Denník N

7 dôvodov, prečo ísť do Iránu

7 dôvodov, prečo ísť do Iránu

Ísť či neísť? Kým jedni sú z Iránu nadšení, iní ho zatracujú a vyhlasujú, že do Iránu by veru nešli ani za svet. Ja som dilemu nemala ani na milisekundu. Pustila som sa do plánovania hrrr ako do všetkého, čo robím. S kamarátkou Katkou, ktorú prezývam Kráľovná, sme ako dve generálky raz-dva vypracovali akčný plán cesty.

Sliedite za lacnými letenkami do Teheránu alebo nad Iránom naopak ohŕňate nos? Tu je mojich 7 dôvodov, prečo tam ísť. Aký je teda podľa mňa Irán?

1.     Kontroverzný a opradený predsudkami

Vždy ma lákala kontroverzia akéhokoľvek druhu. Pokiaľ ide o krajiny, do tohto súdku spadá napríklad Irán. Z času na čas sa objaví v hlavných správach, či už pre jadrový program, embargá, protesty alebo iné politické lahôdky. A do toho moslimské nábožensko-spoločenské pravidlá, na ktoré je u nás pomaly expertom už každý druhý. Slovo „moslim“ nie je v Európe práve najpopulárnejšie. Ovládla nás fóbia z čádorov, hidžábov a ľutujeme tamojšie údajne utláčané ženy. Badám strach a predsudky v očiach ľudí, keď prezrádzam svoju najbližšiu destináciu. O to viac to chcem vidieť na vlastné oči. Pomôžem si úryvkom (síce tematicky celkom iným) z pesničky od Katarzie: „Tak ako? Ako to je? Ako to je? A čo z toho sú len moje paranoje?“ A tak Júlia Cézarová prišla, videla a spravila si vlastný názor. To je to najlepšie, čo môžete spraviť. Oveľa lepšie ako napríklad čítať tento článok od akejsi blogerky-cestovateľky Marty. Choďte a zistite sami, ako to v tom Iráne je.

2.     Rozmanitý

V Iráne si prídu na svoje milovníci histórie, prírody aj architektúry. Moje obľúbené miesta boli púštne duny a soľné jazerá. Ale kto by neocenil staroveký Persepolis či zoroastriánske mesto Yazd s unikátnou architektúrou, modré a ružové mešity, bazáre s arkádovými cestičkami plné šafranu a mäkučkých datlí, farebné tabrizské hory či posvätné pútnické miesta. V Iráne zažijete tradičnú vidiecku atmosféru (my sme boli napríklad pozvaní na svadbu), ale aj ruch veľkomesta. Zoznam miest, ktoré v Iráne určite odporúčam vidieť, som spísala v článku Top 15 miest v Iráne.

Akčnejšie typy by sa ale mohli predsa trochu nudiť. V blízkosti mesta Rašt pri Kaspickom mori je síce možné vyskúšať si paraglajding a lákavo znie aj výstup na najvyššiu horu krajiny – Damavand (5610 m). V zásade je však cestovanie v Iráne skôr pohodová spoznávačka.

Soľné jazero pri meste Varzaneh
Persepolis
7 dôvodov, prečo ísť do Iránu
Jazero Urmia
7 dôvodov, prečo ísť do Iránu
Ružová mešita, Širáz

3.     Super ľudia, pohostinstvo a tarof

Už máte dosť vety „boli tam takí milí ľudia!“? Je to klišé, ktoré hovoria ľudia po návrate takmer z akejkoľvek krajiny. No, ale predsa len tí Peržania boli fakt skvelí…

Fráza Welcome to Iran! padala z každej strany. Vítali nás ako takých ali pašov. Odvtedy, keď vidím nejakého cudzinca v Bratislave, tiež ho vítam na Slovensku. Zoznam ľudí, ktorí nám  nezištne pomohli je dlhý. Ak to porovnám s inými krajinami, v ktorých som bola, tak je to nadpriemerné číslo.

Iránci radi praktizujú tzv. tarof. Je to akási tradičná etiketa veľkej, v našich očiach možno až prehnanej, slušnosti. Iránec nevkročí do miestnosti či autobusu ako prvý, ale za každú cenu bude púšťať toho druhého. Prichádza účet v reštaurácii? Iránci sa budú o neho trhať, len aby mohli zaplatiť. Ponúka vám niekto čaj a koláč? Najprv musíte zo slušnosti odmietnuť a potom prípadne na druhý pokus môže byť váš.

O tarofe som vedela ešte pred cestou do Iránu. Na Youtube sa totiž nachádza veľa vtipných videí, ktoré tento zvyk parodizujú. A tak som sa rozhodla, že to otestujem. So slovíčkom slušnosti befarmajíd (=niečo ako „nech sa páči“) som každého pred seba púšťala a sledovala či ten tarof naozaj funguje. A fungoval! Iránci sú v tom dokonca veľmi vytrvalí. „Nie, nie, choďte vy.“ „Nie, až po vás.“ „Nie, nech sa páči.“ Niekedy sa poddali až na piatykrát. Inokedy som naopak, musela už povoliť ja.

4.     Bezpečný

Vzhľadom na zopár negatívnych správ z uplynulých rokov sa neodporúča cestovať najmä do juhovýchodnej provincie Sistan a Balučistan v blízkosti pakistanských a afganských hraníc. Neodporúča sa ísť ani do blízkosti iracko-iránskej hranice.

Inak je Irán bezpečná krajina. Nemám veľmi čo dodať. Ja som síce cestovala s tromi kamarátmi a len málokedy som bola úplne sama, ale stretli sme aj pár dievčat sólo-cestovateliek, ktoré, ako vraveli, nemali žiadny problém.

Ja vždy vravím, že dobrí a zlí ľudia žijú všade. Ide len o to, na ktorých práve natrafíte.

5.     Kuriózny

Hoci som vedela, že dva týždne v hidžábe v tridsiatich stupňoch ma fyzicky aj psychicky potrápia, veľmi som sa na to tešila. Hlavne na čádor, ktorý bol povinný vo Svätyni Imáma Rezu v Mašade. Hovorila som si: konečne niečo iné! Cestovala som už v moslimských krajinách, ale nikde doposiaľ nebol povinný čádor ani hidžáb. K tomu dlhé rukávy a žiadne sexi oblečko. Občas sa oplatí trošku premôcť a obetovať pohodlie pre kuriózne zážitky. Tie vyplývajú zo samotnej historicko-spoločenskej situácie v Iráne. Za mimoriadne zaujímavé považujem 20. storočie, ktoré prinieslo veľa radikálnych zvratov. Prečo Perzia už nie je kráľovstvom, prečo Iránci nemajú v láske Američanov, prečo neznášajú, keď si ich zmýlia s Arabmi, prečo ženy musia nosiť hidžáb (aj keď je to vcelku benevolentné), kam sa podel zoroastrizmus a kto je to ten záhadný pán ajatolláh? Odpovede nájdete v rozhovoroch s miestnymi ľuďmi alebo si na úvod prečítajte aspoň výbornú knihu Šahinšah od R. Kapuscinskeho.

7 dôvodov, prečo ísť do Iránu
Nič v živote nie je čierno-biele… Ani hidžáby iránskych žien ;)
7 dôvodov, prečo ísť do Iránu
Mladý párik v teheránskom parku
7 dôvodov, prečo ísť do Iránu
Pred bývalou americkou ambasádou

6.     Jednoduchý na cestovanie

Víza dostanete po prílete na letisku. V zásade na to stačí mať potvrdenie o ubytovaní na prvú noc, poistenie platné v Iráne, fotografiu pasového formátu. (Podmienky sa však mierne líšia v závislosti od letiska – niekde nie je potrebná ani fotografia a nekontrolujú ani ubytovanie.)

Ak vstupujete do Iránu po zemi, víza si musíte vybaviť vopred na veľvyslanectve vo Viedni. To však nebol náš prípad.

Presuny po krajine sú tiež veľmi jednoduché. Máte na výber z vlakov, autobusov alebo miestnych šoférov, s ktorými však treba trošku zjednávať. Vnútroštátne lety sú mimoriadne časté. Letenku si môžete kúpiť až na mieste, pokojne iba deň pred odletom. Ľudia sú takí ochotní, že vás všade zavedú, preložia čo treba, pomôžu. Niekedy som mala pocit, že informácie k nám prichádzali samé od seba. Odporúčam tiež stať sa členom facebookovej skupiny See you in Iran. Medzi členmi je veľa skúsených guidov a majiteľov hostelov, s ktorými sa viete takto už vopred dohodnúť, ak chcete ísť na istotu.

7.     Lacný

Klasický turista chce veľa muziky za málo peňazí. Irán tieto predstavy v podstate spĺňa. Je tam čo vidieť a zároveň je to pomerne lacná krajina, najmä pokiaľ ide o dopravu. Vnútroštátne lety nájdete už od ca. 30 eur do 80 eur (napr. Mašad – Širáz), autobusy sú lacné, ale super pohodlné a ešte aj džúsik a keksík k tomu dostanete (napríklad trasa Kašan – Teherán, 250 km = 180.000 rialov, čo sú asi 4 eurá), nočný lôžkový vlak Teherán – Tabriz, 630 km = 400.000 rialov, čo je necelých 9 eur. Vstupy do pamiatok stoja 150.000-200.000 rialov, čiže 3-4,5 eur.

Ubytovanie, pokiaľ ho nerezervujete vopred cez booking.com, je tiež lacné. Pekné útulné hotely a guest housy nájdete poľahky na mieste za 9-13 eur na osobu/noc.

7 dôvodov, prečo ísť do Iránu

Samozrejme, videla som aj veci, ktoré sa mi až tak nepozdávali. Obmedzenia, naivitu a aj trochu strachu a paranoje. Aj o tom už čoskoro na mojom cestovateľsko-lifestylovom webe martarajkova.com.

Dovtedy vás srdečne pozývam na premietanie 13. novembra 2017 o 19.00 hod. s názvom Irán – to najlepšie z cestovania v hidžábe, ako bonusové premietanie v rámci cestovateľského festivalu Cestou necestou, na ktorom vám prezradím všetko, čo len viem. 😊

Teraz najčítanejšie