Blog
piatok

9 zaujímavých (a desivých) trendov, ktoré sa dotknú médií

Budúcnosť médií nie je len o botoch, dronoch a virtuálnej realite, blížia sa aj mnohé iné technológie. (MediaBrífing)

Zdroj: futuretodayinstitute.com

Future Today Institute nedávno vydal prehľad technologických trendov pre novinárov a médiá. Keďže ich štúdia má 90 strán, tu je prehľad toho najzaujímavejšieho, čo sa v nej dá nájsť:

1. Hlas - Podľa odhadu bude do roku 2023 až polovica interakcií s počítačom vykonaných hlasom. Blíži sa doba konverzačných počítačových rozhraní. Médiá už dnes riešia problém, že ľudia si často nevšímajú, na akom webe sa práve nachádzajú. Ak budú s počítačom viac komunikovať hlasom, ich pozornosť sa bude viac sústrediť na počúvaný obsah (rôznej kvality), nie až tak na jeho zdroj. Potrebnými sa stanú aj audio vyhľadávače, ktoré budú schopné vyhľadávať v nahrávkach, nielen v ich prepisoch.

2. Bias v umelej inteligencii - Programy vytvárajú ľudia a majú k dispozícii len limitované množstvo dát, stále viac sa preto upozorňuje na predsudky, ktoré si môže umelá inteligencia vytvoriť. ProPublica napríklad vlani upozornila na software, ktorý mal predsudky voči ľuďom tmavšej pleti. Problémom je, že tento program využívajú aj niektorí americkí sudcovia pri svojom rozhodovaní. Novinári budú musieť stále viac analyzovať, ako dáta a algoritmy fungujú a ako zasahujú do našich životov.

3. Generovanie zvukov a videí - Univerzite vo Washingtone sa tento rok podarilo urobiť video prejavu Baracka Obamu, ktorý nikdy nepovedal. Táto technológia predstavuje obrovské možnosti pre televíziu, hry či virtuálnu realitu, ale znamená aj obrovské riziko prakticky neodhaliteľných falošných správ a podvodov.

Nové trendy sledujeme podrobne. Prihláste sa do newslettra a každý piatok dostanete súhrn toho najdôležitejšieho zo sveta digitálnych médií a žurnalistiky.

4. Predictive machine vision - Počítače vytrénované na záberoch z telky a YouTubu vedia už dnes predpovedať, či sa dvaja ľudia objímu, pobozkajú, potrasú si rukami alebo si ťapnú „high five“. Na základe reči tela tak nám raz budú schopné ponúkať to, čo potrebujeme, alebo agresívne otravovať s tým, čo by sme mohli chcieť.

5. Computational journalism - Umelá inteligencia môže ešte viac pomôcť investigatíve. Nájsť a spracovať dáta je totiž jedna vec, ale stále lepšia schopnosť počítačov analyzovať a spájať informácie môže odhaliť prepojenia, ktoré sú inak prehliadané.

6. Natural language generation - So zlepšujúcou sa kvalitou umelej inteligencie nie je nepredstaviteľné, že sa obsah real-time „prepíše“ na mieru každému človeku. Text sa môže upraviť nielen podľa toho, aké zariadenie človek práve používa, koľko má času a ako veľmi ho téma zaujíma, ale meniť sa môže aj náročnosť textu a pestrosť použitého jazyka.

7. Real-time fact checking - Americké médiá stále častejšie overujú vyjadrenia politikov už počas ich vystúpenia. V budúcnosti môže v tomto výrazne pomôcť aj umelá inteligencia, ktorá môže informácie skôr vyhľadať a overiť.

8. Personality recognition and analytics - Vznikajú firmy, ktoré zbierajú dáta o ľuďoch, určujú ich vlastnosti a snažia sa predpovedať, ako by mohli zareagovať na reklamu alebo doručený e-mail. Ak by sa tieto technológie spojili s takými, ktoré vedia rozoznávať hlas alebo tvár, vedeli by nielen to, o koho ide, ale aj to, akú má momentálne náladu. Personalizácia reklamy a obsahu tak môže dosiahnuť úplne novú úroveň.

9. Radical transparency - Ahmed Elgammal vyvinul systém, ktorý vie analyzovať výtvarné diela a určiť, kým bol maliar inšpirovaný. Vznikajú už aj systémy, ktoré budú schopné nachádzať podobnosti v literatúre - a aj správach. Raz tak môžu určiť, čo všetko malo vplyv na texty v médiách.


Nový Čas sa predáva, aktuálne.sk končí

  • denník Nový Čas kupuje spoločnosť FPD Media podnikateľa Antona Siekela
  • ten zbohatol na kupónovej privatizácii, spolupracoval aj s bývalými príslušníkmi SIS
  • hovorí sa o ňom ako o sivej eminencii SNS, obchoduje s Jirkom Malchárkom aj Pentou
  • Siekel získa aj týždenník Nový Čas Nedeľa a weby čas.sk a tivi.sk
  • Penta vylúčila, že Siekel kupoval Nový Čas pre ňu, aby sa tak vyhla problémom na Protimonopolnom úrade
  • ďalšie printy Ringieru kupuje penťácke vydavateľstvo News and Media Holding, ide o Nový Čas pre ženy, Nový Čas Krížovky, Nový Čas Bývanie, Život, Eva, Madam Eva, Geo a Auto Bild, spolu s ich online rozšíreniami
  • Ringier získa (a zruší) spravodajský portál aktuálne.sk, doména bude presmerovaná na aktuality.sk, ktoré sa majú redakčne rozšíriť
  • Ringier sa chce na Slovensku orientovať výhradne na digitálny biznis, rozšíri sa aj o weby autobazar.eu a topreality.sk
  • cenové podmienky obchodov neboli zverejnené

Ďalšie udalosti týždňa

MARKÍZA A NOVA
Skupinu CME, ktorá vlastní asi 30 televízií vrátane Markízy a Novy, môžu získať česko-slovenskí oligarchovia. O spoločnom postupe podľa českého týždenníka Euro rokujú Daniel Křetínský z EPH, vedenie skupiny J&T, partneri skupiny Penta a majiteľ PPF Petr Kellner.

MATOVIČ
Rodina Igora Matoviča (OĽaNO) predala sieť regionálnych novín Region press. Noviny známe ako Bratislavsko, Trnavsko či Senicko kúpila česká firma Z+M Press. Noviny chodia zadarmo do milióna a pol slovenských domácností. Cena firmy nie je známa.

RTVS
Michal Havran má na RTVS novú reláciu s názvom Európska kaviareň. Raz mesačne bude prinášať rozhovory s rôznymi intelektuálmi zo zahraničia. Premiéra bola vo štvrtok večer na Dvojke.

AMAZON.CZ
Amazon prichádza do Česka. Adresa amazon.cz zatiaľ smeruje na nemeckú verziu webu, viacerí zákazníci si už však môžu manuálne nastaviť český jazyk. Česká lokalizácia ešte nie je kompletná a na preklade sa ešte bude robiť. Pri nákupe nad 39 eur majú Česi už dlhšie dopravu zadarmo.

FILM
V januári pôjde do kín film Stevena Spielberga The Post o denníku Washington Post a kauze Pentagon Papers. Tom Hanks bude hrať legendárneho šéfredaktora Bena Bradleeho, Meryl Streep vydavateľku Postu Katherine Graham. Pozrite si prvý trailer:

 

RT A USA
Prokremeľská televízia RT sa musí do 13. novembra zaregistrovať v USA ako zahraničný agent. Rusko chystá rovnaké obmedzenia voči americkým médiám pôsobiacim v Rusku.

SÚKROMIE
Reportérka portálu Gizmodo skúmala, ako Facebook určuje, koho by ste mohli poznať. Facebook si vytvára akési tieňové „profily“ aj o ľuďoch, ktorí na ňom nie sú zaregistrovaní. Vie si ich dokonca spojiť aj s ich číslom a e-mailom, stačí, ak niekto dal Facebooku prístup k svojim kontaktom. Nejde pritom len o rodinu či priateľov, ale aj pradávnych známych alebo človeka, od ktorého ste v minulosti len niečo kúpili a číslo ostalo uložené v jeho telefóne.

CNN
CNN chystá na budúci rok digitálne predplatné. Tento krok je súčasťou plánu firmy dosiahnuť do roku 2022 ročné príjmy na úrovni 1 miliardy dolárov (tento rok sa očakávajú na úrovni 370 miliónov). Predplatitelia by mali dostať prístup k špeciálnemu prémiovému obsahu. Cena predplatného ešte nie je známa.

KNIHY
Stĺpčekár New York Times Noam Cohen vydal knihu The Know-It-Alls o Silicon Valley a jeho vplyve na politický a intelektuálny život v Amerike. Nedávno vyšla aj zbierka textov najlepších amerických ženských novinárok - The Stories We Tell. Viac o vzniku knihy povedala autorka tu.

FALOŠNÉ RECENZIE
Čína bude e-shopom dávať pokuty za falošné recenzie na produkty. Za zverejnenie falošnej pozitívnej recenzie alebo zmazanie negatívnej môže hroziť majiteľom internetových obchodov pokuta od 30-tisíc dolárov.

FAKE NEWS
Facebook si minulý týždeň kúpil celostranovú reklamu v denníku SME, v ktorej ľudí informoval, ako odhaľovať nepravdivé správy. Rovnakú inzerciu už v minulosti nakúpil v novinách v iných krajinách sveta.

REGULÁCIA
Dve tretiny Američanov nesúhlasia s tým, aby vláda zákonom regulovala sociálne siete. Ani škandál okolo fake news tak nepresvedčil ľudí, že by Facebook a Twitter mali niesť väčšiu zodpovednosť za obsah, ktorý šíria.

REKLAMA
Reklamný trh v Ázii a Tichomorí rastie tak rýchlo, že už v roku 2019 môže v celkových výdavkoch predbehnúť Severnú Ameriku.

NOTIFIKÁCIE
Slate dal dokopy všetky notifikácie, ktoré ľuďom poslala redakcia New York Times od Trumpovho zvolenia. Vznikla pekná interaktívna hračka, ku ktorej novinári popísali, čo si myslia o kandencii správ. Ako sa mení a ako mení nás.

COPYRIGHTS
Konšpiračný web InfoWars prebral viac ako tisíc článkov z ruskej televízie RT, všetky bez súhlasu. Web skopíroval články aj z mnohých ďalších médií.

PARADISE PAPERS
Na odhalení kauzy Paradise Papers spolupracovalo 380 novinárov, ktorí preskúmali 13,4 milióna uniknutých dokumentov. Zo Slovenska na investigatíve nerobil nik, z Česka bola zapojená Pavla Holcová.


Karikatúra týždňa


Citát týždňa

Najšialenejší príbeh, na akom som kedy pracoval. A zriedkavá pracovná skúsenosť, pri ktorej som sa bál o vlastnú bezpečnosť (dokonca viac ako v Afganistane).
- Ronan Farrow, reportér, ktorý pre New Yorker popísal, ako si hollywoodsky producent Harvey Weinstein najal bývalých agentov Mossadu na špehovanie žien, ktoré obťažoval. Výborná investigatíva, odporúčam.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Budúci piatok je sviatok. Ďalší MediBrífing tak vyjde 24. novembra.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Dnes na DenníkN.sk

Novinár v Denníku N. Zaujíma sa o online médiá a inovácie v žurnalistike.

Blogy

|