Denník N

Koľko naozaj stojí doprava zdarma?

Z dopravy sa stala hlavná téma župných volieb. Som tomu rád, pretože dopravu považujem za kľúčovú kompetenciu župy a dlhé roky sa jej venujem aj odborne. Je však smutné, že župan Frešo sa k tomu postavil ako prvotriedny demagóg. Pôvodne som myslel, že sa k doprave zdarma už nebudem vyjadrovať, lebo každému musí byť jasné, že je to len populistické volebné heslo a málokto mu uverí. Frešo však najnovšie vo svojich akváriách začal zbierať podpisy pod petíciu za dopravu zdarma a nachytať sa podľa jeho slov nechalo už desaťtisíc ľudí.

Podľa Freša by mali mať dopravu zdarma všetci obyvatelia bratislavského kraja s trvalým pobytom v BSK. Výpadok na tržbách by pokryli novoprihlásení obyvatelia cez podielové dane a ešte má podľa neho ostať „na obnovu vozového parku, pridanie nových liniek, opravy ciest, financovanie športu, kultúry a školstva, budovanie cyklotrás či záchytných parkovísk“.

Tak teda počítajme spoločne:

Bratislavská MHD je služba dotovaná hlavným mestom Bratislava. V roku 2016 sa na tržbách vyzbieralo takmer 45 mil. eur.

Regionálnu dopravu dotuje bratislavská župa. V roku 2016 na cestovnom vyzbierala 8 mil. eur.

Na cestovných lístkoch železnice vyzbierajú 100 mil. eur v rámci celého Slovenska. Tržby v bratislavskom kraji môžu orientačne predstavovať 15 mil. eur.

Ročný výpadok na cestovnom by teda predstavoval 68 miliónov eur.

A koľko dostanú mestá, obce a župa za novoprihlásených obyvateľov?

V roku 2016 získalo mesto Bratislava 298 eur na obyvateľa a bratislavská župa 133 eur na obyvateľa. Ročný príjem za jedného obyvateľa tak spoločne predstavuje 431 eur.

Vzorec je teda jednoduchý: 68 000 000 eur : 431 eur = 157 772 novoprihlásených obyvateľov

Na to, aby novoprihlásení obyvatelia vykryli stratu na cestovnom, by sa muselo prihlásiť viac ako 157 tisíc obyvateľov, pričom mzdy pre vodičov MHD by museli ostať na rovnakej úrovni ako sú dnes, nemohlo by sa investovať do rozvoja ciest a tratí čí do nákupu nových vozidiel (výrazne zvýšený nápor na verejnú dopravu pritom nepredpokladám, aj v Tallinne sa po zavedení bezplatnej dopravy záujem o cestovanie verejnou dopravou zvýšil len o 1,2 %, pričom sa priemerná dĺžka jednej trasy skrátila o desatinu – to znamená, že nárast spôsobili ľudia, ktorí začali využívať MHD aj na jednu-dve zastávky, ktoré predtým prešli pešo).

Je jasné, že k trvalému pobytu sa prihlási len zlomok tohto počtu obyvateľov (z odhadovaného počtu neprihlásených ľudí 200-250 tisíc je napríklad 50 tisíc študentov, ktorí žijú na internáte, a ktorí by prehlásením trvalého pobytu stratili na internát nárok). A tých 68 miliónov bude musieť župa a mesto zobrať niekde inde. Niekde, kde budú samozrejme chýbať – v nemocniciach, domovoch dôchodcov, na stredných školách, rozpočte pre opravu a údržbu ciest. Ale hlavne, ľudia nejazdia autami preto, že je doprava drahá, ale preto, že je zlá. To je to, čo mal župan 8 rokov riešiť a nespravil vôbec nič.

Župan Frešo doteraz nebol schopný predložiť nijakú relevantnú analýzu ani čísla, ktoré by vyvrátili pochybnosti. Absenciu akejkoľvek serióznej štúdie ilustrujú aj Frešove vyjadrenia. Raz tvrdí, že na vykrytie strát by bolo treba 100 tisíc nových obyvateľov, inokedy že 55 tisíc, vzápätí že 60 či 70 tisíc obyvateľov (viď TU, TU, TU, TU, TUTU).

Zhrnuté a podčiarknuté, doprava zadarmo je podvod. Nielenže je to ekonomický nezmysel a hazard s hlavným mestom Bratislava, ktorý by ohrozil jeho finančnú stabilitu, ale je to aj najdrahšia volebná kampaň všetkých čias na Slovensku.

Autor blogu je kandidátom č. 18 na predsedu BSK a kandidátom č. 59 na poslanca BSK za obvod Petržalka, Jarovce, Rusovce, Čunovo.

Teraz najčítanejšie

Jozef Uhler

Žijem so svojou rodinou v okrajovej časti Bratislavy, v Jarovciach, ktoré ma fascinujú tým, že sú dedina aj mesto zároveň. Ľudia sa tu navzájom poznajú, na ulici vás bez problémov pozdraví človek, ktorého nepoznáte a hovorí sa tu štyrmi jazykmi. Nuž ako kedysi v Prešporku. Vyštudoval som informatiku na Matfyze, ktorý je na Slovensku jednou z najprestížnejších škôl a pre svoj život som si ako IT-čkár mohol vybrať ktorékoľvek iné mesto sveta. Mne sa však páčilo doma. Cítil som, že v Bratislave chcem žiť, pretože tento región spĺňa moje predstavy na pokojný a šťastný život. Chcem, aby každý, kto sa do bratislavského kraja prisťahoval, našiel v ňom svoj domov. Tiež chcem, aby ľudia, čo tu žijú od detstva, nehľadali svoju budúcnosť za hranicami. Toto je môj cieľ a dôvod prečo chcem byť županom a v júni 2016 som ohlásil svoj záujem kandidovať na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja.