Denník N

Čo bude s rádiami, keď nebudeme musieť šoférovať autá? (MediaBrífing)

Ilustračné foto: Pexels / SplitShire
Ilustračné foto: Pexels / SplitShire

Týždenný prehľad toho naj zo sveta digitálnych médií a žurnalistiky.

Predstavte si to: vaše auto vás samo vezie ráno do práce. Čo v ňom robíte? Kontrolujete e-maily a zabíjate čas na sociálnych sieťach? Sledujete videá alebo si čítate? Hráte hru? Bude vôbec ešte niekto nehybne sedieť, pozerať sa von oknom a počúvať rádio?

Tieto otázky si položil Nieman Journalism Lab. Umbreen Bhatti a Kristen Muller z Kalifornie sa témou už dlhšie zaoberajú, autonómne autá na cestách v okolí Silicon Valley už bežne vídajú a tento rok dostali grant na svoj výskum. Zatiaľ však zistili, že sa téme rádií a autonómnych áut veľa ľudí nevenuje. Pozornosť sa sústredí najmä na dopady na dopravu, urbanizmus, samotnú technológiu a jej bezpečnosť. Je to logické, nateraz sú to dôležitejšie otázky. Zatiaľ však vôbec nie je jasné, aké zábavné systémy sa budú v autonómnych vozidlách nachádzať.

A vzhľadom na to, že pre rádiá sú vodiči kľúčovou cieľovkou, je príchod autonómnych áut a ich prípadné masove rozšírenie vážnou témou. Nieman Journalism Lab neprichádza s konkrétnymi hypotézami a predpoveďami, len tému vykopáva.

Isté je vraj len jedno: bez ohľadu na technológie bude vždy existovať skupina ľudí, ktorá trpí cestovnou nevoľnosťou. Tí si nebudú môcť čítať či pozerať videá – a ostanú verní audiu.

Dostávajte prehľad toho naj v žurnalistike a digitálnych médiách každý týždeň mailom. Prihláste sa na odber newslettra.

Najväčšia zmena tlačených magazínov za posledné desaťročia

V septembri ohlásili odchod šéfredaktori významných svetových magazínov – Vanity Fair, Time, Elle či Glamour. Zmeny si všíma New York Times a píše, že zažívame najväčšie zmeny vo fungovaní časopisov za posledné desaťročia. Biznis postavený na hrubých vydaniach, kriedovom papieri a drahej inzercii totiž prestáva fungovať. Vedenia redakcií sa začínajú kriticky pozerať na texty prémiových autorov, ktorí si pýtajú päť dolárov za slovo, či na fotenie celebrít s 6-ciferným rozpočtom. A optimisti hovoria, že generačná výmena šéfredaktorov môže magazínom pomôcť.

Online konkurencia je silná, analytici očakávajú, že dvojciferný medziročný pokles v printovej reklame bude pokračovať, a tak vydavatelia skúšajú čokoľvek. Magazín Time napríklad vytvoril PeopleTV a vysiela tam aj reláciu s virálnymi videami domácich miláčikov. Vydavateľstvo Hearst začalo robiť so službou Airbnb časopis o cestovaní. Condé Nast vydáva štvrťročník v spolupráci s lifestyleovou značkou Gwyneth Paltrow. Na titulke prvého čísla bola herečka hore bez (aby ju teraz nik nemusel hľadať, dávam sem aj link, avšak má na sebe blato, takže budete sklamaní).

New York Times svoju reportáž končí tak, ako texty na túto tému zvyknú končiť. Tentoraz si pomohol názorom novinára Kurta Andersena, ktorý povedal, že časopisy budú niečo ako plachetnice. “Nie je potrebné, aby existovali. Ale ľudia ich stále milujú, vyrábajú a kupujú.”

Päť odsekov o Trumpovi, Facebooku a Twitteri

Donald Trump v rámci svojho stredajšieho ranného tweetovania vyhlásil, že Facebook je anti-trumpovský. “Trump vraví, že Facebook je proti nemu. Liberáli hovoria, že sme Trumpovi pomohli,” reagoval šéf Facebooku Mark Zuckerberg. “Po voľbách som povedal, že je šialené myslieť si, že Facebook zmenil výsledky volieb. Nazvať to šialeným bolo pohŕdavé a ľutujem to,” napísal tiež. Washington Post zistil, že pár dní po voľbách sa Zuckerberg stretol s Barackom Obamom v Lime v Peru. Končiaci prezident ho tam varoval pred falošnými správami. Zuckerberg bol už ale varovaný dávno predtým – napríklad v roku 2015 mu písali z Ukrajiny.

Columbia Journalism Review píše, že po tom všetkom, čo Trump stihol povedať, by ho mohli novinári pokojne označovať za rasistu. “Pred rokom začali veľké médiá ako New York Times nazývať Trumpa klamárom. Je načase používať aj slovo rasista.” Šéfredaktor Washington Postu zastáva iný názor, jeho denník sa rozhodol nepoužívať ani slovo klamár. “Musíte mať dôkaz o tom, že ktokoľvek, o kom tvrdíte, že klame, vedel, že to, čo povedal, bola nepravda.”

CNN najala pro-trumpovského komentátora. Ed Martin bude platený za to, aby v televízii zaznievali rôzne názory na politiku. O televízii už doteraz povedal, že je “fake news” a “očividne nehovorí pravdu”. Profesor žurnalistiky Jay Rosen napísal, že celý koncept platenia niekomu za to, že je za Trumpa, nedáva z novinárskej stránky žiaden význam. Zmysel to vraj má, ak idete robiť sitkom.

Twitter pre Trumpa mení pravidlá, aké príspevky maže. Sociálna sieť nezmazala tweet amerického prezidenta, ktorý sa vyhrážal zničením Severnej Kórey. Dôvodom je, že Trumpov príspevok má veľkú spravodajskú hodnotu. V praxi to teda znamená, že Trump a iní politici môžu tweetovať aj to, za čo by boli bežní ľudia penalizovaní.

Twitter mohol byť zneužitý ešte viac ako Facebook, napísal New York Times. Pôsobili na ňom účty, ktoré sú prepojené na tú istú ruskú firmu, ktorá nakupovala reklamu na Facebooku. Vyšetrovanie zasahovania do amerických volieb pokračuje, na 1. novembra si Kongres predvolal šéfov Facebooku, Googlu a Twitteru na verejné vypočúvanie.

V skratke

Politici a médiá
Kiska a Sulík to majú u serióznych a poctivých novinárov ťažšie ako Fico, Mečiar, Kaliňák alebo Danko. “Novinári na nich totiž majú naozaj iný meter, berú ich sľuby o transparentnosti vážne. O to prísnejšie potom sledujú a opisujú ich prešľapy a zlyhania,” vysvetľuje prácu médií Matúš Kostolný. (dennikn.sk)

RTVS
Nový riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník pýta od štátu 32 miliónov eur bez DPH na obnovu budov. Minister kultúry mu odporúča preveriť skryté rezervy a varuje ho pred závislosťou od politikov: “Ak získam 30 miliónov od politikov, tak čo? Asi im budem vďačný,” povedal Marek Maďarič (Smer). (teraz.sk, webnoviny.sk)

Sloboda slova
Joj má zaplatiť pokutu za čierny humor v relácii Inkognito. Rada pre vysielanie a retransmisiu dala televízii pokutu vo výške 3319 eur za vtipy tipu: – Pán doktor, neviem si nahmatať nohy. – No, lebo sme vám amputovali ruky. Pokuta je zlý vtip – na účet slobody slova, reaguje Tomáš Czwitkovics. (etrend.sk)

Nemecké voľby
Facebook zrušil desiatky tisíc falošných účtov. Kontá boli zrušené mesiac pred nemeckými voľbami, Facebook podrobnosti nezverejnil. (cnn.com)

RTVS online
Prečo RTVS nemá silný spravodajský web? “Jeden problém je, že v zákone nie je napísané, že sa môžu verejné peniaze míňať na online. Kým sme to nerobili masívne, nebol to problém, ale toto zákonné obmedzenie môže byť problém, ktorý treba rozlúsknuť,” povedal v rozhovore odchádzajúci šéf spravodajstva RTVS Lukáš Diko. Dušan Mikušovič napísal o tom, že spravodajstvo RTVS budú riadiť bývalí hovorcovia. (dennikn.sk)

Včas vs. Nový čas
Portál Včas nemôže používať svoju doménu vcas.sk. Vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia dosiahlo na súde vydanie predbežného opatrenia. Vydavateľstvu sa nepáčilo, že portál sa názvom aj grafikou podobá na Čas.sk. Portál sa presťahoval na adresu slovenskydennik.sk. (etrend.sk)

Hate speech
Európska únia nie je spokojná s tým, ako proti hejtu bojuje Facebook, Twitter, Microsoft a YouTube. Komisia ich kritizuje, že nelegálny obsah nemažú dosť rýchlo. Ak sa v najbližších mesiacoch nezlepšia, zvažuje nové regulácie. (cnn.com)

Predplatitelia
Washington Post má už viac ako 1 milión predplatiteľov. V pomyselnom rebríčku sa tak umiestnil na treťom mieste za New York Times (2,3 milióna) a Wall Street Journal (1,27 milióna). Mediálny analytik Ken Doctor sa pýta, či si niekedy bude viac ako 2% čitateľov platiť za obsah a vo svojom texte popisuje iné možnosti, ako môžu médiá zarábať. (cnn.com, niemanlab.org)

Čína
V Číne je blokovaný už aj WhatsApp. Tamojší režim začal už v júli blokovať video chaty a hlasové správy, textové správy ale fungovali normálne. WhatsApp bola posledná služba Facebooku, ktorá v krajine fungovala normálne, samotný Facebook a Instagram sú nedostupné dlhodobo. (nytimes.com)

Lite web
CNN a NPR predstavili textové verzie svojich stránok, ktoré sú bez obrázkov a grafiky. Urobili tak v súvislosti s hurikánovou sezónou, aby sa aj ľudia s obmedzeným prístupom na internet mohli dostať k informáciám. (poynter.org)

Bezpečnosť
Hlavná politická reportérka BBC má ochranku. Dôvodom sú vyhrážky, osobné útoky, sexistické a vulgárne vyjadrenia, ktoré o nej ľudia píšu na internete. (theguardian.com)

Twitter
Twitter zdvojnásobí limit počtu znakov na jeden príspevok zo 140 na 280. Zmena je zatiaľ v testovacej prevádzke. (qz.com)

Dezinformácie
Austrálska blogerka šírila lož o svojom vyliečení z rakoviny, dostala pokutu. Súd ju odsúdil k pokute 410-tisíc austrálskych dolárov (približne 270-tisíc eur) za tvrdenia, že sa vyliečila s pomocou prírodných liečiv a výživy. (omediach.com)

Playboy
Vo veku 91 rokov zomrel zakladateľ Playboya Hugh Hefner. Kritických textov na jeho adresu vyšlo dosť – a je to fér – Columbia Journalism Review ale vydala výber 7 výborných textov, ktoré v pánskom magazíne vyšli. Dominujú v ňom rozhovory, ktoré robil černošský novinár Alex Haley s Martinom Lutherom Kingom, Malcolmom X a Milesom Davisom. (theguardian.com, cjr.org)

Print
Wall Street Journal prestáva vydávať ázijskú a európsku verziu novín. Rozhodnutie prišlo po tom, čo vydavateľstvo News Corp ukončilo minulý rozpočtový rok v strate 643 miliónov dolárov. Čitateľov v Ázii a Európe sa noviny skúsia presunúť na web. (theguardian.com)

Televízia
Mladí pozerajú televíziu najmä na webe. Až 61 percent Američanov vo veku 18-29 rokov sleduje televíziu cez streaming, len 31 percent ich využíva káblovku či satelit. eMarketer odhaduje, že na TV reklamu sa minie tento rok o miliardu menej, ako sa pôvodne predpokladalo (71,65 namiesto 72,72 miliardy). (axios.com, emarketer.com)

Zdroj: Pew Research Center / Andrew Witherspoon / Axios

Očakávané udalosti a deadliny

2.10.
Noc sociálnych médií v bratislavskom KC Dunaj.

3.10.
Krst prvého čísla angažovaného mesačníka Kapitál. Obsahuje napríklad texty Borisa Ondreičku, Marty Součkovej, Vladimíra Ballu a Michaely Paštekovej (celý obsah).

5.10.
Diskusia na tému Propaganda na facebooku ako súčasť hry. V KC Dunaj budú diskutovať filozof Fedor Blaščák, politológ Erik Láštic a moja maličkosť.

8.10.
Uzávierka prihlášok na Freedom of Expression Awards, ktorá oceňuje jednotlivcov a organizácie bojujúce za slobodu prejavu. Víťazi získajú 12-mesačný fellowship, ktorý im poskytne tréning a podporu.

Facebookový príspevok týždňa

České Parlamentné listy aj pri smrti herca vedia pripomenúť, čo si myslel o politike a burcovať proti nemu stoku z internetových diskusií.

Citát týždňa

Aj malá agentúra môže byť úspešná v medzinárodnej konkurencii, ak naozaj systémovo a cielene investuje do inovácií a je trendsetterom na svojom trhu.
Vladimír Puchala, nový riaditeľ agentúry TASR

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom:



 

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.