Denník N

Kde sa končí zdravý rozum a začína chaos

Zdravý rozum. Sedliacky rozum. Alebo jednoducho len rozum. S jeho pomocou by sme mali robiť každučkú našu činnosť – aspoň podľa toho, čo nám tvrdia reklamy, slogany a politici zľava, sprava, hlava-nehlava. Skúsme teda pohnúť týmto zázračným nástrojom a odpovedať si, čo to vlastne je a ako rýchlo a najmä extrémne zle to s jeho používaním môže skončiť…

Úvaha na začiatok…

Najväčším problémom zdravého rozumu totiž je, že každý máme ten vlastný. Jednoduchý príklad: na prázdnom pozemku medzi panelákmi, ktorý sa dvadsať rokov nijako špeciálne nevyužíval, sa developer rozhodne postaviť 30 poschodový obytný dom.

Zdravý rozum developera:

Čím viac poschodí, tým viac Adidas…ehm teda tým vyšší zisk. Navyše ak bude väčšina bytov dvojizbových, môžu sa predať drahšie a najmä viacerým záujemcom. Parkovať sa da v okolitých uličkách, 500 metrov odtiaľ je predsa vybetónovaná plocha mesta.

Zdravý rozum suseda:

Náš “jediný” zelený kúsok v susedstve má zmiznúť? Kam budeme chodiť venčiť psa? Zas to tu bude hustejšie a pribudnú stovky darmožráčov. To teda nie, veď “my sme tu doma”.

Zdravý rozum magistrátu:

Developer by nám prispel na obnovu ciest a škôlku v oblasti a navyše hneď v susedstve je ďalší zelený fľak. Nie je síce taký veľký a je v horšom stave, ale ľudia si zvyknú. Musíme ale presvedčiť developera, aby pristaval aspoň jedno parkovacie miesto pre každý byt, inak naštveme voličov a dlho sa vo funkciách neohrejeme. Stretneme sa, dáme tomu čas, urobíme si prieskum a uvidíme, ako to celé prežiť…

Tri veľmi logické myšlienkové pochody, každý s úplne inými motiváciami a zámermi. Ich mix však môže skončiť vyhrotenými vzťahmi, volebnými prehrami, nevraživosťou voči novým obyvateľom (ktorí sú ocitnú pod paľbou úplne nevinne a nevedome) a množstvom ďalších problémov, ktoré mestu, ľuďom a v skutočnosti ani developerovi len skomplikujú život.

Súčasnosť

Vráťme sa ale od vymysleného príkladu do reality. Do oka mi v týchto dňoch padol nový bilboard, ktorý nabáda slovenských spotrebiteľov, aby používali “rozum” pri nákupe potravín. Čo si pod tým autori kampane predstavujú je asi každému so zdravým rozumom jasné:

slovenský výrobok = kvalitný výrobok

zahraničný výrobok* = lacný a spotvorený šmejd, ktorý nám sem vozia v špinavých kamiónoch  

(*Ako autor kampane by som sa samozrejme ohradil, že tak to vôbec nemyslím, ale viete ako to býva so zdavým rozumom. Ten holt vie svoje…)

Ja – ako spotrebiteľ – sa snažím podobným reklamám nepodliehať, ale samozrejme rád podporím aj menších výrobcov, ak sa mi ich tovar osvedčil. Podmienkou ale je, že mi ich výrobky chutia, majú primeranú cenu, sú kvalitné a nezmenia sa na živého tvora po dvoch dňoch v chladničke.

Slovenské výrobky ale bohužiaľ nie vždy spĺňajú tieto štandardy – pečivo, “ovocné jogurty” alebo syry, častokrát ani nešli okolo kvality, akú ponúkajú zahraničné potraviny v najlacnejšej obchodnej sieti. Takže vajíčka môžu byť aj desaťkrát slovenské, ak nájdem v obchode iné, ktoré nie sú z kliektového chovu, majú rovnakú váhu a porovnateľnú chuť, no stoja menej, tak u mňa jasne vyhrajú..

A kašlem pritom na celý lokál patriotizmus (môj zdravý rozum to volá nacionalizmus).

Budúcnosť

Ak vás teda niekto vyzve, aby ste použili zdravý rozum, zbystrite. Väčšinou totiž ide o to, aby ste použili tú časť myslenia, ktorá by autorovi týchto slov najviac vyhovovala a pomohla mu niečo dosiahnuť. Nechať sa zmanipulovať v ére sociálnych sietí, smartfónov a premyslenej reklamy je predsa také jednoduché.

Narábajme teda so “zdravým, sedliackym alebo *vložte vhodné slovo* rozumom” opatrne a radšej sa riaďme čo najobjektívnejšími kritériami. Bez ohľadu na to či ide o politiku, potraviny, budovanie mesta alebo čokoľvek iné.

Inak sa môžeme jedného dňa zobudiť do sveta, kde zdravý rozum velí zrušiť ústavu a voľby, obmedziť slobodu slova či pohybu alebo, kde zdravým rozumom bude vyviesť do zberného tábora všetkých, ktorý tento orgán používajú inak ako páni pri moci.

Teraz najčítanejšie