Denník N

Kolobežkovať na benzín či elektro?

Aké sú výhody či nevýhody jazdenia na benzín a elektriku si zráta každý veľmi rýchlo. Ale čo sa viac oplatí na bežné jazdenie na krátke trasy?

Ak by ste si mali vybrať, či si na menšie mestské presuny vyberiete benzínový alebo elektrický pohon (napr. pre kolobežku), čo by ste zvolili? Nie je to taká jednoduchá voľba, hlavne keď cenový rozdiel je možno 100 EUR. Benzín dosiahne vyššiu rýchlosť, je ľahší, natankovať môžete okamžite, teda dojazd je teoreticky neobmedzený. Elektrika je ale tichšia, nesmrdí, na pocit má väčší odpich. A jazdite zadarmo, skutočne. Na druhej strane, batéria má svoju životnosť takže po určitom počte najazdených km ju musíte meniť a ešte predtým začína strácať kapacitu. Nová baterka pritom stojí zhruba 25% ceny novej elektrobežky. Vrátia sa vám vôbec tieto peniaze?

Nuže, trochu som rátal. Zoberme si konkrétne príklady, lebo na teoretickej kolobežke sa zle jazdí. Benzínová kolobežka Nitro Scooters XG10 dosiahne z 49 kubíkov 1.9 kW, rýchlosť 60 km/h, nosnosť 110 kg. Na jednu nádrž, ktorá má 1 liter najazdíte zhruba 30 km. Ak berieme cenu benzínu na úrovni 1.3 EUR (teraz je to menej, ale zase aj tak potrebujete lievať 30ml. syntetického oleja na 2-takty na každý liter benzínu Natural 95), máme spotrebu zhruba 3.6l / 100 km, teda na každých 100 km zaplatíte zhruba 4.75 EUR za palivo. To nie je tak zlé, ak jazdíte 5 km do práce a potom naspať každý deň, na palivo dáte menej ako 10 EUR mesačne. Ak inak autobusom nejazdíte, električenka je vám na dve veci, lebo stojí dvojnásobok.

Proti benzínu sa stavia tichý bzučiak Cruiser 1900 Alroad s rovnakým výkonom, maximálnou rýchlosťou 45 km/h a rovnakým dojazdom ako u benzínu, zhruba 30 km (no dobre, reálne 25 km). Rozdiel je ten, že keď vám dôjde šťava, nestačí naliať liter novej, ale musíte nabíjať 6 – 8h. Na druhej strane, keďže máte batérie o kapacite 4x12V pri 12aH, na jedno nabitie potrebujete 0.58 kWh, čo pri cene 0.035 EUR za kWh znamená, že náklady na 100 km jazdy sa nachádzajú za nulou a desatinnou čiarkou a ešte ďalšou nulou. Fakt, 8 centov vám stačí na to, aby ste prešli 100 km. Samozrejme, dovtedy musíte 4x dobíjať.

Zatiaľ to teda vychádza pre elektro zaujímavo, hlavne ak jazdíte mestské trasy a máte kde nabíjať. Jazdenie na produkt našich jadrových a uhoľných elektrární však nie je úplne zdarma, pretože batéria nevydrží večne. Inými slovami, maximálne dá 800 nabití (cyklov). Teda – 20 000km. To síce nie je práve málo, pretože ak jazdíte do roboty vzdialenej 5 km z domu, môžete jazdiť každý deň po dobu 8 rokov. A viete koľko dáte za šťavu za tých 8 rokov? Menej ako za tu mesačnú električenku na MHD, zhruba 16 EUR. A viete koľko by ste zaplatili za benzín, keby ste jazdili motokolobežkou? Zhruba 950 EUR. A to znamená, že už zhruba po 4 000 km najazdených na elektrobežke ste ušetrili dosť, aby ste kúpili novú baterku. Ak aj nevydrží plných 800 cyklov, ale už ju bude treba nabíjať častejšie a odíde skôr, ešte stále máte peknú porciu km na jazdenie doslova zadara.

 

P.S.: Pre úplnosť výpočtu výhod a nevýhod by som možno ešte spomenul dopad na životné prostredie. Zatiaľ čo benzín vypúšťa emisie a potrebuje benzín, ktorý sa musí vyrobiť z ropy, ktorá sa vyťaží zo zeme, elektromotory zase „produkujú“ použité akumulátory. Na ich výrobu je potrebné množstvo vzácnych kovov, ktoré sa tiež musia vyťažiť a následne je potrebné akumulátor ekologicky zlikvidovať. V prípade, že batéria ostane len tak niekde pohodená, vypúšťa do zeme toxický odpad. Ani elektrika teda nie je bez dopadov na životné prostredie. Z tohto pohľadu je najlepšie odrážať sa pekne nohami, vraj je to výborné aj na chrbát :)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).