Denník N

Veci, ktoré boli na Seychelách lepšie ako pláže

Ľudia cestujú z rôznych dôvodov – sú tak rôzne, že nemá zmysel menovať ich. Čo je ale spoločné vo väčšine dôvodov je, že keď prídeme domov, máme pocit, že sa chceme vrátiť – niekto nechce ísť do práce, niekto do školy, niekto chce proste len pokračovať v dovolenkovom živote. Stalo sa ti to už?

Mne sa to stalo takmer  po každej dovolenke, ceste, výlete… Prišli sme domov, dospali sme let – a zrazu začal prichádzať návrat do reality – ani som sa nenazdala a uvedomila som si, že už tri týždne makám, stále mám tisíc vecí v hlave, nemám čas povedať si dnes si budem čítať alebo budem robiť niečo kreatívne, lebo sa mi proste chce.

Riešim toľko vecí, všetko plynie tak rýchlo, že nestíham nič navyše. Nemám najlepší pocit, ale popravde – ani sa nad tým nestíham zamýšľať.

Keď som na dovolenke, všetko je opačne – so sebou si donesiem len tašku s oblečením, kozmetiku a 900 z tých tisíc vecí, ktoré mávam v hlave, zostane doma. Vstanem, idem sa ponaťahovať von, počujem štebot vtákov, vidím palmy, more…

Pripravím raňajky, ktoré zjeme na terase, dáme si kávu. Potom sa zamyslím – čo budem dnes robiť?

Pred mesiacom sme sa s priateľom vrátili zo Seychel, kde sme strávili 4 týždne. Nemali sme žiadne špeciálne plány, dni sme mali prevažne voľné, pár hodín sme vždy pracovali. Počas dňa sme strávili veľa času rozhovormi – o tom, čo koho napadlo, rozvíjali sme potenciálne nápady, brainstormovali, vymýšľali sme nové projekty, kde môžeme pomôcť, čo nás baví, čo nás štve, kam nabudúce budeme cestovať.

Sedeli sme na pláži a kecali sme, nič viac, nič menej. Okolo nás behali kraby, inak tam nebolo ani živej duše. Po mesiaci sme mali v hlave plno nápadov, nadšenia, boli sme oddýchnutí, vyspatí, každý deň sme si hovorili I love my life, stalo sa to našim heslom. Predstavte si nás, ako to skandujeme pri rannej káve alebo západe slnka na pláži.

Odchádzali sme s hlavou plnou nápadov. Ja som si uvedomila, ako je pre mňa dôležité cestovanie, že mi otvára nové obzory – jednak vidím nové veci (napríklad obrovské korytnačky, biele pláže, nové druhy ovocia), jednak mám čas uvedomiť si veci, ktoré som už dávno tušila. Čo tým myslím?

Cestovanie ma vždy ma fascinovalo. Mimoriadne rada som hľadala letenky a ubytovanie a ešte viac ma tešilo, keď nájdem novú vychytávku, ktorá ušetrila peniaze alebo čas. Kamaráti mi často písali, kde nájdu najvýhodnejšie ubytovanie či letenku.

Postupne som nazbierala toľko trikov, že som nevedela, čo s nimi. Vždy som to ale robila popri práci, ktorá bola fajn, ale bola jednou z tých tisíc vecí, ktoré mi vždy brali neskutočne veľa energie – fyzicky, aj mentálne.

Môj mesiac mimo reality mi konečne pomohol uvedomiť si, že aby som mohla byť spokojná doma, v mojom bežnom živote, v ktorom trávim väčšinu roka, musím prestať robiť to, čo je fajn a začať robiť to, čo je skvelé. A tak sa stalo.

Long story short, skončila som v práci a povedala som si, že risknem, že budem spať pod mostom a budem jesť sucháre a začnem sa cestovaniu venovať ako mojej práci – práce pre samú seba.

Cieľ je jasný – chcem ľuďom ukázať, ako sa dá cestovať po celom svete aj bez miliónov na účte a 4 mesiacov voľna v práci. Jasné, nie je to ideálny stav, ale počuli ste už o Godotovi? Ten tiež nikdy neprišiel…

Keď to porovnám s mojím životom spred pol roka, polepšila som si a je to vidno – mám lepšiu náladu, viac sa smejem, som viac v pohode.

A práve toto bolo pre mňa na Seychelách lepšie ako pláže – akonáhle som mala čas zastaviť sa, uvedomila som si, čo ma na mojom bežnom živote nebaví, štve a čo by som chcela robiť, ale nemám na to čas a spravila som zmeny, aby môj bežný život nebol takým, z akého chcem utiecť pomocou cestovania, ale do akého sa budem tešiť, keď budem prichádzať po dovolenke, či výlete.

A čo ty? Cestuješ preto, aby si vypadol z reality, kam sa netešíš späť alebo cestuješ preto, aby si tú realitu vylepšil a tešil sa z každej cesty zase naspäť na svoj bežný život a povedal si som doma, tu môžem realizovať svoje nápady!

Hmmm? Veľa ľudí vidí cestovanie ako únik a dovolenku ako cieľ. Aj ja som to tak videla, ale teraz sa už na cestovanie pozerám ako na nástroj pre budovanie lepšieho života, lepšej verzie samej seba.

Ak chceš o cestovaní získať viac tipov, celé know-how nájdeš na mojom Travelhacker blogu. Ak chceš cestovať, no nevieš, ako a kde začať, odporúčam ti moju knihu Cestuj bez miliónov, ktorú pravidelne aktualizujem o nové tipy a triky, ktoré získavam počas ciest.

Janka Travelhacker

Teraz najčítanejšie

Janka Schweighoferová

Cestovateľka a zakladateľka webu travelhacker.blog. Pomáham ľuďom cestovať po svete šikovne a lacno vďaka praktickým tipom a vychytávkam, ktoré šetria čas, nervy a peniaze. Verím, že precestovať svet môže každý a netreba k tomu milióny na účte. O tom, ako na to, píšem blogy, knihy a robím workshopy.