Denník N

Zuckerberg sa vrátil z rodičovskej dovolenky a už ohlásil zmeny pre politikov na Facebooku (MediaBrífing)

Týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike.

Najdôležitejšou správou týždňa sú informácie o možnom predaji TV Nova a Markíza. Detaily sú zatiaľ na úrovní klebiet, preto ich nebudeme analyzovať, vývoj ale budeme sledovať, pretože podobne ako špekulácie o predaji slovenského Ringieru (Nový Čas), ide o veľmi dôležitú tému. Ak by sa totiž potvrdilo, že medzi záujemcami o kúpu súkromných televízií sú okrem čínskych investorov aj PPF Petra Kellnera, Andrej Babiš či skupina Penta, po roku, kedy sme sa sústredili najmä na konšpirácie a hoaxy, by na Slovensku opäť ožila iná téma – koncentrácia médií a ich oligarchizácia.

Zuckerberg: Nechcem, aby niekto používal Facebook na podkopávanie demokracie

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg predstavil 9 krokov, ktoré sa firma chystá urobiť, aby skomplikovala prípadné zasahovanie do volieb. Facebook napríklad poskytne americkému Kongresu dáta o vyše 3000 reklamách, ktoré pred prezidentskými voľbami nakúpila prokremeľská firma.

Politické reklamy majú byť v budúcnosti transparentnejšie. Človek by mal po novom vedieť, ktorá facebooková stránka za reklamu zaplatila, ale aj to, aké iné reklamy zacielila na iných ľudí. Ešte pred časom zástupcovia Facebooku tvrdili, že tieto informácie sú tajné, dnes Zuckerberg hovorí, že budú dostupné v najbližších mesiacoch.

Zuckerberg tiež sľúbil, že firma sprísni overovanie politických reklám, zdvojnásobí počet ľudí, ktorí majú na starosti “election integrity” a bude zdieľať viac informácií s technologickými a bezpečnostnými firmami.

Dôvodom ohlásených zmien môžu byť aj silnejúce hlasy, ktoré v Amerike volajú po federálnej regulácii online reklamy. Tá je na rozdiel od reklamy v televízii či rádiu prakticky bez dohľadu.

Zatiaľ nie je jasné, ako budú jednotlivé zmeny v praxi vyzerať a aké výsledky prinesú. Otázkou tiež zostáva, čo bude považované za politickú reklamu a čo už nie. Skeptici tiež upozorňujú, že informácia o tom, ktorá stránka reklamu kúpila, nemusí byť dostatočná – zistiť, kto za facebookovou stránkou stojí, býva totiž často nemožné.

+ V boji proti online extrémizmu sa dá robiť viac, priznali zamestnanci Facebooku v sídle OSN. Pomôcť má umelá technológia, hoci tú čaká ešte dlhý vývoj.  (theguardian.com)

+ Koho chránime – ženy šoférky, čierne deti alebo bieleho muža? Odpoveď: bieleho muža. Aspoň to tvrdili interné pravidlá pre adminov Facebooku, ktoré v júni zverejnila ProPublica. Už to vraj neplatí, pravidlá sa vraj zmenili. (propublica.org, hyperorg.com)

+ Ako Facebook mení internet. New York Times urobil 10-minútový dokument, ktorý sumarizuje debaty okolo snahy Facebooku zaviesť bezplatný internet do chudobných oblastí sveta, čo je občas označované aj ako digitálny kolonializmus. (nytimes.com)

+ Možno už ani Facebook nerozumie vlastnému algoritmu. Systém, ktorý určuje, aké príspevky sa nám v newsfeede objavia, má 60 miliónov riadkov kódu a učí sa, čo by nás mohlo zaujímať, na základe viac než 100-tisíc rôznych signálov. (theguardian.com)

+ Bloomberg Businessweek napísal veľký text o politickom prebudení Zuckerberga. (bloomberg.com)

Titulka najnovšieho vydania Bloomberg Businessweek

Amazon navrhoval ľuďom kúpu veci potrebných na vytvorenie bomby

Britská televízia Channel 4 zistila, že pri kúpe inak neškodných látok (používaných napríklad v potravinárstve) ponúkal algoritmus obchodu Amazon zákazníkom ďalšie produkty, ktoré spolu môžu tvoriť bombu.

Ľudia sa tak pri kúpe legálnej látky dozvedeli, že by si mali kúpiť napríklad aj ložiská, tlačidlové spínače, káble či diaľkový ovládač. Odporúčania na ďalšie produkty boli uvádzané pod hlavičkou “zákazníci, ktorí kúpili toto, kúpili tiež toto”.

Spoločnosť reagovala, že predáva len produkty, ktoré povoľuje zákon a je pripravená spolupracovať s políciou pri prípadnom vyšetrovaní. Britská televízia sa na záver svojej reportáže spýtala, koľko podobných nákupov už ľudia urobili, keď systém e-shopu tvrdí, že tieto látky sú “často nakupované spoločne”.

Doplnené 23.9. o 10:10: Maciej Cegłowski upozorňuje, že niektoré tieto látky sa bežne používajú na experimentoch na stredných školách.

Podobne nepríjemná situácia sa stala pred týždňom Facebooku, ktorý umožnil cieliť reklamu na ľudí označených kategóriami “hejteri židov”, “ako upáliť židov” či “história toho, ako židia zničili svet”. Facebook o tom vôbec nevedel, teraz sľubuje, že vyčlení viac ľudí, aby automatický systém reklám kontrolovali.

Ako kúpiť na Amazone bombu? Zdroj: Channel 4

V skratke

Televízia
Seznam.cz požiadal o licenciu pre televízny kanál. Predpokladá sa, že firma chce vytvoriť serióznejšiu komerčnú spravodajskú televíziu, odštartovať by mohla v novembri. Tím novinárov posilní Filip Horký, ktorý bude krízovým reportérom. (rozhlas.cz, lupa.cz)

Deti
Detská televízna stanica Cartoon Network začala 20. septembra vysielať v češtine a slovenčine. Okrem lineárneho televízneho vysielania pripravuje aj programy pre internet a sociálne médiá. (mediaguru.cz)

Mémy
Tvorca žabiaka Pepe the Frog nechce, aby bol naďalej symbolom hnutia alt-right. Právnici Matta Furiea informovali viaceré weby a alt-right predstaviteľov, aby animovanú zelenú postavičku prestali používať, pretože porušujú autorské práva. (motherboard.vice.com)

Print
Hudobno-spoločenský magazín Rolling Stone je na predaj. Dvojtýždenník vychádza v náklade 1,46 milióna výtlačkov, no má ekonomické problémy. Jeho zakladateľ Jan Wenner chce predať svoj 51-percentný podiel. (theguardian.com)

Reklama
Reklamné agentúry kritizujú Apple, že v novom prehliadači Safari bude blokovať cookies potrebné na cielenie reklamy. Apple reaguje, že systém nebude blokovať cookies na stránkach, ktoré človek navštevuje, bude len chrániť ľudí, aby neboli sledovaní všade na webe. Niečo podobné chystá aj Google, Chrome by mal obsahovať blokovanie reklám od roku 2018, prestane tiež automaticky púšťať videá, ak v nich bude zapnutý zvuk. (loopinsight.com, wsj.com, venturebeat.com)

Technológie
Rozprávanie sa zo zariadeniami môže priniesť ešte väčšiu revolúciu ako príchod iPhonov. Už dnes je 20 percent vyhľadávaní na mobiloch robených hlasom. Po klikaní myškou a dotykovom ovládaní môže hlasové ovládanie predstavovať tretiu veľkú technologickú vlnu. (niemanlab.org)

Kniha
Vyšlo druhé vydanie knihy Online Journalism Handbook. Kniha je oproti prvému vydaniu takmer úplne prepísaná a o 50-tisíc slov dlhšia. Pribudli kapitoly o sociálnych médiách a četovacích aplikáciách, livebloggingu a mobilnej žurnalistike. (Mimochodom, prvé vydanie vyšlo aj v slovenčine, za 24 eur ho predáva Aliancia Fair-play na [email protected].) (onlinejournalismblog.com)

Vysoké školy
Oxfordská univerzita má prvýkrát v histórii profesora politickej komunikácie. Stal sa ním Rasmus Kleis Nielsen, šéf Reuters Institute for the Study of Journalism. Jeho úlohou bude vysvetľovať študentom, ako fungujú médiá. (journalism.co.uk)

Data
51 percent zahraničných redakcií má dátového novinára. 42 percent reportérov pravidelne používa dáta pri práci. Vyplýva to z výskumu Googlu a PolicyViz robenom na redakciách z USA, Británie, Nemecka a Francúzska. (blog.google)

Terorizmus
Twitter v prvom polroku 2017 odstránil 299 649 účtov za propagovanie terorizmu. Ide o 20-percentný pokles oproti predchádzajúcemu polroku. Tri štvrtiny účtov boli zrušené ešte skôr ako zverejnili svoj prvý príspevok. (reuters.com)

Falošné recenzie
Amazon zmazal 900 recenzií k novej knihe Hillary Clintonovej. Profil jej novej knihy What Happened? totiž zaplavili trollovia, ktorí knihe dávali len jednu hviezdičku, aby znížili jej celkové hodnotenie. S fake recenziami od botov majú na Amazone dlhodobo problém aj iní. (qz.com, digiday.com)

Očakávané udalosti a deadliny

25.9. Uzávierka súťaže amatérskych a profesionálnych fotografov Travel Photography of the Year (TPOTY) Awards.

28.9. Premietanie filmu Who am I? (2014) v bratislavskom Goetheho inštitúte.

29.9. Uzávierka prihlášok na Knight Visiting Nieman Fellowships na Harvarde. Program je zameraný na krátkodobý výskum v oblasti žurnalistiky.

Facebookový príspevok týždňa


MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom:



 

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.