Denník N

Kampaň zadarmo je podvod

Vo štvrtok ráno napadol župan Frešo iného kandidáta na Facebooku kvôli prehnanej kampani. Je fajn, že župan dbá na férovú súťaž. Ideálne by bolo, keby začal u seba.

Župan Frešo kampaňuje už niekoľko týždňov. Po ostatnom článku v denníku Plus JEDEN DEŇ som sa pozrel na jeho transparentný účet. Pretože ma zaujímalo, koľko jeho polepy vozidiel MHD, noviny, či 4 veľké kontajnery, ktoré obiehajú kraj v sprievode ťažkej techniky stoja.

Čakal som všeličo, ale že tam nájdem čistú nulu, to naozaj nie. Podľa zákona má kandidát povinnosť platiť všetky kampaňové účty z transparentného účtu. Župan Frešo nezaplatil z tohto účtu dodnes nič. Hovoril som si, že možno to postupne nabehne. Pred pár dňami som tam objavil mínus 1,71 eura. Takže nabehlo – poplatok za vedenie tohto zbytočného účtu.

Zdalo sa mi, že je to nedôstojné. Preto som mu včera to 1,71 eura poslal. A aktuálne sú fakty takéto: celú Frešovu kampaň som zaplatil ja.

Poctivé financovanie kampaní je pre mňa alfou a omegou súčasnej politiky. Neviem pochopiť, že to niekto nedokáže rešpektovať. Stávalo sa to aj v minulosti a niektorí v tom pokračujú dodnes. Jeden kandidát si transparentný účet založí až po útoku iného kandidáta, ktorý zas doteraz nevysvetlil ani svoje dve primátorské kampane, ktorých státisícové účty údajne spláca z učiteľského platu. Ďalší sa pohoršuje na facebooku a pritom je jeho transparentný účet pustý ako cestovný poriadok Slovak Lines v malej obci.

Keďže od začiatku chcem mať jasné a zrozumiteľné financovanie kampane, aby nevznikali pochybnosti, transparentný účet som zriadil ešte v januári 2017, pol roka predtým ako to vyžadoval zákon. Všetky úhrady platím priamo dodávateľským spoločnostiam bez sprostredkovateľa – nejakej mediálnej agentúry, aby bolo presne jasné, ktorá položka stála koľko. Na prichádzajúce otázky odpovedám presnými číslami. Odmenou za to mi je, že ma potom označujú za kandidáta s najdrahšou volebnou kampaňou, čo je absolútne absurdné. Po dnešku môžu písať, že neplatím len svoju kampaň, ale už aj kampaň Pavla Freša.

Rád by som sa namiesto financovania bavil o odborných riešeniach, ktoré kraj potrebuje. Namiesto toho musím dnes chrániť ľudí vysvetľovaním, že doprava zadarmo je nezmysel, aby sa nenechali nachytať. Pretože doprava zadarmo je podvod. Rovnako, ako kampaň zadarmo.

Teraz najčítanejšie

Jozef Uhler

Žijem so svojou rodinou v okrajovej časti Bratislavy, v Jarovciach, ktoré ma fascinujú tým, že sú dedina aj mesto zároveň. Ľudia sa tu navzájom poznajú, na ulici vás bez problémov pozdraví človek, ktorého nepoznáte a hovorí sa tu štyrmi jazykmi. Nuž ako kedysi v Prešporku. Vyštudoval som informatiku na Matfyze, ktorý je na Slovensku jednou z najprestížnejších škôl a pre svoj život som si ako IT-čkár mohol vybrať ktorékoľvek iné mesto sveta. Mne sa však páčilo doma. Cítil som, že v Bratislave chcem žiť, pretože tento región spĺňa moje predstavy na pokojný a šťastný život. Chcem, aby každý, kto sa do bratislavského kraja prisťahoval, našiel v ňom svoj domov. Tiež chcem, aby ľudia, čo tu žijú od detstva, nehľadali svoju budúcnosť za hranicami. Toto je môj cieľ a dôvod prečo chcem byť županom a v júni 2016 som ohlásil svoj záujem kandidovať na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja.