Denník N

Ako sa učia malí buddhisti

drikung kagyu rinchenling monastery

Jeho svätosť nositeľ kried 10 ročný Nudup mi po ceste na prvú hodinu oznamuje, že žiadna nie je – Sir, no class, puja! Tak sa teda modlite, chlapi. Podobné spontánne akcie sú zvyčajne len pre mníchov, gong na druhú hodinu mlčal, tak som v izbe, kým po mňa po 40 minútach nepríde Chokzin, že ,,we are waiting, but no teacher”. Považujem to za znak aklimatizácie do nepálskeho štýlu.

Niežeby to bola odveta, ale naposledy som čakal polhodinu (ich 15 min. meškanie je samozrejmosť), kým som sa na druhý deň dozvedel, že 3 dni majú namiesto angličtiny niečo iné. Prečo iná hodina začala o polhodinu neskôr som sa nikdy nedopátral. Gong niekedy zaznie o 10 minút skôr, tak si už s časom nelámem hlavu a nechávam sa zakaždým prekvapiť.

Úplne bežne sa stáva, že niektorý mních nepríde, lebo ,,ho bolí hlava” alebo proste spí. Vstávajú o 4:30 a hodiny majú celý deň až do večera, tak sa im ani nedivím. Mám aj takú triednu knihu so štyrmi triedami vnútri na zapisovanie dochádzky, ale čo som v nej listoval zmysel je viac symbolický, mne slúži na učenie sa ich mien. Po večeri majú buddhistické debaty pred chrámom, ktoré sa vedú v tibetskom štýle – teda na zdôraznenie argumentu pred sebou s náprahom tlesknú rukami. Baví ma sledovať inak pokojných mníchov, ako sa zaháňajú a občas držia štýlom pusť ma naňho!

Už som si zvykol, že v Nepále hovorí každý niečo iné – napríklad, spomínal som pri fotkách, že v budove oproti chrámu je reinkarnácia predošlého Rinpocheho s kamošmi, malí mnísi vraveli, že to sú Číňania. Keď som sa mnícha-učiteľa pýtal na tú reinkarnáciu, kukal jak puk. Som tu jak taký detektív. Jeho angličtina je však bieda a možno len nerozumel, tak ma požiadal o nejaké to doučovanie. Tiež spomínaný Chokzin (20 r.) ma oslovil s anglickou knihou o životnom prostredí, či si ju občas prejdeme, ale zatiaľ ho asi vždy bolela hlava. Rád sa pýta, dnes, že čo je to iguana.

Moja predchodkyňa Nelly odhalila, že im moc nejde základná matematika, čo je vraj pri 16 – 18 ročných chalanoch neprípustné. Horšie je, že som hodiny na strednej trávil čítaním Remarqua a spol. A tak sme sa stretli partia hláv sklonených nad násobením a delením, čo nám všetkým prospeje. Som tu kvôli angličtine, ale občas tiež pátrame, kde približne sú niektoré najznámejšie krajiny. Ukázalo sa, že niektoré niesú až tak najznámejšie.

Zaujímavá bola diskusia pri precvičovaní modálnych slovies na tému ako byť šťastný. Niektorí vraveli, že by sme mali viac hrať futbal, počúvať hudbu, stretávať sa so starými priateľmi, meditovať, nezabíjať zvieratá, pomáhať ostatným a robiť ich šťastnými, najprv však musíme byť sami šťastní. Dôležitá je tiež šťastná rodina.

Pokiaľ ide o peniaze, naše šťastie od nich nie je nevyhnutne závislé, ale sú potrebné pre život a ten, kto má veľa, môže byť šťastnejší, pretože má viac možností pomáhať ostatným. Teda šťastný alebo nešťastný môže byť žobrák aj kráľ.

Na poslednej hodine (16-17:00) s dvanástimi energickými 13 ročnými mníchmi mám bývalého anarchistu. V minulosti robil na hodinách taký bordel, že končil pravidelne za dverami. Phendo je hlučný, rád vedie, vyhráva a robí rozhodnutia. Nakoniec sa vypracoval do funkcie kapitána triedy, s čím prišla aj určitá zodpovednosť. Momentálne mi pomáha udržiavať poriadok a keď niektorí nerozumejú zadaniu, tlmočí ma. Občas skrze neho naruším chod kláštora, keď sa pozabudne pri našich aktivitách a nezazvoní na gong o piatej. Teda nikoho to asi nejak extra nenaruší, ale predsa,..

Kebyže to mám zhrnúť, tak ich učebnice sú nepoužiteľné – jednak obsahom, jednak ich už dávno prešli a viacerí sú úrovňou vyššie. V triede sú niekedy rozdiely vo veku 4 roky a priepastné rozdiely v schopnostiach, čo trochu komplikuje celú prípravu a vyučovanie. Nepálsky štýl je hlavne o memorovaní sa. To isté pri učení sa buddhistických textov – mimochodom, to ,,spievanie”, čo sa počas dňa ozýva, je vraj učebná pomôcka, tých textov je naozaj veľa.

Tak sa im to snažím neznechutiť ešte viac, skôr zdôrazniť zmysel a prínos angličtiny.

..vždy, keď dopíšem článok, nechám tu tento odkaz: https://www.volunteersinitiativenepal.org/donate_now/general-donation/

Môžeš cez neho spraviť ľubovoľný príspevok cez PayPal ich partnerskej dobrovoľníckej organizácii v Holandsku. Keď sa ti článok páčil budem rád, ak im pošleš dáke to euríčko.

Všetky fotky nájdeš vo verejnom albume na Facebooku.

Teraz najčítanejšie

Kristián Kusenda

..momentálne som sa rozhodol opustiť prácu v najväčšej webhostingovej spoločnosti na Slovensku a odísť na takmer 3 mesiace do Nepálu, kde učím ako dobrovoľník angličtinu v buddhistickom kláštore línie Kagyu. Rád spoznávam a objavujem, nielen vonkajší svet. Keď sú tie internety, snažím sa občas prispieť na kristiankusenda.sk