primátora. Pri Partizánskej lúke je reklamná unimobunka, za ktorú MLB inkasuje 900 eur mesačne. Veľa či málo za vizuálny smog v lesoparku?

kolaz reklama
Lesopark postupne zaplavujú rôzne reklamné zariadenia. Vystavené vozidlo s povolením od MLB bolo odstránené až po intervencií primátora Iva Nesrovnala.

Je šokujúce, že tieto financie sa potom nehospodárne plytvajú napríklad na nákup najmodernejších smartfónov pre vedenie Mestských lesov (760€) alebo na úplne zbytočné reklamné predmety (1000€). Podobnosť s toľko medializovanou BVS je čisto náhodná…

 mobilny telefon

reklamne predmety
Problémom ostávajú rôzne nesúrodé informačné tabule, alebo poškodené značky a smerovníky, ktoré zjavne vedeniu Mestkých lesov nevadia. Na Kamzíku sa nachádzajú rôzne atrakcie ako lanovka, bobová dráha, lanové centrum, čoskoro zrekonštruovaný bunker (kaverna) z prvej svetovej vojny, alebo atraktívne sa rozvíjajúci bike park Koliba. Všetko sú to body záujmu návštevníkov, ktoré sú teraz nedostatočné značené alebo značené neesteticky.

blog tabule
Vizuálny smog si všimli aj aktivisti.

Naša vízia – rozvoj lesoparku

V súčasnosti je Kamzík v zanedbanom stave, ktorý si toto atraktívne miesto nezaslúži. Zjednotenie značenia, osadenie smetných košov alebo regulácia a organizácia parkovania sú lacné, rýchle a efektívne riešenia, ktoré by priemerný manažment nemal mať problém realizovať. Návštevníci lesoparku, by to určite ocenili. Bohužiaľ, za posledné roky sa na Kamzíku nepohlo prstom. Namiesto megalomanských budovateľských plánov, ktoré by do lesoparku priniesli len viac áut a stavieb, by sa mal manažment MLB orientovať na riešenie potrieb svojich klientov, ktorými sú v tomto prípade obyvatelia a návštevníci Bratislavy – turisti, rodiny s deťmi či cyklisti.

Autor je členom občianskej iniciatívy Naše Karpaty.

Teraz najčítanejšie

Jakub Mrva

Som ochranár, cyklista, turista, otec 2 detí a predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty, ktoré sa dlhodobo venuje boju proti nadmernej a nešetrnej ťažbe dreva, nevhodným developerským projektom a zároveň snahe podporovať rekreáciu v súlade s princípmi ochrany prírody. Som spoluautorom Koncepcie rozvoja bratislavských mestských lesov, Zonácie mestských lesov a Dohody medzi hlavným mestom a LESMI SR ohľadom zníženia ťažby dreva. Od roku 2018 pôsobím ako poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta SR Bratislavy za Team Bratislava (Team Vallo) a miestneho zastupiteľstva mestskej časti Nové Mesto.