Zápchy nezmiznú, ani keby sme za cestovanie MHDčkou ľuďom platili

Týždeň mobility v Bratislave ukazuje, že doprava zadarmo nič nerieši. Je fajn, že mesto podporuje cestovanie verejnou dopravou, ale v týchto dňoch je vidieť, ako to vyzerá v praxi.
Ak nemáte to šťastie a nejazdíte električkami, trčíte v rovnakých zápchach, ako všetky ostatné autá. Tie autá, z ktorých vodiči nevystúpili, ani keď je pre nich MHD zdarma. Pretože väčšine ľudí je pohodlnejšie tráviť zápchu v aute, ako v autobuse, ak to trvá rovnako dlho.
Hlavným problémom je množstvo áut v meste, absencia pravidiel parkovania, takmer žiadne obmedzenia pre autá dochádzajúce do mesta a hlavne žiadne záchytné parkovacie domy s napojením na MHD. Rovnako podvýživená frekvencia prímestských spojov, kde vlaky chodia zriedka a preplnené, autobusy paralelne s vlakmi a stojace v rovnakých zápchach, ako ostatné autá. Je jasné, že v takomto stave takmer každý, kto môže, volí auto.
Všetky tieto veci má riešiť systém integrovanej dopravy a jeho správca – firma, kde má väčšinu župa – Bratislavská integrovaná doprava. Dlhodobo hovorím, že BID má mať zodpovednosť aj za záchytné parkoviská, pretože ich budú využívať predovšetkým dochádzajúci obyvatelia kraja. Rovnako som presvedčený, že v záujme BID je aj lepšie taktovanie dopravy, zrušenie paralelných vlakov a autobusov, posilnenie pohodlnejšej a rýchlejšej koľajovej dopravy a aj výstavba integrovaných dopravných terminálov, kde prestúpite z autobusu do vlaku na jednom nástupišti. Tak, ako to funguje napríklad v Brne. Toto všetko sú úplne základné veci. A kým nebudú fungovať, cesty budú plné, aj keby sme ľudom za cestovanie autobusmi stojacimi v zápchach platili.