Denník N

Týždeň v reklame: Angelika predáva úroky, Babiš neblábolá a Róm počúva Bieleho (+ako úprimné kurča EFFIE vyhralo)

Politické kampane vrcholia. Našťastie v okolitých krajinách, u nás zatiaľ pokoj. My zmierňujeme napätie v politike, náboženstve a medzi rasami reklamou. Vlastne nie reklamou, ale hudbou.

Politický bizár

Najhoršia vec, čo sa môže politikom stať v kampani, je snaha o kreativitu. Nebudem napínať, urobí to za mňa toto video:

Toto hnutie možno vyhrá voľby v Česku. Ak sa tak stane, ostáva nám len dúfať, že nikto nebude pripisovať nejaké zásluhy tomuto videu. Keď už sme pri víťazoch volieb, oveľa kultivovanejšiu kreativitu zvolila strana Angely Merkel. Využila jej fotografiu z roku 1957 s hedlajnom: „Pre Nemecko, v ktorom sa každý môže stať všetkým (čímkoľvek).“ Milé, že?

 

Angelikou na úvery

Opäť prišla sezóna prerábania filmov na reklamu. Mám tento formát rád. Poštová banka po repozicioningu na svojom Facebooku, prichádza s novým konceptom aj v televíznom vesmíre.

https://www.youtube.com/watch?v=69kZ-8RUVdo

Okrem dojáku stavila agentúra Wiktor Leo Burnett aj na akčný film v hlavnej úlohe so Stallonem. Cliffhanger štartoval vysielanie televízie Markíza, ktorá ho uviedla ako svoj úplne prvý film.

https://www.youtube.com/watch?v=aphB_nq1LAU

Pamätníci si isto spomínajú aj na veľa paródií tejto patetickej scénky, napríklad vo filme Ace Ventura – zvierací detektív. Veľmi smutné to je, nepozerajte, ak máte slabosť pre zvieratká.

To, že tento formát funguje, dokazuje aj fakt, že len nedávno sme si vďaka Wiktor Leo Burnett pozreli prerábku Winetua na Hudáka:

Mojou najobľúbenejšiou je samozrejme PPE Fiction z roku 2010. Skupina Puding pani Elvisovej v kultových scénkach z Pulp Fiction. Nielen preto, že sme to robili my v Respect APP, ale aj preto, že je to kombinácia mojej obľúbenej kapely a filmu. A je tam zmienka o Rožňave. Viete, ako sa povie bigmek v Rožňave?

Ale späť k Poštovke. Po Kimličkovi a Skoncovej, podľa mňa celkom jasne zúženej cieľovke, stavili na staré filmové trháky, ktoré isto oslovia širšie publikum. Som zvedavý na výsledky tejto kampane a najmä na jej ďalšie rozvíjanie.

Ako robiť reklamu efektívne

Súťaž o najefektívnejšie reklamy na svete EFFIE vznikla už pred viac ako polstoročím v Amerike a takmer 20 rokov ju organizujeme aj na Slovensku. Podľa medzinárodného prieskumu reklamy (GWA) je EFFIE najprestížnejšia súťaž v oblasti komerčnej komunikácie. Effie sa koná na viacerých kontinentoch, v Európe ju organizuje 22 krajín a má aj svoju európsku verziu – Euro EFFIE, v ktorej súťažia kampane realizované na viacerých trhoch naraz. Minulý rok dokonca slovenská kampaň od Zaraguzy vyhrala zlato na Euro EFFIE:

Nový ročník EFFIE Slovakia má veľa noviniek. Zjednodušili sme prihlášku a vyhrať sa bude dať EFFIE v kategóriách podľa odvetví: FMCG, Finančné služby, Telekomunikačné služby, Dobročinný marketing, Ostatné, ale aj v špeciálnych kategóriách: David a Goliáš, Small Budget, Media Innovations/Events a Digital. Čiže v každej kategórii môže byť bronz, striebro aj zlato. Nie je to len o veľkých značkách a množstve prieskumov. Napríklad EFFIE v minulosti vyhralo aj Úprimné kurča od Wiktor Leo Burnett. Projekt, v rámci ktorého predávali to isté kurča v dvoch rôznych obaloch. Ľudia si viac kupovali to s „úprimným obalom“ napriek tomu, že bolo drahšie. Žiadne mediálne nasadenie, žiadne výsledky prieskumov, iba čísla o predaji stačili na výhru v EFFIE.

 

Preto sa EFFIE definuje aj ako „… súťaž výnimočného marketingového myslenia a schopnosti kombinovať viaceré zložky marketingovému programu, ktoré jednoznačne prispeje k prekročeniu stanovených marketingových a komunikačných cieľov, alebo tieto ciele umožní dosiahnuť pri vynaložení nižších nákladov.“ Viac info nájdete na EFFIE.sk.

Demonštrant ospevuje Kaliho

Kampaň rádia Európa 2 má búrať predsudky. „Kľúčové vizuály poukazujú na večne aktuálne témy, ktoré spôsobujú medzi ľuďmi najviac vzájomného hejtu – odlišnosť farby pleti, politických záujmov či vierovyznania.“ píše sa v článku Stratégií.

Hudba teda spája Rómov, ktorý počúvajú Bieleho (Miša Bieleho majú na mysli zrejme) a spája Rabína s Madonou (nie ikonickou postavou kresťanstva, ale tou speváčkou). Aj keď, myslím, že väčšie vášne vyvolávajú moslimovia, to by bolo trochu aktuálnejšie. Len či by potom nedopadlo rádio ako pred časom Lidl.

To je OK, trochu bizarnejšie už vyznieva spojenie demonštranta a Kaliho (rapera, nie Kaliňáka).

Ako hovorí kreatívna riaditeľka agentúry Core4: „Kampaň v prvom rade reaguje na problémy, ktoré v dnešnom svete už naozaj nemajú čo robiť a ukazuje, že aj Europa 2 svojou trochou pomáha, aby z neho konečne vymizli.“ Otázka je, či myslí Kaliňáka, alebo tých demonštrantov, čo proti nemu demonštrujú. Apropó, tretí protikorupčný pochod bude už dnes o 17tej.

Ako heknúť systém

Inak o tom je moje najnovšie video pre Sketcher. Obsahuje niekoľko príkladov zo sveta, v ktorých marketéri a kreatívci urobili z nevýhody výhodu, jednoducho hekli systém:

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1182397978571852/

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: bača v treťom tisícročí a ako funguje taxík (+ hudba v reklame)a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency