Denník N

Zo Sučian do sveta a späť

Precestovala svet, pomáhala mladým naštartovať kariéru a dnes pracuje na sebe v programe Teach for Slovakia. Prečítajte si rozhovor s našou novou účastníčkou Angelikou Fogášovou.

Štúdium na Bilingválnom gymnáziu Milana Hodžu v Sučanoch jej otvorilo brány do sveta. Po strednej škole študovala na univerzite v Škótskom Aberdeene a jeden rok aj na španielskej univerzite v Alicante. Podieľala sa na organizovaní študentskej konferencie LEVEL-UP, ktorá radila mladým, ako začať vlastný biznis a presadiť sa na trhu práce. Po návrate na Slovensko zistila, že ju práca vo firme nenapĺňa a prihlásila sa do programu Teach for Slovakia – Angelika Fogášová. V krátkom rozhovore zistíte viac o jej motivácii a plánoch.

Na vysokej škole si organizovala konferencie Level-up. Prečo to bolo podľa teba dôležité?

Rozhodli sme sa ich zorganizovať, pretože veľa takýchto konferencií sa už pravidelne dialo, ale nikdy nie na našej univerzite. Študovala som v škótskom meste Aberdeen, ktoré je ďaleko na severe. Pre študentov nebolo jednoduché ísť na niekoľkodňovú konferenciu do Londýna alebo do Galsgowa. Bolo to náročné z časového a najmä finančného hľadiska, keďže si museli platiť cestovné a najmä vstupenky. Ceny za lístky na tieto konferencie sa často pohybovali v desiatkach libier.

V čom bola teda vaša konferencia pre nich lepšia?

Nám sa podarilo pokryť väčšinu našich nákladov financiami od sponzorov a tak cena na dvojdňovú konferenciu bola len päť libier. Našim hlavným cieľom bolo sústrediť sa na zručnosti a skúsenosti, ktoré by študentom pomohli sa zamestnať potom, ako dokončia svoje vysokoškolské štúdium. Mnohí vysokoškoláci po skončení nevedia ako sa “predať”, ako začať vlastný biznis, ako využiť svoj potenciál a nápady a premeniť ich na úspešný biznis. Na Level-up sme riešili práve tieto témy.

Teraz si prechádzaš takým osobným level-up. Čo očakávaš od programu osobného rozvoja v Teah for Slovakia?

Očakávam, že ma posunie ďalej najmä v mojom profesionálnom živote. Situácie, ktoré mi účasť v ňom prinesie ma naučia ako sa rozprávať s publikom veľkej diverzity. Postaví ma do situácií, kde sa naučím rýchlo a racionálne rozhodovať a riešiť problémy s chladnou hlavou.

Pozoruješ na sebe už teraz nejaký progres?

V mojom osobnom živote som sa už teraz posunula a cítim ako začínam vnímať problémy našej spoločnosti inými očami. Očami človeka, ktorý sa stretáva s problémami menším, problémami zle platených, nedocenených, ale najmä vyhorených učiteľov a v neposlednom rade s problémami detí, ktoré tak veľmi potrebujú pochvalu a povzbudenie. Zároveň mi práca s deťmi každý deň odkrýva nové vedomosti o ľuďoch, ich správaní a mnoho ďalších vecí, ktoré ešte neviem zreflektovať.

Súčasťou sú aj rôzne školenia a semináre.

Z tréningov ma jednoznačne zaujal 7 habits of highly effective people. Keďže tento sa zameriava na to, čo mi v týchto mesiacoch chýba najviac a to je čas. Efektivita môjho úsilia je kľúčom k tomu, aby som mala toho času o čosi viac a chcem sa v tomto aj naďalej zlepšovať. Zároveň som si vedomá prestížnosti tohto tréningu a jeho hodnoty, preto si veľmi vážim, že sa ho ako účastníčka TfS budem mať možnosť zúčastniť.

Prešla si si letným tréningom a od septembra pôsobíš v škole na východe Slovenska. Ovplyvnili tieto mesiace tvoje plány do života?

Ešte počas prijímacích kôl som si myslela, že po dvoch rokoch skončím v biznise. Teraz si tým už taká istá nie som. Skoro každý deň v škole objavím nejakú vec, ktorá mi nedáva zmysel. Vec, ktorá by sa dala jednoducho zmeniť, ale akosi to nejde. Či už za tým stojí skostnatený zákon alebo paragraf, či v horšom prípade nevôľa zodpovedných ľudí.

Účasť v programe je skvelá príležitosť ako ukázať Slovensku, čo v tebe je a pomôcť zmeniť systém vzdelávania našich detí. Máš už teraz konkrétnu víziu, ako by si chcela pokračovať po dvoch rokoch?

Zatiaľ nemám konkrétnu predstavu o založení nejakej neziskovej organizácie, ale myslím si že od školského rezortu sa veľmi nevzdialim. Najviac ma zatiaľ zaujal projekt Futures pod vedením Soni Koreňovej, ktorý pracuje ako most medzi základnou a strednou školou. Ja učím na druhom stupni a musím povedať, že s deckami ktoré sú v 8. a 9. ročníku si rozumiem najlepšie.

Teach for Slovakia buduje komunitu ľudí, ktorí pracujú na zmenách v školách i mimo nich, aby raz mali všetky deti šancu uspieť v živote. Svojim účastníkom preto poskytuje tréning na osobný rozvoj a podporuje ich v zodpovednom líderstve. Aktuálne má otvorené prihlasovanie do ročníka 2019.

Viac o Teach for Slovakia ⇒ www.teachforslovakia.sk

Teraz najčítanejšie