Denník N

Strava a jedlo na cestách #6 – Matúš Kováčik

Ako sa stravujú cestovatelia? Už dlhšie som rozmýšľal, čo by som mohol zlepšiť a v čom sa inšpirovať. V šiestnom diely som vyspovedal Matúša, ktorý sa okrem skúseností so stravovaním na cestách, podelil aj o skúsenosti zo stravovania a pitného režimu počas dlhých behov.

Matúš je pôvodom informatik, ktorého ale najviac baví psychológia. Rád sa učí a rád učí iných napr. o komunikácii, vzťahoch a sebapoznaní. Inak fotí, behá, cestuje, bloguje a (ne)riadi slobodné občianske združenie Digital Nomads. Jeho veľkou témou je sloboda, napr. Sloboda v práci (video). Počas predošlých rokov prezentoval na festivale Cestou necestou o krajinách: Mjanmarsko, Nepál, India, Srí Lanka, Indonézia, Keňa, Uganda, Rwanda, Tanzánia a Zanzibar.

Aké najlepšie jedlo na cestách si ochutnal?
Kambodžský AMOK (nepikantnú verziu) v reštaurácii AMOK v Siem Riep-e, alebo Chicken Tikka Masala v Manali v Indii. Tie ázijské curry sú proste skvelé.

Kupuješ si jedlo vopred a máš vždy so sebou niečo ako na prípad núdze (ak áno, aké – čo presne – ideálne príklady), alebo jedlo riešiš až keď si hladný? Ako sa stravuješ keď cestuješ? (vegetarian/všežravec/rawfood/vegan/či nebodaj breterian?)Väčšinou si jedlo neberiem, resp. len núdzovú musli tyčinku alebo podobné maličkosti.
V zásade má dve stratégie:
1. v drahých krajinách si nakupujem v supermarketoch a varím si (napr. cestoviny) tam, kde bývam.
2. v lacných krajinách jem “na ulici” – teda to, čo uvaria domáci v ich pouličných reštauráciách

Berieš si na cesty so sebou domácu na vypálenie červa? Ak áno, akú a koľko? :)
Nie, som abstinent. A nikdy mi to nechýbalo.


Kupuješ si balenú vodu (ak áno, v ktorých krajinách), či kedy piješ vodovodnú či z prameňa? Máš filtrovaciu fľašu či tabletky na purifikáciu vody?
Kedysi som si kupoval, ale potom som objavil filter (SAWYER mini) a odvtedy s veľkou radosťou šetrím množstvo vyhodených plastov a balenú vodu nekupujem, ale filtrujem. Bez problémov som s tým prežil 3x Indiu, 2x Nepál a raz Srí Lanku (to bol iný filter, ale podobný). Tento filter si beriem aj na výlety do slovenských hôr, v pohode sa s nim napijem aj z mláky v lese. Raz som bol celý deň behať v v Slovenskom Raji a keď to už bolo fakt veľmi zlé, tak som sa napil vody z Hornádu (to some ešte nemal ten filter a nebolo kde si kúpiť nič na pitie) a bolo mi dva dni dosť blbo, ale prežil som. Vyššie v Himalájach sme ochutnali aj vodu priamo z potoka a nebol žiadny problém, ale okrem Európy s singapuru prakticky nikde nepijem vodu z vodovodu. Na Slovensku zas nepijem inú, ako z vodovodu (alebo overenej studničky).

Aké jedlo si berieš na jednodňové túry? Kupuješ si všetko v krajine, kde si na túre, alebo berieš si niečo z domu?
To veľmi záleží od túry, ale už som sa naučil, že na túre, ktorá trvá menej ako 8 hodín nič moc jesť netreba. Keďže rád behávam dlhšie (niekoľkohodinové) behy, tak by som sa chcel podeliť jedlom a pitím v tomto prípade.
Pitie je oveľa dôležitejšie ako jedlo. Pred dlhým behom si treba dobre pozrieť mapu a zvážiť, kde sa dá zohnať voda a naplánovať doplňovačky pred dlhými úsekmi. V suchom období treba rátať aj s možnosťou, že daná studňa či potok budú vyschnuté. Mám odmerané, že za normálnych okolností (nie veľmi horúco a dostatok tieňa) spotrebujem 0.5l vody na 9km behu – čiže liter na 20km. Zároveň mám odskúšané, že prvých 20km sa dá zabehnúť aj úplne bez vody. Snažím sa vždy mať aspoň o 0,4l viac vody, ako myslím, že budem potrebovať. Viackrát som už vypil a všetku túto rezervnú vodu a proste som to dobojoval s tým, že som myslel na film 127 hodín a opakoval si, že telo potrebuje menej, ako sa zdá.
Na bežecké výlety si neberiem židne “normálne” jedlo, ale beriem si zásoby sušeného ovocia (napr. 200g sušeného ananásu) a pre istotu cca. 10 tabletiek hroznového cukru – tie som ešte nikdy nezjedol celé, ale je to super zdroj energie keď človek dojdu sily. Tento hroznový cukor si spolu s pár tabletkami šumivého celskonu (resp. ideálne Aditiva+Cofein) zabalím do malého ziplock sáčku a tak sa mi všetko “jedlo” zmestí do jedného vrecka. Tie aditiva obsahujú vitamíny a minerály potrebné na doplnenie pri dlhých behoch – a vode to dodá nejakú chuť. V minulosti, keď som behával ešte dlhšie vzdialenosti, som si zbaliť aj slané oriešky, aby som nebol z tých všetkých cukrov presladený. Vtedy som totiž bral aj sušené banány, piškóty, pikao a pod.

Na akej najdlhšej túre si bol? Aké jedlo si si tam bral? 
Najdlhšia bola 8 dní, ale to bol teahouse trek v Nepále, takže jedla bolo všade dosť a nebolo treba si prakticky nič nosiť, no my sme aj tak brali kopu ovsench vlošiek, sušených hrozienok, “wifonoy” a kávu. Tam, kde majú elektriku je dobrý trik zobrať si malú prenosnú elektrickú špirálu a so spomenutými ingredienciami si môžete celkom fajne navariť.

Berieš si aj nejaké vitamíny, tabletky, energetické nápoje, cukor či med?
Len ten celaskon.
Ale v “lekárničke“ vždy nosím dosť vitamínu C a B. Plus paralen :)

Koľko vody so sebou najviac vláčiš so sebou?
Mám, ale posledné roky prakticky nepoužívam. Nerád si so sebou toho veľa nosím, takže chodím len na také túry, kde sa dá jedlo kúpiť, alebo sa dá v rozumnom čase vrátiť späť.

Otázky pripravil: Michal Knitl

Fotografie: Matúš Kováčik

Ďalšie diely o stravovaní na cestách nájdete na blogu, napr. o tom ako sa stravuje vegán a mäsožravec, skialpinista a horolezec, alebo Magda a Saša. O stravovaní na cestách budeme mať aj jednu prezentáciu, v piatok 10.11. v DK Ružinov na festivale Cestou necestou.

Teraz najčítanejšie

Cestou Necestou

Inšpirujeme ľudí cestovať na všetky svetové strany a spoznávať nepoznané. Organizujeme viac ako 50 cestovateľských podujatí vo viac ako 15 mestách Slovenska. Prostredníctvom Expedičného fondu podporujeme cestovateľské expedície. Chceš sa inšpirovať, prezentovať alebo plánuješ dobrodružnú expedíciu? Viac na: www.cestounecestou.sk