Denník N

Širokého prsty v čudnom sanitkovom tendri?

ilustračné foto: TASR
ilustračné foto: TASR

Kým Váhostav je na pokraji krachu, jeho skutočný majiteľ Juraj Široký podľa médií rozširuje svoje luxusné impérium na Bahamách. Ako je to možné? Nemal by hroziť bankrot aj jemu? Sedliacky rozum velí, že áno. Prečo to tak nie je? Jednu z možných odpovedí načrtnem v tomto blogu.

Transparency International Slovensko zverejnilo v uplynulých dňoch komplikovanú sieť schránkových firiem, ktoré priamo alebo sprostredkovane spravujú akcie Váhostavu. Sú medzi nimi aj štyri novozélandské spoločnosti: Draeger Holdings Co. Limited, Pakema Holdings Co. Limited, Havelock Limited, Torrelaguna Limited. Tieto 4 schránkové firmy majú mnoho spoločného:
1. v rovnakom čase boli založené na adrese Parnell Road 280, Auckland
2. v rovnakom čase boli presťahované na 18 Stanley Street, Auckland
3. majú rovnakého administrátora (správcu schránky), v osobe Geoffrey Peter CONE.
Geoffrey z Nového Zélandu (resp. niekto, pre koho spravuje akcie Váhostavu) zrejme stavebníctvu až tak nerozumie, pretože Váhostav musel ísť do reštrukturalizácie. Neporovnateľne lepšie mu ide karta v našom zdravotníctve. Príbeh, ako sa v ňom ocitol, sa zdá akoby z prostredia Sicílie… Reč je o najúspešnejšom prevádzkovateľovi sanitiek na Slovensku, o spoločnosti FALCK EMERGENCY.
FALCK s novým „investorom“
Dánsky FALCK už niekoľko rokov úspešne podniká v zdravotníctve po celom svete. V roku 2009 cez FALCK SLOVAKIA prevádzkoval na Slovensku 74 záchraniek (tzv. licencovaných bodov Ministerstva zdravotníctva SR). Dáni v tom čase vlastnili 100% dcérskych spoločností na Slovensku a aj ich tunajšiu matku. Zmena nastala na prelome rokov 2009/2010, počas prvej vlády Roberta Fica, kedy slovenskému Falcku vypršali licencie na záchranné body a museli sa o ne znovu uchádzať v súťaži. Dáni vtedy (v rozpore so zdravým rozumom a s elementárnou ekonomickou logikou) zriadili ďalšiu slovenskú „matku“ s názvom FALCK EMERGENCY, ktorej predali polovicu svojho podielu z FALCK SLOVAKIA. Táto duplicita nedávala žiaden zmysel až dovtedy, kým sa na mimoriadnom valnom zhromaždení odkryla identita akcionára novej polovičnej matky FALCK EMERGENCY: bola ním CARTERTON SPRINGS HEALTHCARE LIMITED. Túto novozélandskú schránkovú firmu založil na Parnell Road 280 v Aucklande Geoffrey Peter CONE, správca schránok nacucnutých na Váhostave. Dnes je aj táto spoločnosť presťahovaná na 18 Stanley Street v Aucklande.
Takže čo sa vlastne udialo? Dánsky vlastník mimoriadne úspešného slovenského FALCKu (v roku 2009 čistý zisk takmer 1,5 milióna eur) predal polovicu svojej firmy (a teda aj polovicu potenciálneho zisku v prípade obnovenia licencií) v čase obnovovania licencií Ministerstvom zdravotníctva SR novozélandskej schránkovej firme s identickým pozadím, aký má Váhostav.
 Čudný tender, divný prevod akcií
Prečo sa Dáni rozhodli vzdať polovice ročného zisku práve v čase, keď Richard Raši rozhodoval o tom, či so svojimi záchrankami budú môcť na Slovensku aj naďalej podnikať? To vedia najlepšie len oni sami. Proces udelovania licencií bol pritom vrcholne netransparentný. V rozpore so zákonom ako aj s akýmikoľvek pravidlami súťaže sa uchádzači o licencie na prevádzkovanie záchraniek museli dopredu vzdať možnosti námietok či opravných prostriedkov voči výsledkom konania. O neprehľadnom sanitkovom tendri, o záujme Širokého vstúpiť do FALCKu, ako aj o podivnom mlčaní dánskej firmy sa písalo napr. tu. FALCKu sa nakoniec mimoriadne darilo: zvýšil si počet záchranných bodov aj na úkor štátnych záchraniek zo 74 na 91 bodov. Za druhej vlády Roberta Fica získal ďalšie a dnes má pod palcom až 107 staníc ZZS (viac ako tretinu všetkých v SR). Pochopiteľne sa paralelne zvyšoval aj čistý zisk, o ktorý sa FALCK musí deliť s druhou „matkou“: podľa údajov z Registra účtovných závierok v roku 2013 išlo o sumu 2,5 milióna eur, v roku 2014 o 4,2 milióna eur. Pre dokreslenie situácie len uvediem, že kúpna cena (menej než 2,7 mil€) sa „novozélandskému“ investorovi vrátila  v dividendách už za 2 roky (50% návratnosť ročne – kto iný ako „investor opitý ako Dán“ vám ju ponúkne?).
Cui bono?
A koho záujmy zastupuje podnikavý Novozélanďan Geoffrey z pozadia Váhostavu a FALCK EMERGENCY? Pre tých, ktorým to ešte stále nedochádza, ešte jedna doplňujúca informácia: vo všetkých aktivitách vo FALCK EMERGENCY je zastupovaním CARTERTONu splnomocnená advokátska kancelária FUTEJ&Partners prostredníctvom JUDr. Futeja.  V sídle tejto advokátskej kancelárie sa konalo aj mimoriadne valné zhromaždenie FALCK EMERGENCY, na ktorom bola do orgánov firmy nominovaná advokátka z tejto istej kancelárie Mgr. Radoslava Geržová. JUDr. Futej o sebe prehlasuje, že je vlastníkom polovičného podielu v zdravotnej poisťovni Dôvera prostredníctvom spoločnosti PREFTO, pričom médiá opakovane spájajú tento podiel s J. Širokým. Mgr. Radoslava Geržová z AK Futej&Partners sa „preslávila“ aj pôsobením v spoločnosti MEDICAL GROUP (kauza CT), ktorá sídli v budove Širokého firiem vedľa bratislavského zimného štadióna.
107 záchranárskych staníc garantuje pre akcionárov FALCK-u niekoľkomiliónový zisk minimálne na 6 rokov – do vypršania licencie. Pri problémoch Váhostavu môžu Geoffrey a jeho slovenská „spojka“ mávnuť rukou. Im vďaka čudnému sanitkovému tendru bankrot nehrozí. A my ostatní môžeme peniaze chýbajúce v slovenských nemocniciach hľadať aj na Novom Zélande. Určite je im tam dobre.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Marcel Klimek

autor trilógie "Nemecký štandard pre Slovensko", makroekonóm Ekonomického inštitútu a podpredseda dozornej rady Všeobecnej zdravotnej poisťovne