Denník N

Čo je pre mňa progresivizmus

(Zrejme) prvý z blogov o tom, čo všetko sa dá, keď sa chce. Také malé poštuchnutia. Keď existuje úprimná snaha pomáhať, lebo každý má právo žiť v tých najlepších časoch.

Čo je to progresivizmus? Je to hnutie, ktoré hlása neustály pokrok. Postupne pozitívne narastajúce, vyvíjace sa. Napriek tomu je to len slovo. Slovo, ktoré bez činov neznamená nič.

Chcel by som priniesť moje vnímanie, moje pocity, čo je pre mňa progresivizmus na krátkych príkladoch. A to nie len mňa, ale aj pre viac ľudí – dobrovoľníkov, s ktorými zdola tvoríme hnutie Progresívne Slovensko.

Čo to o politikoch

Rád som pri stretávaní sa pri zberoch podpisov pre PS občanom hovoril, že pre nás nie je nenávisť voči existujúcim politikom cieľ cesty. Nie je cieľom ísť do politického boja s krvavými očami a hlásať „päť hrdelných trestov pre korupčníkov“.

Samozrejme, aj mňa to hnevá. Ak sa podarí, priviesť pred súd všetkých čo porušili zákon a spravodlivo ich odsúdiť, tak budem za to. Keď sa to nepodarí, poviem si, že to nikomu aj tak nepomôže, pretože nenávisť plodí nenávisť. A hlavne keď sa podarí kopec iných super vecí, tak ma to spraví šťastným. To je ten cieľ cesty, lebo pre tie super veci to robíme.

Čo to o politických stranách

Často sa stretávame s požiadavkami na vymedzenie voči niektorým stranám a opakovať to stále dookola. Naším cieľom nie je s niekým spolupracovať alebo nespolupracovať. Chceme pomôcť ľudom, a ak si nebudeme vedieť predstaviť realizáciu našich cieľov s konkrétnou stranou, tak s nimi spolupracovať nebudeme. (Len pre doplnenie, so stranou Smer SD si tú spoluprácu neviem predstaviť.)

Pravicový alebo ľavicový? Konzervatívny alebo liberálny? Zabudnite!

V dnešnej vyprázdnenej a populizmom naplnenej politike nemá čo robiť opäť ďalšia šarvátka o tom, či je niekto pravicový / ľavicový alebo či je konzervatívny / liberálny. Opäť riešime cestu a nie cieľ. Čo je dôležité je to, či to pomôže občanom, alebo nie.  Zabudnime konečne na každodenné šarvátky a osočovanie tých druhých, ktoré nás oberajú zbytočne o energiu a začnime posúvať túto krajinu vpred. Netreba byť proti niečomu, ale za niečo. Viete si predstaviť, čo sa všetko mohlo spraviť, nebyť týchto prekážok? Ja áno, a bola by to bomba.

Chceme stále dobiehať tých najlepších?

Sú rôzne indexy, ktoré hodnotia napríklad kvalitu života v danej krajine, kvalitu zdravotníctva, školstva alebo aj boj proti korupcii. V týchto rebríčkoch býva Slovensko zväčša hodnotené na tých nižších priečkach, okrem toho o korupcii(ale ten je otočený, t.j. čím viac, tým horšie). Doteraz sme chceli len „dobiehať“ tie krajiny na vyšších priečkach, ja hovorím nie. Ja nechcem nikoho dobehnúť, ja chcem byť prvý! Žiaden športovec nerobí šport preto, aby bol druhý, tretí…Žiaden podnikateľ nepodniká tak, aby bol horší ako je jeho konkurencia. Každý chce vyhrať, tak to chcime všetci.

Kto je líder?

Každú chvíľu sa niekto spýta: Kto je líder Progresívneho Slovenska? My sme tak posadnutý niekým, kto nás musí riadiť a opäť vravím „Zabudnime!“. Jeden líder je prežitok a my chceme byť progresívni. Ja osobne si prajem, aby malo Progresívne Slovensko riadiaci orgán(zvolený demokratickou cestou členmi hnutia), ktorý bude niečo ako Artušovi rytieri okrúhleho stola. Všetci sú si rovní a nikto nie je viac. A hlavne nebude to celé stáť a padať na jednom človeku.
Na to, aby sme spojili našu progresivitu s úprimnou snahou čestne pomôcť všetkým občanom, navrhujem ešte jednu drobnú vec. Dnes máme najvyšší orgán výkonnej moci – vládu (resp. úrad vlády). Čo takto ju premenovať na služby verejnosti (resp. úrad služieb verejnosti). Ja viem nikomu to nepomôže, ide o to, že dávame správu všetkým občanom, že sme tu pre nich. A to je to prečo to robíme. Pre občanov. Bez výnimky.

Teraz najčítanejšie

Peter Strapák

Nadšený fanúšik scifi, "bojovník" za lepšiu a spravodlivejšiu spoločnosť. Člen hnutia Progresívne Slovensko.