Denník N

Týždeň v reklame: bača v treťom tisícročí a ako funguje taxík (+ hudba v reklame)

Politická komunikácia je vždy háklivá téma, najmä ak sa snaži byť kreatívna. Ale aj veľa iného sa udialo minulý týždeň.

Bača v politickej kampani

Prekvapilo ma, že v tomto tisícročí príde kandidát na relatívne vysokú politickú funkciu s tak oldskúlovou a otrepanou vecou ako je írečitý bača (či kto). A stalo sa. Lunter propaguje návrh, aby sa korbáčiky od lokálneho syrára predávali v hoteli vo vedľajšej dedine sťažujúcim sa junákom. Sú aj takí novinári, ktorí spochybňujú tento nápad, ktorý vo svojom blogu vysvetľuje priamo kandidát. Ale vráťme sa k videu – podľa mňa dlhé, dramaturgický slabé, ale ľudia sa bavia a vraj to aj dopozerali mnohí. Inak krásnym a funkčným príkladom použitia bačov v komunikácii je dlhodobý a úspečný koncept Coop Jednoty.

https://www.facebook.com/lunter2017/videos/238754819982867/

Veď uvidíme, ako toto celé dopadne, zatiaľ ma naťahovačky Kotlebových súperov skôr zosmutňujú – od nepodpísania spoločného memoranda, cez spochybňovanie prieskumov, až po urážačky kvôli dedlajnom. Zatiaľ to najlepšie vystihla Cynická obluda. A inak Nitra ako? Kto tam ide poraziť Uhríka?

 

UBER vysvetľuje, na čo je dobrý taxík

Vedeli ste, že ak si zlomíte nohu, nemusíte šoférovať sami, ale môžete ísť na rontgen taxíkom? Alebo keď idete na alebo z tréningu rugby (inak zvláštny výber športu v reklame na Slovensku, ale tak začína na „R“). Ak nie, tak vám pomôže aktuálna kampaň kontroverznej (taxi)služby UBER.

Aké asi bolo zadanie? Potrebuje UBER povedať ľuďom, že čo to vlastne je? Že niečo ako taxík? Ak aj áno, prečo nekomunikuje svoj odlišovač, benefit, niečo, v čom je lepší ako iní? Napríklad ako agresívni taxikári, ktorí vodičov UBERu už fyzicky napádajú.

Inak, chvíľu som si myslel, že toto je už paródia na tú kampaň:

Ale asi nie je. Ale to je tá chvíľa, kedy by som copywriterovi povedal: UBER.

Exportujeme kreativitu

Je super, keď sa niektorej zo slovenských agentúr podarí vytvoriť komunikačný koncept, ktorí funguje aj na iných trhoch. MUW Saatchi & Saatchi (spolu s pražskou pobočkou) najnovšie osviežilo reklamné bloky prácou pre IKEA, ktorá okrem Slovenska fičí aj v Česku, či Maďarsku.

Toto bola podľa mňa najlepšia práca zo shortlistovaných kampaní minulého mesiaca, ktoré som ako porotca hodnotil pre Medialne.sk.

Hudba v reklame

Hudba môže okrem emócií prinášať aj reklamné posolstvá. Podčiarknuť ich a podporiť tak to, aby si ich ľudia lepšie zapamätali. O tom hovorím v mojom videu pre Sketcher.sk plnom brutálnych využití hudby v reklamách značiek Cadbury, Adidas či naozaj bizarnej spievajúcej krevete pre MailSchrimp. Pozrite si to, sú to fakt skvelé veci, aha:

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1177899155688401/

V slovenských reklamách sa málokedy objaví na mieru komponovaná hudba. V reklamných blokoch väčšinou počujeme otrepané kompozície z lacných hudobných databáz. Dokonca na tohtoročný národný festival kreativity Zlatý klinec boli prihlásené dva spoty pre rôznych klientov s rovnakou hudbou. Pritom máme na Slovensku vymakaných hudobných tvorcov, my v Respect APP často spolupracujeme s Viktorom Hazardom, ktorý spolu s Jurajom Markovičom a speváčkou skupiny Puding pani Elvisovej Slivkou pripravil napríklad túto skladbu:

Tak a dajme si na záver jednu haluz, ktorá sa mi do videa o hudbe v reklame nakoniec nevošla.

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: ako hrať lode na Zemanovom účte, smrteľná kampaň ŽSR a votrelec z baklažánu (+ako mŕtvy Nehera neprišiel) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

 

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency