Denník N

Nastal čas vymeniť auto…to zase bude!

Chystáte sa vymeniť auto? Kladiete si otázku, či si kúpiť nové, či používané? Keď nové, aké? Keď používané,
aké a od koho? Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa…no stress. Skúsim Vám poradiť, ako sa rozhodnúť správne.

Pre veľa ľudí je výmena auta veľmi komplikovaný a stresujúci proces. Nečudujme sa však. Na Slovensku nie je zvykom siahnuť po novom vozidle od autorizovaného predajcu. Ľudia sa zaujímajú skôr o ojazdené vozidlá dovezené prevažne zo zahraničia. S tým veľmi úzko súvisia vady vozidla, ktoré boli kupujúcemu zatajené za účelom vyššieho zárobku. A práve tu sa dostávame k následným komplikáciám a stresom uvedených na začiatku. Nechcem aby to vyznelo tak, že je na tom niečo zlé, kupovať ojazdené vozidlá, avšak človek čelí omnho väčším potencionálnym problémom, ktoré mu nemálo môžu zaťažiť peňaženku.

Poďme si napísať pár vecí, prečo sa toto všetko deje a ako sa tomu dá vyhnúť, alebo to aspoň skúsiť.

Prečo tzv. autičkári klamú, zatajujú skutočnosti a históriu dovezeného vozidla?

Uvediem 2 príklady. V prvom príklade je Jožko, ktorý kúpi auto v zahraničí a dovezie ho na Slovensko, predá ho v stave, v akom ho kúpil. V druhom príklade je Anton, ktorý kúpil auto v zahraničí, zbaví sa servisnej knižky a na Slovensku „stočí“ km. *Všetky ceny a mená sú vymyslené a nezodpovedajú reálnym cenám ani osobám.

  1. *Jožko kúpi Škodu Octavia 2.0 TDI, r.v. 2014, najazdených 120 000 km a zaplatí za ňu 12 000 € . Auto je veľmi zachovalé, jazdené prevažne diaľnice, pretože to bolo auto kúpené na firemné účely. Auto má servisnú knižku a bolo servisované len v autorizovanom servise Škoda a všetky intervaly boli dodržané. Interiér auta je v plnej výbave bez akýchkoľvek znakov opotrebenia, skrátka ako nové. Jožko auto kúpi, prihlási na Slovensku. Za svoju prácu dovozu auta si pýta 500 €, za evidenciu vozidla a SK značky 500 Euro a za registračnú daň 200 €. Jožko si dá inzerát a auto predáva za 13 200 € (12 000 + 500 + 500 + 200) s kompletnou servisnou históriou. Jožkov zisk je 500 €. 
  2. *Anton kúpi presne tú istú Škodu Octavia 2.0 TDI. Zaplatí za ňu 12 000 €, 500 € si berie za svoju prácu (nemôže si predsa pýtať viac, pretože by jeho predražené služby nik nevyužil, ale on chce viac!), 500 € evidencia a SK značky, 200 € registračná daň. Antonov zisk je ale 2 000 €. Že to matematicky nedáva význam? Správne, matematicky určite nie, ale špekulantsky až až. Anton totiž videl, že auto je veľmi zachovalé a prakticky neopotrebované. Anton preto privezie auto na Slovensko, dá kamarátovi auto „stočiť“ na 61 000 km, servisnú knižku po ceste vyhodí z okna a kupujúcemu povie, že žiadna servisná knižka k autu nebola. Toto isté auto má zrazu omnoho vyššiu hodnotu a Anton si týmto spôsobom zarobí na rozdiel od Jožka o 1 500 € viac. Uznajte sami, jedná sa o veľmi pekné peniaze a keďže „stáčanie“ km nie je na Slovensku trestný čin, Anton sedí na kavíčke a pozerá na tablete ďalšie zachovalé vozidlo, ktoré by mohol priviezť a znova si bez chrbtovej kosti zarobiť.

Treba si v prvom rade uvedomiť, že hore je príbeh, kedy kupujúci Antonovi zaplatil zbytočne veľa peňazí a bol oklamaný, ale môže sa stať, že to bude ešte horšie. Napríklad, že Anton kúpil auto búrané a dal ho opraviť kamarátovi do garážky a predáva ho ako nebúrané (za účelom vyššieho zisku, pretože búrané autá už nemajú takú hodnotu a po lacnej oprave na Slovensku je zárobok istý). Že auto bolo vytopené a predáva ho ako garážované a jazdené nemeckým dôchodcom, samozrejme iba diaľnice. Že auto má pokazený airbag a odpojenú kontrolku, aby sa zbavil signalizácie na palubnej doske (životu nebezpečné!). Mohol by som tu napísať milión prípadov, chcem len, aby ste boli v obraze ako nebezpečné môžu takéto machinácie byť.

Čo robiť v prípade, že si kupujete ojazdené vozidlo od neznámeho? 

  1. Pri kúpe ojazdeného vozidla si vždy vezmite so sebou človeka, ktorý sa autám rozumie (kamarát/kamarátka, servisný technik).
  2. Kontrolujte VIN vozidla. Musí sedieť s pieskovaním na karosérii (priestor pod kapotou na karosérii) a technickým preukazom.
  3. Žiadajte informáciu o počte predchádzajúcich majiteľoch.
  4. Za každú cenu si pýtajte od predávajúceho servisnú knižku vozidla! (žiadne dovezené auto, hlavne z Nemecka nie je predávané bez servisnej knižky). Keď sa už ale rozhodnete kúpiť auto bez servisnej knižky, čo neodporúčam, zavolajte si na kúpu vozdila spečialistu, ktorý Vám auto prehliadne a otestuje. Je veľa znakov, ktoré sa dajú odsledovať a tak zistiť, či bolo auto „stočené“, búrané, či vytopené.
  5. Kontrolovať výfukové plyny za studeného ale aj zohriateho vozidla je veľmi dôležité. Zistite si vopred, na čo si presne máte dať pozor (zápach, farba)
  6. Kupujete auto, pýtajte si od predávajúceho VIN vozidla. VIN sa dá otestovať aj na internete alebo zavolajte do autorizovaného servisu. Skúste sa opýtať, či by Vám poskytli nejaké informácie o servisnej histórii vozidla. Nezaručujem, že Vám informácie podajú, ale je to vo veľa prípadoch, a so súhlasom majiteľa (predávajúceho) možné. Takže ak Vám predávajúci tento súhlas nedá, nebodaj Vám nebude chcieť poskytnúť VIN vozidla, dobre Vám radím, ruky preč!
  7. Auto si poriadne vyskúšajte. Požadujte skúšobnú jazdu, či auto pri rovnej jazde neťahá do strany, či pri brzdení neťahá do strany, či idú zaradiť všetky rýchlostné stupne. Pri autách s pohonom 4×4 vyskúšajte napríklad na štrku, či tento pohon naozaj funguje. Auto skúšajte vypnúť a naštartovať, nechajte auto zohriať až na bežnú prevádzkovú teplotu. Skúste elektroniku, okná, rádio, svetlá, smerovky. Vyskúšajte naozaj všetko.
  8. Nie je hanba si vyskúšať všetky dostupné veci na aute a nie je to ani trápne. Pokiaľ Vám to predávajúci nedovolí, ruky preč! Všetky chyby, ktoré spozorujete po kúpe vozidla už si budete hradiť zo svojho. To snáď stojí za to, všetko poriadne preveriť, či nie?

A čo tak nové auto?  

  1. V neposlednom rade sa pozrite po ponukách nových áut. Možno budete prekvapení momentálnymi cenami nových vozidiel a rozhodnete sa investovať tie isté Vami vyčlenené peniaze na nové auto so zárukou. Autorizované servisy ponúkajú autokredity, leasingy, po novom ale aj operatívne leasingy. Informujte sa o možnostiach kúpy nového vozidla. 

 

Prajem Vám veľa šťastia pri ďalšom výbere, dúfam, že už úspešnejšom ako minule. Na kúpu sa naozaj pripravte svedomito :)

 

 

Teraz najčítanejšie

Samuel Fujak

4 roky základná škola ---> 8 ročné gymnázium ---> Fakulta priemyselných technológii v Púchove ---> Vývojový inžinier v Stuttgarte ---> Chief engineer v Bánovciach nad Bebravou