Denník N

Týždeň v reklame: muži ako objekty, maslo zdarma a personalizované pivo (+ detský reklamník a banky podporujúce umenie)

Alza akčne reaguje

Väčšina komunikačných aktivít firiem sú vopred naplánované kampane. Vzácnosťou je, ak firma dokáže aktívne zareagovať na spoločenské dianie. Pred dvoma týždňami som písal o citrónoch, ktoré reagovali na Terminál Vlak Bus Shopping, teraz reaguje Alza. V susednom Česku prebieha veľká debata o cene masla, problém je (v skratke) v tom, že je ho málo a je drahé (žejo). Alza sa preto rozhodla cenovo senzitívnym Čechom darovať maslo k nákupu.

Dokonca vytvorila aj špeciálnu podtránku, v ktorej komentuje výrobky „maslovými“ metaforami ako: „Víťazstvá ti pôjdu ako po masle“ (XBox), „Natri to všetkým kamošom“ (PS4), „Trocha hudby aj v rade na maslo“ (sluchátka Energy). Škoda len tej strašne amatérsky pôsobiacej grafiky.

Alza sa, okrem kauzy maslo, venuje aj predvolebnej kampani. Na svojom Facebooku promuje knihu Boss Babiš v „účelovej sleve“. Píše o nej ako darčeku„…na který jsme si vzali dotace…“. A to v čase, kedy vrcholí predvolebná kampaň v Čechách a kedy Ústavný súd SR zrušil rozhodnutia súdov, na ktorých svedčili v Babišov prospech iný eštébáci. Archívne dokumenty tvrdia, že v roku 1980 sa stal takzvaným dôverníkom a že ho o dva roky neskôr k spolupráci s tajnou políciou ako agenta s krycím menom Bureš. On tvrdí, že to tak nie je a chce zažalovať Ministerstvo vnútra. Ešte bude sranda.

Vypestuj si vlastné pivo

V rámci hodnotenia najkreatívnejších reklám minulého mesiaca som ako porotca Hodnotenia Stratégií najvyššou známkou ohodnotil projekt Hurbanovský centimeter od Wiktor Leo Burnett.

Na hurbanovskom jačmennom poli si fanúšikovia mohli „vypestovať“ vlastný jačmeň, ktorý nakoniec firma použila na výrobu personalizovanej flaše piva. Tú, aj s menom fanúšika na fľaške, následne fanúšikom zaslala. Bola to interaktívna zábavná aktivita, v ktorej ste jačmeňu mohli púšťať metalovú pesničku, či sledovať žatvu online. Skvelá ukážka online kampane, ktorá sa točila okolo produktu.

Sexizmus „naopak“

Vlnu diskusií vyvolala kampaň na dámske kostýmy tým, že nabúrala steretyp. Na rozdiel od väčšiny sexistických reklám nezobrazuje ako objetky ženy, ale mužov.

Je to pekná lekcia pre mužov, ktorým pripadá nahá žena, alebo jej bezhlavé torzo v reklame ako úplne normálna vec.

Zrazu je to divné, však? Ako spoločnosť inak vníma sexizmus pri ženách a mužoch dokazuje aj nasledujúci spot pre Heureku, či skôr reakcie naň. Tie sú väčšinou také, že veď nadhľad, humor, sranda, haha.

Veď hodnotiť sexuálnu výkonnosť muža je sranda. Keby to však bolo naopak, a muž by v reklame opisoval výkony a telesné dispozície ženy, asi by to až taká sranda nebola, všakže. Poďte s nami o tom podiskutovať naživo na Raňajky s reklamou, ktoré Rada pre reklamu organizuje v spolupráci s Klubom reklamných agentúr Slovenska. Najbližšie budú o sexistických reklamách, 24. októbra o 8.30 v Martinuse.

Sedemročný reklamný tvorca

V našej reklamnej agentúre Respect APP máme kolegu Šimona, ktorý robil reklamy od detstva.

Moja najobľúbnejšia je táto s nešťastníkom. Celý Šimonov post aj s jeho obľúbenými reklamami od nás aj zo sveta nájdete na blogu z Respectu.

Banky, ktoré podporujú umenie

Keď už sme pri súčasnom umení (mostík roka), určite si nenechajte ujsť výstavu finalistov súťaže Maľba roka 2017, ktorú vyhlasuje Nadácia VUB. V galérii Nedbalka môžete zadarmo vidieť tie najlepšie prihlásené práce, z ktorých odborná porota, prevažne zo zahraničia, vybrala víťaznú maľbu „Over the mountain“ od Žofie Dubovej (nie je na obrázku, kuknite si ju naživo).

Inak všetky tri víťazky sú ženy. Je super, že banky, ktoré vládnu peniazom, podporujú oblasti, v ktorých tých peňazí je nejak menej. Kultúra je isto jedna z nich. VUBčka nedávno sponzorovala aj čoraz veľkolepejšiu Bielu noc, o ktorú je z roka na rok väčší záujem. Dostať dvestotisíc ľudí na diela súčasného výtvarného umenia ja chvályhodná aktivita.

Luke Jerram / Museum of the Moon / UK

A Tatrabanka pred pár dňami vyhlásila nominácie na Cenu Nadácie Tatrabanky za umenie 2017. „Nadácia Tatra banky doteraz podporila 87 etablovaných umelcov, 47 začínajúcich tvorcov a 7 mladých módnych tvorcov.“ Skvelé!

 

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: mŕtvy človek v reklame, sranda z hendikepu bábätka a české dno (+ pokračovanie párkového sushi, láska psa a sedačky a celebrity v reklame) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency