Denník N

MediaBrífing: Nemci budú analyzovať politické reklamy. Nechcú, aby sa im na Facebooku dialo to, čo Američanom

Foto: TASR/AP
Foto: TASR/AP

Netransparentné facebookové reklamy, nevhodné zobrazovanie sexuálneho násilia v médiách, titulka týždňa a prehľad toho naj zo žurnalistiky a médií.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra (na konci článku) a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Nemci monitorujú reklamy na Facebooku pred voľbami, robili to už aj Briti

Facebook denne zmaže milión falošných účtov a tento týždeň upravil pravidlá tak, aby znemožnil zarábať šíriteľom nenávisti a falošných správ. Boj s dezinformáciami je pre firmu jednou z najväčších tém posledného roka, reálne výsledky sú však stále rozpačité.

Facebook neposkytuje dostatok informácií partnerom, ktorí odhaľujú hoaxy. Zistenia denníka Washinton Post o tom, že 470 falošných ruských účtov nakúpilo pred americkými voľbami reklamu za 100-tisíc dolárov zas a znova zdôraznili, že problém Facebooku spočíva v jeho netransparentnosti.

Spoločnosť odmieta zverejniť, ako reklamy vyzerali, na koho boli cielené a koľko ľudí ich videlo. Aj preto sa v USA ozývajú hlasy, že Mark Zuckerberg by mal ísť vypovedať pod prísahou do Kongresu.

“Základným princípom politickej reklamy je transparentnosť – politické reklamy sú viditeľné pre každého a každý môže pochopiť, že ide o politické reklamy,” napísal mediálny odborník Siva Vaidhyanathan. Avšak na Facebooku môže byť reklama zacielená tak, že ju vidí len určitá skupina ľudí a iní sa o jej existencii nemusia vôbec dozvedieť.

Keďže Facebook nezverejňuje dostatok informácií, spolupracujú nemecké médiá Spiegel, Süddeutsche Zeitung a Tagesschau s ProPublicou, vytvorili Chrome plugin a žiadajú ľudí, aby si ho nainštalovali a pomohli zbierať údaje o inzercii, ktorá sa im na Facebooku zobrazuje.

Človek si môže pozrieť, prečo reklama, ktorú na Facebooku vidí, sa zobrazuje práve jemu. Chrome plugin zbiera aj tieto dáta, a tak vie lepšie zistiť, na aké publikum boli reklamy cielené. Dáta budú verejné, aby ich mohol ktokoľvek ešte pred voľbami (24.9.) analyzovať.

Podobná aplikácia bola použitá aj pred voľbami v Británii. Tam však autori dáta poskytnú až po tom, čo strany zverejnia svoje výdavky na kampaň. Nechcú to robiť predtým, aby si politici neupravili svoje výkazy.

Zmeňme spôsob, akým zobrazujeme sexuálne násilie

Obete sexuálneho násilia sú v médiách často zobrazované ako bezradné bytosti, zneuctené, skrčené pri zemi alebo na posteli, so zakrytou tvárou. Často sú sporo odeté alebo majú dotrhané oblečenie. Stigmatizované sú teda najmä obete, páchateľov často ani nevidno, zobrazená je len ich silueta, sú silní, nebezpeční a dominantní. Scéna znázorňuje skôr sliedivého šialenca, ktorý útočí v noci.

Také zobrazenia sexuálnych útokov je ale vzdialené od reality. Preto sa indická humanitárna organizácia Breakthrough India rozhodla tento naratív zmeniť. V Indii sú témy sexuálneho násilia v médiách často ilustrované kresbami, Breakthrough India sa preto v spolupráci s dizajnérmi a dobrovoľníkmi rozhodla vytvoriť aletrnatívnu sadu obrázkov, ktorá nebude viktimizovať obete sexuálneho násilia a vyhne sa zaužívanému klišé.

Jedným z výsledkov je napríklad aj tento obrázok, ktorý už nezobrazuje páchateľov ako mocné tajomné tiene, ale ako reálnych obyčajných mužov, ktorí zízajú na ženu. Tá je síce rozmazaná, ale inak vyzerá normálne, nebojí sa, nekrčí sa – a sú to práve títo muži, ktorí vyzerajú zle.

Zdroj: Breakthrough India

Prečo musia novinári stáť v búrke, keď sa blíži hurikán?

Hurikán Irma oživil debatu o tom, či je potrebné posielať reportérov do nebezpečných situácií. Vo svojich živých vstupoch totiž ľuďom pripomínajú, aby nevychádzali von, no sami robia opak. “Prečo tam musia televízne spoločnosti posielať svojich ľudí?” pýtali sa diváci, keď CNN zverejnila video, na ktorom do reportéra vrážal silný vietor. “Myslia si televízni reportéri, že by sme neverili, že je vonku hurikán, keby nestáli v jeho strede?” reagovali diváci. “Toto nie je bezpečné. Mali by ste ísť príkladom,” odkazovali televízii.

V auguste bola regionálna reportérka stanice 12News v štáte Texas vyslaná robiť reportáž o hurikáne Harvey. Musela to robiť ako tzv. multimediálna novinárka, teda sama si zbierala informácie, sama si reportáž natočila aj spracovala. Televízna stanica bola následne kritizovaná: “Vyslať samotnú multimediálnu novinárku, aby pokrývala hurikán, nie je len najlacnejší ťah, aký sme kedy videli, ale bolo to aj veľmi nebezpečné.”

Televízni reportéri oslovení denníkom New York Times k téme povedali, že regionálni novinári môžu byť pod väčším tlakom, keď ich ich šéfovia posielajú do nehostinných podmienok. Zároveň ale uznávajú, že televízia je vizuálne médium a aj zábery z búrky môžu ľudí presvedčiť, aby brali varovania vážne.

V skratke

RTVS
Šéf spravodajstva RTVS Lukáš Diko končí. Spravodajstvo telerozhlasu bude riadiť Juraj Rybanský, televíznemu spravodajstvu bude šéfovať Boris Chmel. Zatiaľ neobsadené zostáva kreslo šéfa rozhlasového spravodajstva. (aktuality.sk)

Nemecké voľby
Nemecko zatiaľ nečelí takému množstvu fake news, ako to bolo v prípade volieb v USA a vo Francúzsku, tvrdia fact-checkeri. (poynter.org)

Fake news
Označovanie fake news má malý, na mladých ľudí a voličov Trumpa dokonca opačný efekt. Ukázal to výskum Yale University. Novinár Craig Silverman ale upozorňuje, že na tom vlastne nezáleží, pretože s každou odhalenou dezinformáciou môže Facebook zlepšiť svoj algoritmus. (politico.com, buzzfeed.com)

WSJ
Novinári denníka Wall Street Journal majú pochybnosti o tom, ako ich noviny informujú o Donaldovi Trumpovi. Redakciu v posledných mesiacoch opustilo viacero skúsených novinárov, ktorí kritizujú šéfredaktora Gerryho Bakera za láskavý prístup k Trumpovi a upozorňujú aj na blízky vzťah amerického prezidenta k majiteľovi Journalu Rupertovi Murdochovi. (guardian.com)

Facebook
Ľudia prestávajú na Facebooku zdieľať osobný obsah, strácajú pocit intimity, sieť sa stáva stále viac verejným priestorom a je stále agresívnejšia. “Svojím používateľom dáva Facebook stále jasnejšie najavo, že nie sú zákazníci, ale produkty,” píše Michal Zlatkovský. (irozhlas.cz)

Sputnik
FBI vyšetruje ruskú agentúru Sputnik, ktorá vraj mala tiež hrať úlohu v ovplyvňovaní amerických prezidentských volieb. FBI má k dispozícii disk s tisíckami interných dokumentov ruskej agentúry. (yahoo.com)

Robot
Za rok vydal Washinton Post 850 článkov napísaných robotom. Redakčný systém Heliograf vydal prvých 300 textov počas vlaňajšej olympiády v Riu. Tieto články vygenerovali 500-tisíc klikov, čo nie je veľa, avšak inak by vôbec nevznikli, lebo redakcia by na ne ľudí nevyčlenila. (digiday.com)

Výskum
Súčasný mediálny výskum sa venuje najmä fake news, sociálnym médiám a novým novinárskym praktikám, chýbajú výskumy hľadajúce nové ekonomické modely médií. Konštatuje to Rasmus Kleis Nielsen vo svojej analýze 150 odborných prác prihlásených na konferenciu 2017 Future of Journalism. (rasmuskleisnielsen.net)

Hoax
V Česku vznikol web novlnky.cz, ktorý pripomínal skutočný spravodajský portál novinky.cz a šíril hoax o tom, že prezident Miloš Zeman udelí štátne vyznamenanie svojmu hovorcovi. Autori tak chcú dostať ľudí k voľbám. Stránka je už nedostupná. (lidovky.cz)

Rusko
Z Ruska v obave o svoj život utiekla komentátorka novín Novaja Gazeta a rádia Echo Moskvy Julia Latynina. Pred týždňom jej podpálili auto, v júli na ňu zaútočili neznámym plynom. Novinárka so sebou zobrala aj svoju rodinu a do Ruska sa v najbližšom čase nehodlá vrátiť. (sita)

Vysoké školy
Filozofická fakulta UK v Bratislave pripravuje kurz o propagande a dezinformáciách. Kurz s názvom “Liberálna demokracia v čase alternatívnych faktov” bude bývať pre študentov vždy vo štvrtok a prinesie 12 prednášok odborníkov z viacerých katedier a z praxe.

Trump
Novinári pripravujú knihu o prvom roku Donalda Trumpa v úrade. Knihu píšu korešpondenti z Bieleho domu Maggie Habermanová a Glenn Thrush, ktorí pracovali pre Politico a dnes píšu pre New York Times. Kniha má vraj byť niečo viac ako len zbierkou intríg z Washingtonu. (vanityfair.com) 

Titulka týždňa

Hlavnou témou najnovšieho New York Times Magazine je veľká reportáž o prokremeľskej televízii RT.

Očakávané udalosti a deadliny

21.9. V bratislavskom Goetheho inštitúte sa bude konať otvárací večer k projektu Dáta:Demokracia, ktorý sa zaoberá digitalizáciou a kladie otázky k téme kontroly a cenzúry informácií.

22.9. Uzávierka prihlášok na výmenný pobyt v rámci programu Digital Communication Network. Vybraní uchádzači môžu stráviť 18 dní na fellowshipe v USA.

22.9. Uzávierka prihlášok pre novinárov, ktorí chcú získať grant na účasť na konferencii World Science Forum v Jordánsku. Vybraných 25 novinárov bude mať pokryté náklady vo výške do 350 eur.

22.9. Uzávierka prihlášok na fellowship v New Yorku o informovaní o násilí, konfliktoch a tragédiách. Vybraných 12 novinárov bude mať pokryté výdavky na dopravu, ubytovanie a stravu.



 

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.