Denník N

Doprave pomôže hlavne parkovacia politika

Župná volebná kampaň je v plnom prúde a ako to už v kampaniach býva, kandidáti sa snažia zaujať všelijakými riešeniami. Musím súhlasiť, že jedným z našich najväčších problémov je doprava a množstvo áut v meste. A zároveň chcem pripomenúť, že prvý krok k lepšiemu parkovaniu a kvalitnejšiemu verejnému priestoru majú v rukách mestskí poslanci – a mnohí z nich kandidujú aj do župy.

To riešenie je na stole už vyše roka a čaká na posledný krok: schválenie štatútu k parkovacej politike, ktorá zvýhodní Bratislavčanov, umožní mestu regulovať parkovanie v uliciach a motivovať dochádzajúcich ľudí, aby využívali verejnú dopravu. Som presvedčený, že najväčším problémom nie je cena cestovných lístkov, ale absencia pravidiel pre parkovanie, keďže momentálne môžu dochádzajúci ľudia svoje autá parkovať prakticky kdekoľvek a takmer všade zadarmo.

Samozrejme, ide aj o peniaze. Parkovacia politika je jediným naozaj účinným motívom na to, aby sa ľudia, ktorí tu žijú, prihlásili na trvalý pobyt. Je ich takmer 200 tisíc! Ak sa prihlási len zlomok z tohto počtu, Bratislava získa mnoho miliónov eur, ktoré dnes chýbajú na ešte intenzívnejší rozvoj: opravy ciest, stavbu záchytných parkovísk, parkovacích domov a hlavne na skvalitňovanie verejnej dopravy. Len 15 tisíc novo prihlásených ľudí znamená okolo 5 miliónov eur do mestskej kasy navyše. Každý rok. To je takmer polovica rozpočtu na opravu ciest, alebo desiatky moderných bezbariérových zastávok.

Schválenie parkovacej politiky je akousi skúškou správnosti: každý jeden politik, ktorý to s podporou lepšej dopravy myslí vážne, musí vedieť, že bez parkovacej politiky budú všetky ostatné riešenia jalové. Ľudia aj tak prídu svojimi autami až do mesta a budú okupovať každý voľný priestor tak, ako je tomu teraz.

Samozrejme, medzitým stále pracujeme na tom, aby bola doprava lepšia – opravujeme najviac ciest v histórii mesta, kupujeme nové moderné električky a autobusy, spustili sme zdieľanie elektromobilov, zapracovali sme na zvýšení počtu vlakov, pripravujeme záchytné parkoviská a parkovacie domy, budúci rok spustíme aj zdieľanie bicyklov. Bez parkovacej politiky to sú však všetko čiastkové riešenia, ktorých efekt sa naplno prejaví až po jej zavedení.

Je pred voľbami a politici sú ochotnejší počúvať svojich voličov. Ak vám záleží na lepšej doprave a lepších verejných priestoroch, skúste požiadať svojho poslanca, aby parkovaciu politiku podporil. Aby sa znovu nestala predmetom politických hier, zákuslisných dohôd a nástrojom osobnej pomsty niektorých frustrovaných poslancov. Pretože ak parkovacia politika neprejde, budeme všetci aj naďalej zbytočne prešľapovať na mieste medzi kopami cudzích áut, ktoré zaberajú miesto a Bratislavčanom neprinášajú absolútne nič.

Teraz najčítanejšie

Ivo Nesrovnal

Narodil som sa v Bratislave 19. mája 1964. Bývali sme na Jelačičovej. Po ukončení gymnázia som chcel študovať históriu, lebo dejiny ma vždy priťahovali. Nakoniec som však išiel na právo. Vo vzdelávaní som pokračoval ďalej na univerzitách v USA, Nemecku a Francúzsku. Profesionálnu dráhu som začal v Akadémii vied a ako právnik som mal tú česť pracovať so skvelými ľuďmi v kancelárii prezidenta Václava Havla. Ako advokát som žil a pracoval v rôznych európskych krajinách. Trinásť rokov som spoluviedol pobočku renomovanej medzinárodnej advokátskej kancelárie Gleiss Lutz Rechtsanwälte pre Česko a Slovensko. Dlhšie som žil v Hamburgu, Štuttgarte, dobre poznám Viedeň, Mníchov, Zurich či Kodaň. Po návrate zo zahraničia som ostal z mnohých vecí v Bratislave nemilo prekvapený. Odstup od západnej Európy sa zväčšil, Bratislava strácala konkurencieschopnosť a vypadla z rebríčkov kvality života. V roku 2009 som preto vstúpil do komunálnej politiky a stal som sa poslancom mestského zastupiteľstva. Pochopil som, že keď chce človek meniť veci, mal by začať niečo robiť. Pre mesto sme spolu s kolegami, mestskými poslancami vykonali kus roboty. Snaha vyvrcholila v roku 2014 zvolením za primátora hlavného mesta SR Bratislava.