Denník N

Jeden graf, ktorý ukazuje, aké zásadné zmeny Facebook testuje

Reach stránok klesol v desiatkach percent, interakcia na stránkach médií bola vo štvrtok takmer štyrikrát nižšia ako v predchádzajúce dni. (MediaBrífing)

Zmenený Facebook sa stal pre médiá a všetky ďalšie firmy, ktoré s ním pracujú, témou číslo jedna. Čo spustenie Prieskumníka (Explore Feed) a skrytie všetkých stránok z newsfeedu spôsobilo? Viacerí adminovia stránok hlásia, že dosah (reach) ich príspevkov padol zo dňa na deň v desiatkach percent, niektorým až o dve tretiny. 60 najväčších stránok slovenských médií malo vo štvrtok 4x menej interakcií ako v predchádzajúcich dňoch. Interakcie sú súčtom všetkých lajkov, komentárov a zdieľaní. Ľudia teda na príspevky médií vo štvrtok menej reagovali.

Dáta pochádzajú z analytického nástroja CrowdTangle, ktorý vlastní Facebook. Prepad interakcií vyzerá na grafe takto:

Štvrtkový prepad interakcií (lajkov, komentárov a zdieľaní) u 60 stránok slovenských médií. Bledou modrou sú dáta za minulý týždeň, tmavou aktuálny týždeň. Zdroj: CrowdTangle

Hovorca Facebooku vo štvrtok večer Denníku N potvrdil, že ide len o test, ktorý je realizovaný v šiestich krajinách, vrátane Slovenska. Na výrazný prepad interakcií nevedel reagovať: “Myslím, že by sme sa nemali pozerať na prepady na dennodennej báze, ale radšej by sme mali sledovať dlhodobé trendy,” povedal.

Hovorca Facebooku si myslí, že napríklad v niektorých dňoch je na Facebooku viacej obsahu (napríklad sa dejú spravodajsky zaujímavejšie veci), preto je v newsfeede väčšia konkurencia, čo sa môže prejaviť na číslach médií. Takéto vysvetlenie ale nesedí pri pohľade na dáta za celý rok. Podobný prepad, aký médiá zažili vo štvrtok, sa za 12 mesiacov neudial ani raz.

Ak chcete mať aktuálne informácie k téme, followujte môj osobný profil na Facebooku, kde ich budem zverejňovať. Prihláste sa tiež na odber newslettra MediaBrífing, ktorý každý piatok obsahuje súhrn toho najdôležitejšieho zo sveta digitálnych médií a žurnalistiky.

Vo štvrtok počet interakcií najviac klesol Evite (takmer 20x menej) a Plus 7 dní (14x). Nemusí to ale súvisieť len so zmenami na Facebooku, ale aj s momentálnou kvalitou príspevkov. Výrazne menej interakcií mali vo štvrtok aj Fun Rádio (9x menej), Noviny.sk (8x menej), Expres (7x), SME a Refresher (6,5x), Plus 1 deň (6x) a Nový Čas (5x menej ako priemer interakcií v pondelok až stredu). Denník N mal 2,4-krát menej interakcií ako v predchádzajúce dni.

Návštevnosť je bez výraznejšej zmeny. Zvláštnosťou je, že napriek výrazne horším číslam, ktoré médiá vidia na Facebooku, čítanosť ich webov ostáva bez výraznejších zmien. Facebook je pritom dôležitý zdroj návštevnosti. Dáta z auditovaného AIM Monitoru ukazujú, že návštevnosť spravodajských médií sa vo štvrtok výrazne nezmenila. Ako je to možné, zatiaľ zrejme nik netuší.

Návštevnosť spravodajských médií za posledných 7 dní. Zdroj: AIM Monitor

Zatiaľ nemáme dostatok informácií a štatistiky sa môžu ešte dramaticky meniť. Zatiaľ ale vieme, že:

  • od štvrtka veľká časť Slovákov vidí v newsfeede len príspevky priateľov a reklamy
  • zmizli odtiaľ príspevky stránok a niektorí nevidia ani osobné účty, ktoré len followovali, teda s nimi neboli priatelia
  • explore feed je zapínaný globálne, bežne ale funguje len ako miesto na objavovanie nového obsahu
  • na Slovensku, Srí Lanke, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži je testovaná iná a radikálnejšia verzia
  • ako to zmení stratégiu politikov pred župnými voľbami, zisťujeme

MediaBrífing: Ďalšie udalosti týždňa

SLOVAK PRESS PHOTO
Vyhlásení boli víťazi súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo. Prvé miesto v kategórii Aktualita (samostatná fotografia) získal Boris Németh z .týždňa za fotku Andreja Danka sledujúceho v televízii odvolávanie jeho ministra.

RTVS
Nový generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník necháva vo verejnoprávnej inštitúcii urobiť rozsiahly audit. Najal na to externú firmu. Moderátorka Marta Jančkárová sa po polroku vracia do RTVS. Od jari robila v Rádiu Aktual.

PRAVIDLÁ PRE NOVINÁROV
Novinári z New York Times majú nové pravidlá, ako sa správať na sociálnych sieťach. Cieľom je, aby reportéri nepísali na webe niečo, čo by nemohlo vyjsť pod hlavičkou Timesov. Zámer vystihujú slová novinárky Maggie Haberman: “Predtým ako niečo zverejníte, spýtajte sa sami seba: Je to niečo, čo musí byť povedané, je to niečo, čo musí byť povedané práve vami, a je to niečo, čo musí byť povedané práve teraz? Ak na ktorúkoľvek z týchto troch otázok odpoviete nie, bude najlepšie do ničoho sa nehrnúť.” Nové odporúčania dostali aj novinári Wall Street Journal: “Niektorí členovia redakcie trávia príliš veľa času tweetovaním počas dňa.”

TA3
Televízia TA3 oslavuje 16. narodeniny. Vysiela z nového štúdia, má novú grafiku aj znelky. Televízia dokončila prechod na HD vysielanie.

TRUMP
Trumpove sústavné útoky na médiá normalizujú útoky na novinárov od obyčajných ľudí. Columbia Journalism Review píše, že najnebezpečnejším miestom pre novinárov v USA sú protesty. Tento rok bolo napadnutých 21 novinárov na demonštráciách v Spojených štátoch. Trump použil spojenie fake news tento rok už 153-krát, zväčša v reakcii na kritiku.

VRAŽDA
Výbuch bomby nastraženej v aute zabil investigatívnu maltskú novinárku Daphne Caruanovú Galiziovú. Tá písala aj o korupcii vo vláde a prepojení premiéra na Panama Papers. Committee to Protect Journalists vyzval na dôsledné a rýchle vyšetrenie vraždy.

NETFLIX
Netflix získal v 3. štvrťroku 5,3 milióna nových predplatiteľov. Celosvetovo má služba už vyše 109 milióna klientov a do konca roka chce získať ďalších 6,3 milióna. Firma vie, že jej budúcnosť leží vo vlastnom exkluzívnom obsahu, budúci rok chce doň investovať 7 až 8 miliárd a chce vydať 80 filmov.

KAMPAŇ
Sociálne siete zaplavili príspevky s hashtagom #MeToo. Akciu spustila herečka Alyssa Milano: “Ak všetky ženy, ktoré boli obeťami sexuálneho obťažovania alebo sexuálneho útoku, napíšu status ‘me too’, mohli by sme ľuďom ukázať, o aký veľký problém ide,” napísala. Zhruba deň nato už Facebook uvádzal, že takmer 8,8 milióna ľudí “are talking about this now”. Na Twitteri bol hashtag za 24 hodín použitý viac ako 500-tisíc krát.

SNAPCHAT
47 percent mladých označilo Snapchat za svoju najobľúbenejšiu sociálnu sieť, o 12 percent viac ako vlani. 8 z desiatich očakáva, že ich ďalší smartfón bude iPhone. Vyplýva to z prieskumu na 6100 amerických tínedžeroch s priemerným vekom 16 rokov.

FACEBOOK SETS
Facebooku testuje novú funkciu nazvanú Sets, ktorá slúži na vytváranie kolekcií statusov, obrázkov a videí. TechCrunch píše, že tým chce konkurovať službe Pinterest’s boards.

ROZHOVOR
Novinár Arpád Soltész v rozhovore hovoril o 90. rokoch, mafiánoch aj novinároch. Spomínal napríklad na vznik denníka Korzár: “Jeho príbeh je úžasný, podľa mňa ojedinelý na svete. Veď tu tlupa novinárov dokázala dva alebo tri mesiace niečo utajiť.”

KNIHA
Vychádza kniha o zakladateľovi magazínu Rolling Stone Jannovi Wennerovi. New York Times zistil, že Wennerovi sa nová kniha nepáči a s autorom, ktorý jeho život mapuje už štyri roky, nekomunikuje. Úryvok z knihy si môžete prečítať tu – je o najslávnejšej titulke Rolling Stone s Johnom Lennonom.

VEĽKÁ BRITÁNIA
Minulý týždeň viaceré médiá písali – a spomínali sme to aj v MediaBrífingu -, že britské úrady chcú zmeniť právny status Facebooku, Googlu a ďalších veľkých IT firiem, aby boli brané ako médiá – a teda mali aj väčšiu zodpovednosť za to, čo sa na ich stránkach objaví. Digiday píše, že je to zatiaľ nepravdepodobné, pretože ani britský regulačný úrad Ofcom nechce rozširovať svoju pôsobnosť aj na tieto weby. Kapacitne by totiž nezvládal riešiť všetky sťažnosti.

FAKE NEWS
Na fact-checkingových stránkach sa objavovali odkazy na falošné stránky. Dostali sa tam cez reklamný systém Google AdWords a hlásali napríklad, že Melania Trump odchádza z Bieleho domu. Niečo podobné sa stalo vlani, keď Mark Zuckerberg napísal status o boji proti dezinformáciám na Facebooku a vedľa neho svietili hoaxy.

PODCAST
Ranný podcast New York Timesov The Daily bol za deväť mesiacov od spustenia stiahnutý už 100-miliónkrát. Za ten čas si moderátor Michael Barbaro pozval do relácie už 120 novinárov Timesov. V auguste mala relácia 3,8 milióna poslucháčov.

TBH
Facebook kúpil aplikáciu tbh, ktorú používajú najmä tínedžeri na hlasovanie v anketách typu “Kto má najkrajší úsmev” či “Koho je najlepšie pozvať na párty”. Služba má 5 miliónov stiahnutí, 2,5 milióna denných používateľov, ktorí už poskytli viac ako jednu miliardu odpovedí na ankety. Výsledky ankiet dostanú priatelia a fungujú ako komplimenty.

HATE SPEECH
New York Times urobil kvíz, v ktorom si môžu ľudia otestovať, čo Facebook považuje za nenávistné prejavy a čo nie. Je proti pravidlám napísať, že Indiáni smrdia alebo že černosi by mali sedieť na konci autobusu?

Titulka týždňa

“Nebojím sa, že stroje nahradia karikaturistov,” hovorí ilustrátor R Kikuo Johnson, autor najnovšej titulky magazínu New Yorker. “Keď budú roboty tak pokročilé, že budú schopné mať neurózu, potom možno budem znepokojený.”


MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa do newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o novinkách v online žurnalistike a digitálnych médiách. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích (2022).